Dot 4 olja i Shimanobromsar...

Aktiv medlem
Halloj.

Är det någon här som har testat dot 4 bormsvätska i shimanobromsar som är gjorda för mineralolja?

Jag har själv testat att ha mineralolja i dot4/5.1 bromsar och det skiter sig fullständigt omgående då packningarna sväller.

Men andra hållet har jag bara hört att det inte ska fungera men aldirg testat.

Varför jag frågar är för att jag har en granne som har testat och han har efter ca 1 månads använing inte märkt någon försämring. Är det så att det fungerar måntro?! Eller tar det bara lite längre tid innan det skiter sig?

Om jag inte minns helt fel så finns en överhängande risk att DOT4 oljan fräter sönder packningarna i bromsen. Så det kan nog funka bra ett tag men på sikt fräts packningarna sönder = läckage.

Lite vad jag trodde med, Frågan är dock hur lång tid det tar.

Lär väll märkas om inte annat. Men vore kul om någon hade erfarenheter:)

Mineral i broms för DOT -> Skiter sig direkt
DOT4/5.1 i broms för mineralolja -> Skiter sig när den tunnaste packningen har frätts bort av glykolen i DOT-vätskan.

Vad som händer när man tankar en broms för mineralolja med DOT5 vet jag inte, men den är silikonbaserad så nått annat än frätning lär ju hända.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska

Man undrar ju vad man vill uppnå? Jag tipsades på detta forum om att använda Citroen's hydraul olja (LHM+) till Shimano. Det finns på shell, ok, statoil etc men bliligast på biltema. Biligare kan det inte bli:)

Tillbaka
Topp