Dopingtråden

Dopingtråden
NLC sa:
me.I.am sa:
geologen sa:
Nja, provtagningarna måste ju ske så tätt att det inte går att komma undan på det viset. Det kan bli olika tidsintervall för olika idrotter beroende på vilka substanser som förväntas förekomma.

+1
Det är ju bara att förbjuda preparat som försvinner ur kroppen på mindre än 1 vecka.

LOL.

Ja, eller förbjuda doping? Så slipper vi kontrollerna.

Dopingtråden
GoranS sa:
Enligt https://www.asada.gov.au/about-asada/finance/fees är kostnaden för ett fullständigt test 5-10 kkr. Om man räknar med att behöva testa 2 ggr per vecka handlar det alltså i runda slängar om en halv till en miljon kronor per utövare och år. För de svenska utövarna som i dagsläget vistelserapporterar skulle det alltså kunna handla om upp emot en kvarts miljard kronor per år. Och Sverige är trots allt ett tämligen litet land så globalt sett skulle det handla om mångmiljardbelopp på årsbasis.

Kostnaderna är naturligtvis höga eftersom det görs så otroligt få tester. Med masstestning av alla skulle kostnaderna sjunka dramatiskt.

Dopingtråden
geologen sa:
GoranS sa:
Enligt https://www.asada.gov.au/about-asada/finance/fees är kostnaden för ett fullständigt test 5-10 kkr. Om man räknar med att behöva testa 2 ggr per vecka handlar det alltså i runda slängar om en halv till en miljon kronor per utövare och år. För de svenska utövarna som i dagsläget vistelserapporterar skulle det alltså kunna handla om upp emot en kvarts miljard kronor per år. Och Sverige är trots allt ett tämligen litet land så globalt sett skulle det handla om mångmiljardbelopp på årsbasis.

Kostnaderna är naturligtvis höga eftersom det görs så otroligt få tester. Med masstestning av alla skulle kostnaderna sjunka dramatiskt.

Eh, hur får du ihop det?

Dopingtråden
janolle sa:
OT.. Undrar hur Jonas Anshelm mår nu efter middagen han var tvungen att äta eft stavhoppet.
Istället för att OT-markera ett inlägg i en tråd förefaller det mig vettigare att skapa en (OT-)tråd om du tycker det är intressant att diskutera ämnet. Att sprida ut dina funderingar i godtyckliga trådar är i mitt tycke mer eller mindre att försöka sabotera forumet.

Dopingtråden
geologen sa:
GoranS sa:

Visst, kostnaden per prov sjunker sannolikt med ökat antal prover, men att tro att det skulle handla om annat än mångmiljardbelopp på årsbasis ställer jag mig frågande till. Den stora minskningen vad det gäller pris/prov lär dock komma för riktigt få prover och det görs trots allt ett skapligt antal analyser per år redan idag. Enligt WADAs siffror togs 2017 bara inom ADAMS 224167 urinprover och 21065 blodprover.

Dopingtråden
janolle sa:
Vad är meningen med vistelserapporter? Alla kan väl skriva att dom är på en öde Ö ! Som Bulten gjorde. Det är alldeles för kostsamt att åka dit.
Visst funkar det, så länge ingen råkar se dig på annan plats och tjallar till WADA. Ett känt fall från 2007 är att Michael Rasmussen hade rapporterat in att han befann sig i Mexico när annat tidigare proffs såg honom träna i Italien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Rasmussen_(cyclist)#Removal_from_the_2007_Tour

Dopingtråden
Mayhem sa:
janolle sa:
Vad är meningen med vistelserapporter? Alla kan väl skriva att dom är på en öde Ö ! Som Bulten gjorde. Det är alldeles för kostsamt att åka dit.
Visst funkar det, så länge ingen råkar se dig på annan plats och tjallar till WADA. Ett känt fall från 2007 är att Michael Rasmussen hade rapporterat in att han befann sig i Mexico när annat tidigare proffs såg honom träna i Italien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Rasmussen_(cyclist)#Removal_from_the_2007_Tour
Kanske inte är så lätt att smita då! Om man nu inte är på den där okända platsen.

Dopingtråden
GoranS sa:
Över två år från analys av test till dom. Måste gå in ganska högt på listan över sega dopingprocesser. https://www.flotrack.org/articles/6242928-former-ncaa-champ-demi-payne-receives-four-year-doping-ban
Det tog väl tid at utreda om hon tävlade under NCAA (som INTE följer USADA som i princip följer WADA) eller USATF (som gör det med lite fördröjning) :-)
[Nä, det stod vilket i artikeln. Idrottare borde veta att det är lite hårdare regler när man lämnar collegecirkusen.]

Dopingtråden
Det är väl inte så konstigt med tanke på att det knappast finns nåt mer effektivt, samtidigt som det ger extrema resultat. De räknar väl helt enkelt med att inte bli testade när det finns spår i kroppen.

Dopingtråden
Kan tänka mig att den här "mikrodopingen", om den finns och inte bara är en Internetanka, ofta är med anabola. Kombinerat med missat dopingtest...

Dopingtråden
RockyM sa:
378 gånger hårdare än vad Froome fick för att åka dit med 2X godkänd dos. =/

378 gånger vadå i så fall?

Här handlar det om en helt annan substans som inte är tillåten oavsett dos. Dessutom kom de väl fram till att dosen i Froomes fall var ok även om testet visade höga värden

Dopingtråden
WTF!?

Tror jag ska köpa en vinthund och hävda att den identifierar sig som människa och därmed kan ställa upp på 100 meter i OS. Och nåde den som vågar ifrågasätta min hunds rätt att själva välja vilken ras den vill identifiera sig som.

Dopingtråden
GoranS sa:
WTF!?

Tror jag ska köpa en vinthund och hävda att den identifierar sig som människa och därmed kan ställa upp på 100 meter i OS. Och nåde den som vågar ifrågasätta min hunds rätt att själva välja vilken ras den vill identifiera sig som.
Lugn nu, det finns inga raser. Bara rasism.

Dopingtråden
rln sa:
GoranS sa:
WTF!?

Är inte det lite förtryckande att förvägra varelser att välja vilken ras de vill identifiera sig som med hänvisning till att det inte finns några raser. Så kanske det är för dig, men jag kanske tycker annorlunda. Hävdar du att din åsikt är med värd eller mer rätt än min? Va!? ;-)

Dopingtråden
Henrik_E sa:
Idag vann en man som självidentifierar sig som kvinna banvm i sprint för masters i kvinnoklassen. Är det ens någon poäng att försöka hindra doping när sådant pågår?

Men finns det inte en hel del regler angående detta som handlar om hormoner och sånt? Var det verkligen bara en man som ansåg sig vara en kvinna som fick vara med i kvinnoklassen?

Dopingtråden
GoranS sa:
rln sa:
GoranS sa:
WTF!?

Är inte det lite förtryckande att förvägra varelser att välja vilken ras de vill identifiera sig som med hänvisning till att det inte finns några raser. Så kanske det är för dig, men jag kanske tycker annorlunda. Hävdar du att din åsikt är med värd eller mer rätt än min? Va!? ;-)
Enligt den nytryckta PK-manualen är det så.

Dopingtråden
marten_larsson sa:
Måste tyvärr rätta er lite. Hunden skulle behöva byta art, inte ras. Ni vill alltså inte vara artister.
Ytterligare en förtryckare som vill förvägra mig mina rättigheter, i detta fall att ha min egen tolkning av ordet ras. Är du möjligen en medelålders, vit, heterosexuell man? ;-)

Dopingtråden
There's something very... I don't know; primitive, perhaps, about you, Gurgeh. You've never changed sex, have you?' He shook his head. 'Or slept with a man?' Another shake. 'I thought so,' Yay said. 'You're strange, Gurgeh.' She drained her glass.

Tillbaka
Topp