Dopingtråden

Dopingtråden
geologen sa:
Jag tycker nog ändå att det kan vara svårt för vissa och att ärliga och rena personer med bristande ordningssinne kan åka dit. Det är synd. Nån jämför det med att beställa flygbiljetter på nätet. Just beställa biljetter på nätet är nåt jag tycker är väldigt svårt. Systemen är oftast väldigt användarovänliga och olika val förklaras dåligt eller inte alls. Sist jag skulle boka biobiljetter, t ex, var det så otydligt att jag blev tvungen att ringa till SF Bio för att få saker förklarade. Om vistelserapporteringssystemet är jämförbart har jag full förståelse för att det blir fel rätt ofta.

Med den skillnaden att vistelserapporteringen inte vänder sig till den breda massan utan till en extremt liten grupp som har alla möjligheter och, med tanke på möjliga konsekvenser i allafall borde ha, stort intresse av att lära sig hur det funkar.

Dopingtråden
Jag menar fortfarande att det finns många, som mycket väl kan vara fantastiska idrottare, som inte klarar att hantera ett sånt system. Tanken är god, men i praktiken kan det få orimliga konsekvenser. Nej, bättre då med ett test per vecka för varje idrottare i systemet. Om alla testas tätt och regelbundet kommer ingen undan (som inte skulle komma undan ett test annars).

Dopingtråden
geologen sa:
Jag menar fortfarande att det finns många, som mycket väl kan vara fantastiska idrottare, som inte klarar att hantera ett sånt system. Tanken är god, men i praktiken kan det få orimliga konsekvenser. Nej, bättre då med ett test per vecka för varje idrottare i systemet. Om alla testas tätt och regelbundet kommer ingen undan (som inte skulle komma undan ett test annars).

Det kan jag iofs hålla med om. Jag antar att det är för dyrt eller tar för lång tid? Annars hade man väl redan gjort så.

För det är väl inte så att man låter bli att testa för man vet att alla är dopade?

Dopingtråden
Bara att plocka från sponsorpengarna. I de sporter där det finns mest pengar är också dopingproblemet potentiellt störst (ok, enstaka undantag kan finnas). Tvingande regler från t ex RF och motsvarande att en viss andel av alla sponsorpengar ska gå till att testa. Naturligtvis sjunker kostanderna per prov en hel del om omfattningen ökar massivt.

Dopingtråden
geologen sa:
Hur ska dopingjägarna kunna testa om de inte vet var de aktiva håller hus?

Dopingtråden
geologen sa:
Är inte bristande förmåga att hålla sig till reglerna jämförbart med bristande förmåga att vara stark/snabb/whatever nog?

Dopingtråden
GoranS sa:
geologen sa:

De som är med i programmet måste naturligtvis infinna sig vid ett testlabb varje tillfälle.

Dopingtråden
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:

De som är med i programmet måste naturligtvis infinna sig vid ett testlabb varje tillfälle.
Så istället för ett system som faktiskt de flesta klarar utan något problem sak ersättas med att alla elitidrottare antigen måste bo och träna på ett fåtal ställen eller att det byggs upp en svindyr testlabbsapparat över världen?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Ja. Med regelbunden testning kommer i princip ingen undan om de försöker dopa sig. Vi har ju redan kommit överens i tråden om att det är frivilligt att vara idrottare, så den som vill vara med måste ställa upp.

Dopingtråden
geologen sa:

Så för att du hade svårigheter med att boka en biobiljett så betyder det att ADAM-programmet är så krångligt att det orsakat MBs 3 prickar, och att det inte är slarv eller fusk som ligger bakom?

Det är inte engångsföreteelser att dom använder systemet, så oavsett krånglighetsgrad så bör man lära sig systemet, eller klaga och få till en förändring _innan_ det går för långt.

Bevisligen har alla andra svenskar klarat av det utan att få 3 prickar, inte heller tidigare har någon svensk åkt dit på det, inte ens när det var hårdare regler (dom har stegvis lättats upp).

MB har dessutom fått hjälp av förbundet, då kan jag inte se någon annan förklaring än slarv (eller fusk).

Den enda reella "svårigheten" med systemet tror jag personligen är att det helt enkelt är jobbigt att behöva redovisa var man är 1 timma varje dag.

Dopingtråden
Nja, det där var väldigt rörigt och plottrigt, men det jag menar är ändå inte själva handhavandet, utan att komma ihåg att ändra när planerna ändras. Jag är själv otroligt glömsk och disträ och det har kostat mig ganska mycket pengar vid ett par tillfällen (t ex en gång när ett autogiro för en hyra stod kvar för att jag glömt avboka den - hyresvärden betalade inte tillbaks). Jag hade förmodligen haft tre prickar redan första månaden i ett sånt system. Och jag är övertygad om att jag inte är värst, så att det finns idrottare som missar gång efter gång har jag full förståelse för.

Dopingtråden
janolle sa:
janolle sa:
Det finns bara 260 elitidrottare i Sverige som ska ange var dom är 259st har NOLL prickar!
Källa text-TV Det stod :::: Det finns bara 260 elitidrottare i Sverige som ska ange var dom är 259 har klarat det UTAN problem

vilket jag tolka som 0. sen ska ni tjata & bestrida det hela tiden ja ca 3 sidor.
Varför skulle jag lita på ditt ord angående detta? Du har vid ett flertal tillfällen hävt ur dig saker som sedan visat sig vara felaktiga. Det är inte direkt förtroendeskapande.

Om du går tillbaka till början på diskussionen ser du att jag frågade varifrån ditt påstående kon om att Sandberg skulle sagt att samtliga 259 hade noll prickar (ja, det var vad du skrev, inte något om ”utan problem”). Detta är inte att bestrida utan att efterfråga källa. Hade du gett en korrekt källhänvisning som indikerade att han sagt det du påstod hade jag varit nöjd. Det faktum att du efter tre sidor fortfarande inte lyckats producera någon sådan hänvisning får mig dock att misstänka att du läste något på text-tv och när du sen skrev ditt inlägg skrev du ner det du mindes/trodde dig minnas av texten och då blev det lite fel. Men som sagt, ge en fungerande källhänvisning som visar att Sandbergs uttalande var så som du påstår så ska jag erkänna att du hade rätt kring detta.

Dopingtråden
geologen sa:
Henrik_E sa:
Man kan ha regelbunden testning utan att avskaffa det relativt välfungerande vistelserapportsystemet, du blandar äpplen och päron i din argumentation.

Nix, jag tycker att vistelserapporteringen är dålig och vill ha ett fast testningsschema i stället.
Känns som ett betydligt bökigare system för idrottarna att anpassa sig till.

Dopingtråden
geologen sa:
Nja, det där var väldigt rörigt och plottrigt, men det jag menar är ändå inte själva handhavandet, utan att komma ihåg att ändra när planerna ändras. Jag är själv otroligt glömsk och disträ och det har kostat mig ganska mycket pengar vid ett par tillfällen (t ex en gång när ett autogiro för en hyra stod kvar för att jag glömt avboka den - hyresvärden betalade inte tillbaks). Jag hade förmodligen haft tre prickar redan första månaden i ett sånt system. Och jag är övertygad om att jag inte är värst, så att det finns idrottare som missar gång efter gång har jag full förståelse för.
Hur är det vid tävlingar idag? Jag hade fått för mig att det anslås vilka som är uttagna till dopningsprov efter tävlingen och att det är den aktives ansvar att kolla detta, inte dopingjägarens ansvar att finna den tävlande. Att dopingjägarna sen kanske försöker plocka testobjekten i samband med målgång hade jag inbillat mig inte egentligen hade med ansvarsfrågan att göra.

Dopingtråden
På de tävlingar jag varit på har det stått 2-3 testare vid målet och omgående "plockat" de som tagits ut. De följer sen efter dem hela tiden tills proven är tagna. Har aldrig sett nån testat i veteranklasserna, utan bara junior och elit.

Dopingtråden
ooms sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:
Man kan ha regelbunden testning utan att avskaffa det relativt välfungerande vistelserapportsystemet, du blandar äpplen och päron i din argumentation.

Nix, jag tycker att vistelserapporteringen är dålig och vill ha ett fast testningsschema i stället.
Med veckovis testning skulle därmed substanser som försvinner ur kroppen på under en vecka vara fritt fram att använda.

Dessutom, som Miss Lycka var inne på, systemet skulle sannolikt haverera av ekonomiska skäl.

Dopingtråden
GoranS sa:
janolle sa:
janolle sa:
Det finns bara 260 elitidrottare i Sverige som ska ange var dom är 259st har NOLL prickar!
Källa text-TV Det stod :::: Det finns bara 260 elitidrottare i Sverige som ska ange var dom är 259 har klarat det UTAN problem

vilket jag tolka som 0. sen ska ni tjata & bestrida det hela tiden ja ca 3 sidor.
Varför skulle jag lita på ditt ord angående detta? Du har vid ett flertal tillfällen hävt ur dig saker som sedan visat sig vara felaktiga. Det är inte direkt förtroendeskapande.

Om du går tillbaka till början på diskussionen ser du att jag frågade varifrån ditt påstående kon om att Sandberg skulle sagt att samtliga 259 hade noll prickar (ja, det var vad du skrev, inte något om ”utan problem”). Detta är inte att bestrida utan att efterfråga källa. Hade du gett en korrekt källhänvisning som indikerade att han sagt det du påstod hade jag varit nöjd. Det faktum att du efter tre sidor fortfarande inte lyckats producera någon sådan hänvisning får mig dock att misstänka att du läste något på text-tv och när du sen skrev ditt inlägg skrev du ner det du mindes/trodde dig minnas av texten och då blev det lite fel. Men som sagt, ge en fungerande källhänvisning som visar att Sandbergs uttalande var så som du påstår så ska jag erkänna att du hade rätt kring detta.
Jag har aldrig kallat Sandberg "KON" vilket du gör!!!! Fy skäms Göran. Kan du inte stava så klaga inte på andra lägg ner.

Senast ändrad:
Dopingtråden
geologen sa:
Som sagt, det är ingen rättighet att vara idrottare. Klarar man inte av det är det bara att lägga av.
F.ö. tycker jag det är bra att glömska/dumhet/klantighet straffar sig, så att individen lär sig göra rätt nästa gång. Det är alldeles för lite personligt ansvar i det svenska samhället.

Dopingtråden
Att hålla reda på alla reglerna för vistelserapporteringen är jättekrångligt. Var det idag eller idag jag skulle ange var jag befinner mig 1 timma, eller var det 2 timmar, eller var det kanske 1 minut... Hjälp!

Dopingtråden
GoranS sa:
ooms sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:

Med veckovis testning skulle därmed substanser som försvinner ur kroppen på under en vecka vara fritt fram att använda.

Dessutom, som Miss Lycka var inne på, systemet skulle sannolikt haverera av ekonomiska skäl.
Precis. Tänk er t.ex. Björn Ferry som bor i Storuman eller ACO i Lillhärdal, skulle de ha behövt resa till Sthlm en gång i veckan för testning? Eller skulle det byggas lab i Sveg och Umeå bara för dem (vilket även det skulle inneburit resor på flera mil för dem)? Otroligt resursslöseri.

Dopingtråden
Nja, det behöver ju inte finnas labb på varje plats. Men fasta platser och tider för provtagning är det jag menar. Sen räcker det förstås att en eller ett par personer gör resan eller hanterar det lokalt och skickar vidare.

Dopingtråden
janolle sa:
GoranS sa:
janolle sa:
janolle sa:

Jag har aldrig kallat Sandberg "KON" vilket du gör!!!! Fy skäms Göran.
Du är sannerligen inte rätt person att börja anmärka på typos och språkliga fel! Dessutom gör inte felskrivningen att jag kallar Sandberg för kon. För att så skulle vara fallet hade jag behövt skriva ”... om att kon Sandberg ...”. Så återigen försöker du tillskriva mig uttalanden somjag inte gjort (ens av misstag). Och sen försöker du banna mig för detta. Det hela ändrar dock inget i sak. Du har fortfarande inte gett någon fungerande hänvisning som styrker ditt ursprungliga påstående.

Senast ändrad:
Dopingtråden
geologen sa:
Nja, det behöver ju inte finnas labb på varje plats. Men fasta platser och tider för provtagning är det jag menar. Sen räcker det förstås att en eller ett par personer gör resan eller hanterar det lokalt och skickar vidare.
Personerna som gör testerna behöver väl vara ackrediterade på något vis!? Om så krävs ju att de antingen bor nära idrottarna, att idrottarna reser till personen/personerna varje vecka eller att personen/personerna reser till idrottaren varje vecka.

Dopingtråden
geologen sa:
Och om man får förhinder precis på den fasta provtagningstiden? Eller befinner sig på annan plats pga t.ex. väderförhållanden? Är det inte bättre med ett system som är mer flexibelt för idrottaren? Typ som det funkar idag...

Dopingtråden
geologen sa:
På de tävlingar jag varit på har det stått 2-3 testare vid målet och omgående "plockat" de som tagits ut. De följer sen efter dem hela tiden tills proven är tagna. Har aldrig sett nån testat i veteranklasserna, utan bara junior och elit.
Har sett test tagna på Giro delle Dolomiti (italienskt Gran Fondo, dvs något slags tävlingsmotionslopp). En 60-åring åkte dit på EPO!

Tillbaka
Topp