Dopingtråden

Dopingtråden
RockyM sa:
GoranS sa:
RockyM sa:
Får man välja så tar jag en från Etiopien före en Norsk-politiker.
Landet som inte ens vill kollas av EU.
Ger Sundby 2 månaders avstäning när det inte är säsong.
TJ fallet, tänk om en finska hade åkt dit med AAS (hon hade aldrig mer fått åka skidor i EU).
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/RVAl2/tvingades-ta-dopningspreparat-infor-lopp-i-stockholm
Du föredrar en person från ett land där det enligt AB-artikeln säljs EPO fritt över disk i nationalstadion? Om man tycker norrmännen har en slapp inställning till dopning känns det som man borde ha vissa problem med en person från ett sådant land. Sista meningen är knappast korrket; se https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaisa_Varis (visserligen inte AAS men knappast mindre allvarligt)

Personligen tycker jag att man ska bedöma personer utifrån deras kvalifikationer och förmåga att åstadkomma något och inte primärt efter deras pass. Så vill du såga norskan borde du i min bok göra det utifrån vad hon med sin historik och annat kan bedömas vara förmögen och villig att åstadkomma i rollen.
Göran, lägg känslorna åt sidan.. Läs artikeln igen.
Om allt detta stämmer, varför är då inte Etiopien avstängd från all konditionsidrott av WADA?
Hur kan Fröoome bli friad efter att blivit tagen med dubbla max-värde i spanien?
Är det inte bättre att du skriver hur du tolkar situationen och vad du menar anledningen är istället för att jag ska sitta och gissa, i synnerhet som jag uppenbarligen gissar fel?

Personligen läser jag artikeln som att det givet att artikeln hyggligt korrekt skildrar verkligheten a) finns ett ordentligt dopningsproblem i Etiopien och b) att en del av deras friidrottare "köps" av andra länder och där utnyttjas. Att baserat på det sluta sig till att en etiopier skulle göra ett bättre jobb än en norska i WADA tycker jag är långsökt.

Dopingtråden
Enligt Reedie så hade Helleland andra politiska motiv och ambitioner.

Politiker ska vara så långt borta från idrotten som möjligt. Håller man inte med så promotar man Wrestling

Varför bygger man ett skidspår med 4min klättring i Lillehammer? Vore det inte bättre med 2 min klättring o 4 min teknisk utför då skulle tjejerna slippa banta ner sig till anorexci. Om ingen ser sambandet mellan banornas utformning samt tjejernas hälsa så behövs nya ledare /politiker.

Gatlin är ett fall av politik https://en.wikipedia.org/wiki/Justin_Gatlin#Doping_bans
Nike sponsrad är det därför han får fortsätta tävla? Eller är det så att den gamle Conservative Party politikern SC
https://en.wikipedia.org/wiki/Sebastian_Coe hjälper sin gamle Nike- kollega i utbyte mot en Nike-byggnad i Coes namn
("A building at the Nike world headquarters in Beaverton Oregon was named after Sebastian Coe in 2017.")
Efter SC i dec 2014 vann mot SB med 115 v/s 92 så har det gått utför med idrotten ex DOHA 2019.

Därför väljer jag en Etiopier ist för en politiker med dold agenda. Sen är det intressant att de utnyttjas i sina nya länder?
Man läser aldrig att Fransmän utnyttnjas i Engelsk klubbfotboll. Eller afrikaner utnyttjas i Allsvenskan. Får man bra betallt så får iaf jag det svårt att se som utnyttning..
Det är lättare att ha koll på någon som kränger epo utanför arenan än att staten skickar 6000 doser till ett OS https://www.nrk.no/sport/olympiatoppen-har-sendt-over-6000-doser-astmamedisin-til-ol-1.13880280

Kaisa blev väl avstängd 2003 samt 2008 vilket resulterade i livstids avstäning
https://www.sydsvenskan.se/2008-02-11/kaisa-varis-avstangd-pa-livstid
sen frias hon av cas http://www.langd.se/kaisa-varis-paa-gaang-igen.4651470-86318.html
ingen av gångerna var det AAS.

AAS är sämst att åka dit på om du nu inte heter Gatlin eller Gay.
In July 2013, it was announced that Gay had tested positive for a banned substance, following which he withdrew from consideration for the World Championships in Moscow. The United States Anti-Doping Agency (USADA) suspended him until June 23, 2014, (Positive test: Exogenous anabolic-androgenic steroid
Investigation/Admittance 1 year [177][398][399]).

Dopingtråden
Varför litar du fullt ut på vad Reedie säger? Helleland har utförligt gett sin version, Reedie avfärdar henne med en mening, utan att på nåt sätt gå in på vad dessa ”politiska motiv” skulle har varit. Varför tror du mer på honom och hans agenda än på henne och hennes agenda?

Dopingtråden
Har svårt att se den röda tråden, mer än möjligen att "Norge är skit", då du fäktar vilt åt alla håll och kanter - Reedie, politiker, skidbanor, Gatlin, utnyttjande av idrottare, AAS, EPO, etc. Har f.n. fullt upp med mer relevanta saker så jag kastar in handduken.

Dopingtråden
GoranS jag har full förståelse för det, Blev lite avkapadhagelbössa. =)

ps. om WADA hade fungerat så skulle Etiopien varit avstängt eftersom Etiopien inte är avstängt så fungerar WADA lika bra som FN.ds

Dopingtråden
Dags att vara lite cynisk, men kan man gissa att av dessa 260 individer kommer ett par cyklister hängas ut, men inga andra eftersom de sysslar med sporter utan dopingproblematik?
Skulle bli förvånad om endast en fotbollsspelare/tennisspelare nämns med namn. För det vet ju alla att EPO är helt onödigt och utan effekt för dessa sporter.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Dags att vara lite cynisk, men kan man gissa att av dessa 260 individer kommer ett par cyklister hängas ut, men inga andra eftersom de sysslar med sporter utan dopingproblematik?
Beställa epo från en hemsida? Om det finns cyklister på listan är det nog H40 gubbar och andra motionärer. :D

Dopingtråden
Fuglsang
c14dacfc-c04b-4be0-9bd6-3c62a8b36276

Dopingtråden
Tråkiga nyheter, men samtidigt intressant att den rapporten från CADF läcker ut till dansk media i samband med att UCI tillkännager att det operativa arbetet med anti-dopingprogrammet flyttas från CADF till ITA nästa år.

Dopingtråden

Svenskt OS-hopp fast i dopning Tidigare världsmästaren i brottning, Jenny Fransson, har lämnat ett positivt dopningsbesked, enligt Dagens Nyheter. SOK:s pressansvarige Lars Markusson bekräftar detta för SVT Sport. Enligt DN rör det sig om en mycket liten mängd av den den otillåtna substansen metyltestosteron, en anabol steroid. -Den enda förklaring jag hittar är att någon som varit i träningslokalen eller gymmet har gjort det här mot mig, säger hon till DN. Fransson missar EM i Rom nästa vecka.

Dopingtråden
Skön bortförklaring. Om ännu bättre uttalande måste vara den från ordföranden i hennes klubb.
"Hon är vår mest fysiskt starka tjej
så det finns inga som helst skäl i världen till att hon skulle dopa sig". Det kan ju kanske vara så att just "lite" anabola som gjort henne till just det.

Dopingtråden
Skön bortförklaring. Om ännu bättre uttalande måste vara den från ordföranden i hennes klubb.
"Hon är vår mest fysiskt starka tjej
så det finns inga som helst skäl i världen till att hon skulle dopa sig". Det kan ju kanske vara så att just "lite" anabola som gjort henne till just det.
Ja, inte var det direkt det mest genomtänkta uttalande man hört.

Dopingtråden
Svenskar (elit-)idrottare är så korkade så att de stoppar i sig vad som helst.
Och eftersom de är just korkade dopar de sig inte:
"Det kan ju inte vara doping om man inte fattar någonting."

Fördomsfull om idrottare? Nej, nej, nej, inte jag inte.
/Fedde

Dopingtråden
Även om det är sabotage så har det ju faktiskt skett. Vi kan inte hålla på att gnabba om johaug, att ”även om det var misstag så får hon stå sitt kast” och sen låta detta trilla mellan fingrarna. Hur omedvetet det än var.
Sen att hon varit stor förespråkare utåt mot doping kan ju tala för att någon ville sabotera. Men som sagt spelar det ju mindre roll, doping är doping.

Dopingtråden
Nu är det ju ”bara” a-provet än så länge, det kan ju hända att b-provet är negativt, även om det hittills väl nästan aldrig nånsin hänt...

Dopingtråden
Det är rätt stor komik att (nästan) alla svenska dopingfall är "misstagsdoping".
Och för mig bekräftar det att min fördom om elitidrottare är en sanning:
Elitidrottare är korkade.

/Fedde
Ja! Dopingtest är mest en IQ-fråga, de med lägst IQ fastnar. Orka börja slå på stora anskrämliga trummor och låtsas att nu jävlar har vi hittat en fuskare när man inte ens funderar kring det här ut ett större perspektiv.

Jag kommer aldrig se en idrottare som hjälte men jag blir imponerad av mentaliteten att man vill/kan offra så mycket. Finns studier på det här, flesta i världstoppen vinner hellre än att leva 10 år, eller vad det var, mer. Givetvis rena!!

Viken jävla fars! Sport på den nivån är en freakshow, sponsra lokala laget/föreningen om ni verkligen brinner för nån sport.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Nu vill brotterskan att hennes vattenflaska ska analyseras för att bevisa att det var sabotage mot henne. Om det nu går att hitta spår av anabola i flarran så bevisar det ju bara att det finns. Ingenting annat. Det bevisar överhuvud taget inte att det skulle ha varit sabotage. Hon kan ju lika gärna själv ha använt flarran med ovan nämda substans i. Snacka om att gripa efter halmstrån.

Tillbaka
Topp