Downhill bromsar. Vilka?

-RLE-

Ny medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Ber om den stora massans kunskap.

Har en Demo8 med gamla bromsar. Guide R.
Dom funkar men ser framför mig att med längre backar och hög temp en sommardag att det kan bli fiasko.
Funderar således att köpa nya.

Den stora frågan som jag säkert kommer grubbla på fram till våren är, VILKA?

- Sram Code RSC
- Sram Code R
- Shimano Saints
- Shimano Zee
- Magura MT7

Har inte testat så många olika bromsar men gissar att jag vill ha att jag kan modulera lite men sen att man kan få dom riktigt stumma.
Finns det någon jag kan räkna bort som har brister?

Stort tack på förhand
/RE

Raggamuffin

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Jag har inte provat de värsta sram men av de jag kört är Saint min favorit. Zee är samma prestanda men har inte verktygslös justering av reach.
Kör just nu Zee handtag och Saint ok på min Ripmo, 100 kg och 45 minuters åk så det skriker om allt utan problem.

unsuspected

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Guide RE? Guide handtag men med Code ok.
För mig på min Demo 8 blir det Saint när jag byter om jag inte köper en annan cykel istället.
Har du Öhlins bak på din Demo 8?

-RLE-

Ny medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Guide RE? Guide handtag men med Code ok.
För mig på min Demo 8 blir det Saint när jag byter om jag inte köper en annan cykel istället.
Har du Öhlins bak på din Demo 8?

Yes Öhlin bak å boxxer coil fram
Nä guide R
Frame kit från 2016/2017, kanske var sviiiinbra på den tiden.
Saint är lite lockande, lite billigare är code oxå

Crocko

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Inte direkt billigast och lite bökiga att få tag på, men bromsar gör de så det räcker och blir över. TRP Quadiem.

Downhill bromsar. Vilka?
Jag kör Hope V4 & körde såväl XT som saint innan. Gillar inte riktigt on/off som jag upplevde på Shimano men gör man det så är de riktigt bra.

-RLE-

Ny medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Har R på min Stumpjumper, funkar kanon där.

Hur är maguran?
Finns modulering? Är dom stökiga att få till luftningen på?

maRRtin

Medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Code RSC brukar ju vara dom som vinner alla tester. Inte för bäst bromsverkan kanske, men bäst känsla, modulering och möjligheter till justering.

Saint/zee har bra bett, men inte samma modulering och känsla.

Downhill bromsar. Vilka?
Nya shimano fyrkolvs bromsar finns ju ner till Deore i nivå och har lite mer linjär känsla än tidigare servo wave. Kraften är motsvarande zee/Saint i mitt tycke.

yonsson

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Kör med Zee och 203/180mm. Tyckte det var på/av i början men vande mig snabbt. Ett jäkla bett vid behov men bra modulering, särskilt när man kör snabbt. Kan låsa både fram och bak nästan oberoende av hastighet, om jag vill. Värt att notera är dock att de inte kommer med klossar med flänsar, uppgraderade till det när det första paret var slitet.

Väldigt lätta att lufta också.

Valhalla_

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Magurabromsar är fina men eftersom reglagen suger så byter man ju dem mot shimano = Shigura. Parar man detta med trickstuff power belägg och 220 mm skiva fram har man bromsar som aldrig känns otillräckliga.

D i U

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Kör code rsc på min nya bronson, jag har inte hunnit testköra på långa branta leder än men tycker känslan är bra, bra bett och dom är i jämförelse med flera andra bromsar mycket tysta när det är blött.

yonsson

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Saints biter fint. och stillastående så har dom ingen modulering men i höga hastigheter så har du modulering.
Precis det jag försökte få fram förut. De är ju avsedda för hög hastighet så inget konstigt med det. Går man från svaga bromsar till Saint/Zee så är de lite svårdoserade tills man vant sig (vilket gick fort för mig). Beror ju även på vilka skivor man har till.

KungJulian

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Fast TS har fortfarande inte fått nån input gällande sin fråga. Vilka är det som bromsas av downhill? Om man nu godtar TS påstående att downhill har en bromsande effekt.

-RLE-

Ny medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Nån som har koll på skillnaden mellan Code RSC och Code R.
Är det bara inställningen på handtaget med betpoint eller är det något mer?

BjornR

Aktiv medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Reach
Swinglink(länkage för bromsen)
Contact adjustment(bitpunkt)

RSCs handtag är dessutom kullagrat, noll spel upp eller ner. Mer positiv mekanisk känsla. R bromsar hårdare hela vägen medans RSC har mer "modulering". Grafen nedan är visserligen inte senaste, men återspeglar iaf min erfarenhet av SRAM och shimano. Kör SRAM Code RSC, enda bromsen som jag skulle välja över dessa är trickstuff direttissima.

mtbloaf

Ny medlem
Downhill bromsar. Vilka?
Har både Code R och RSC på olika cyklar och även testat på samma cykel.
Största skillnaden för mig är kullagret i bromshandtaget och bitepoint adjust, som bara finns på RSC.
Reach kan man ställa på både R och RSC, därav bokstaven "R" :)

Mina Code R började få spel och rassel i handtaget ganska fort, känns inte så förtroendeingivande.
Och bitepoint adjust är ovärdeligt, speciellt när man sliter bromsklossar fort och i olika takt på fram och bakbroms.
Bromsverkan kan jag ärligt talat inte känna någon större skillnad på.

Det finns ingen anledning att inte välja RSC om man har möjlighet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer