Hejsan hoppsan, jag vet inte varför jag gör det här, men eftersom jag är lite av en intellektuellt gigant (känns tyvärr så väldigt ofta, för ofta) så svarar jag i tråden. Jag har en stor passion för frågan, även om den passionen är oviktig och helt meningslös då framtiden ändå kommer att begåva oss alla med denna insikt. Tack för förordet!
Så här är det: Har den där pajasfilosofen som ser för arrogant ut för sitt eget bästa så är han mindre begåvad, eller nej det måste han inte vara, det räcker att han är väldigt arrogant (för arrogant för sitt eget bästa). Han bortser alltså HELT IFRÅN GENETIKEN? En idiot, det är min uppfattning om han säger sådana TRAMSIGA SAKER.
Så här är det också: Eliten inom all sport har SUPERGENER, för ändamålet, detta är DARWIN 101, easy peasy. Den som är bäst lämpad bla bla bla. Eliten (där ingår vinnarna) har supergener och det är som det är med det, sport handlar extremt mycket om att ha bra gener, faktum är att det är ett av få områden där vi får prata genetiska förutsättningar! På alla andra områden är alla lika bra, ja speciellt inom skolväsendet, där är allt bara ansträngning, det är sant! Hur som helst, nog med raljerandet, för nu. De har supergener, MEN det finns även gener för hur bra man svarar på mediciner och anabola och precis allting. Jag personligen verkar svara på de flesta mediciner (som påverkar sinnestämningen betydligt mer ("bättre") än många andra: koffein, nikotin och behöver då inte dricka mycket alkohol och blir hög som ett hus när jag får morfin vid operation. Här talar jag bara om sinnesstämning dock, men detta gäller SÅKLART gällande alla preparat (i stort sett och i det stora hela).
Vi har Kalle, Balle och Arne. De har alla kapaciteten 100 att hoppa högt, de är alla tre riktiga höjdhoppare! Och de brinner för det och de tränar och tränar och Arne tränar liiite mer än de två andra och Arne vinner, gud, vad jämställt! Jag skulle väl i praktiken velat se att verkligheten var så här beskaffad, även om också viljan till att vilja göra det där lilla extra bara är en tillfällighet, den må kännas personlig men det är 100% fejk, du är inget mer än en kedja som spinner över ett kugghjul, lite fler parametrar dock.
Nu har vi Armstrong (1000), Froome (900) och Kalle Balle (100). Som ni ser har Kalle Balle inga bra förutsättningar, visst han kan hoppa höjd och bli en riktig vinnare över sig själv, men ingen kommer att komma ihåg Kalle Balle för sina höjdhoppartalanger i det stora hela. Armstrong däremot, han är en riktig hejare! Han kan nog vinna en hel del tävlingar. Men nu råkar det vara så att Froome har ett helt godisskåp fyllt med smaskiga geler och han svarar på gelens kraft som ingen annan, han svarar så bra att han hamnar (totalt sett) på 1800, ett kraftpaket utan dess like! Armstrong äter också gel men han blir aldrig bättre än 1500. Trist för Armstrong!
Tännsjö är en pajas, om han har sagt det, för doping jämnar INTE ALLS ut förutsättningarna, doping gör inte att man når något slags ABSOLUT TAK, det är trams. Det absolut taket gällande mänsklig prestation finns, vi har förmodligen inte sett det ännu (eller så har vi sett det) men det är inte så att man genom att dopa kan nå det, så kraftiga är INTE doping. OM doping var så kraftigt skulle vilken jävla bolatryckande gymmare som har ambitioner hamnat i världseliten, men det gör de inte! Och många av dem tar (tragiskt nog) större doser än många proffs. Trist!
Accept it or hate it men det är pretty much the truth, inse det idag eller vänta 10,30 eller 100 år. Om några hundra år sitter det förmodligen AI och kalkylerar fram allt jag har sagt på 0.08 sekunder och då kan ändå ingen Armstrong i världen vara bäst för då är alla robotar. Såå var det med det! Har ni frågor så ställ dem. Förlåt om jag raljerar men jag tycker bara att det är så kul med sådana här frågor.
Edit: I sak anser jag att man bör släppa fri ALL DOPING, av den enkla anledningen att det idag är totalt slumpmässigt, detta är väl närmast att anse som en ren lögn, vem som får tag i smågodiset och blir bäst. Detta kommer dock inte på något sätt göra att vi plötsligt kan säga att vinnaren är den som tränade hårdast, för vi har FORTFARANDE att ta hänsyn till hur genetiken ansvarar både för hur bra träningseffekt och hur bra man svarar på godiset.
God natt och ha en trevlig fortsättning på plågorna, det tänker jag ha!