Downhill eller enduro

Dr.snuggles

Ny medlem
Downhill eller enduro
Hej
Jag cyklade dh första gången häromdan, svinkul! Följaktligen är jag sugen på att köpa en dh cykel. De verkar ju rätt oduglig till allt annat än dh dock. Är det mkt svårare att cykla dh med en endurocykel? Jag är noob på cykling så frågan är inte om den tar 4m drop lila bra utan om den känns lika stabil och robust som en dh cykel känns för en nybörjare. Enduro verkar ju vara mer allsidig

Downhill eller enduro
Det beror väl lite på hur nära du bor bra DH. En endurohoj som funkar så bra utför så att den kan ersätta en riktig DH är ofta rätt tråkig att trampa runt på platten.

Downhill eller enduro
Hm, ok. Bor nära Hammarbybacken så tänkte köra lite där och tänkte man kan köra runt lite i skogen runtomkring oxå. Har en hardtail för motionsrepor. Behöver inte gå fort uppför men ska kännas så stabil och säkert som möjligt utför (har uppnått ålder där skador betyder 8-12v rehab)

Downhill eller enduro
Bor du vid Hbb så bor du också vid Hellas, och då hade jag rekommenderat en endurohoj. Du anar inte hur mycket fin terräng du har runt hörnet.

Downhill eller enduro
Nu finns det ju säkert många andra där man kan ändra geometrin smidigt men kolla på Canyon strive, dom har ett system som heter shapeshifter. Då ändrar du cykelns geometri med en knapp och ett enkelt gung. Hipps vipps har du en hoj som funkar bra på stig och stök för att sedan ändra till längre, mer gung bak och flackare gaffelvinkel. Visst den är inte som en DH cykel men väldigt allsidig.

Downhill eller enduro
Zliper sa:
Nu finns det ju säkert många andra där man kan ändra geometrin smidigt men kolla på Canyon strive, dom har ett system som heter shapeshifter. Då ändrar du cykelns geometri med en knapp och ett enkelt gung. Hipps vipps har du en hoj som funkar bra på stig och stök för att sedan ändra till längre, mer gung bak och flackare gaffelvinkel. Visst den är inte som en DH cykel men väldigt allsidig.

Eller så har man bara en vanlig cykel som har bra geometri hela tiden?

Downhill eller enduro
Nu har jag aldrig cyklat i Hammarbybacken, men magkänslan säger att man fixar det rätt bra med en "enduro". Min trail-cykel går fint i Järvsö iaf även om den självklart inte går som en dh över värsta stöket.

Downhill eller enduro
Tack för svar. Jag tänkte nog köra lite i Järvsö och förhoppningsvis nån tur till Åre. Min fundering är om jag som nybörjare knappt märker skillnad utför eller om det känns helt livsfarligt (well...) med enduro. Märker man stor skillnad på enkelkrona/dubbelkrona? Jag har en ht som jag behåller om jag köper en dh annars kanske jag byter båda mot en enduro. Tycker utför är roligast, resten är transportsträcka

Downhill eller enduro
Dr.snuggles sa:
Tycker utför är roligast, resten är transportsträcka

Den meningen summerar en endurocykel rätt bra.

Självklart är det lättare att cykla utför på en DH-cykel men den absoluta merparten av banorna i en bike park lär kännas lika kul eller roligare på en endurohoj, även för rookies. Inte lika stabil, inte lika safe, men fan så nära imo. Riktiga, svarta DH-stök-leder är såklart en annan sak men är det dem du är ute efter hade du nog inte ställt frågan.

Downhill eller enduro
Man känner stor skillnad emellan enkel/dubbelkrona, enkel-krona med mindre slag än 160 känns livsfarligt i dh och enduro med dubbelkrona känns som pansarvagn.

Ja tycker du ska köpa en 160mm slag enduro och köra med i hellas och stundvis kan du ta med den upp i liften men glöm inte riktigt hjälm då(fullface)

En duktig åkare behärskar en 160mm enduro hoj väl i dh-partier. Det är bara träning på det som behöves. I mega-avalanche hade 98% åkare 160mm slag och vissa branter hade passat på en UCI dh track.

En enduro är mångsidigare än dh så det blir billigare för dig och du får flera cykeltimmar på en sån såvida du inte skulle bo på Ben Nevis berget Scottland.

Downhill eller enduro
theBrand sa:
Det beror väl lite på hur nära du bor bra DH. En endurohoj som funkar så bra utför så att den kan ersätta en riktig DH är ofta rätt tråkig att trampa runt på platten.
Sen finns det grader i helvetet. Jag tycker inte Birden är särskilt slö att trampa runt med även om en lättare cykel med mindre slag varit roligare på platt stig men som kompromiss och enda cykel fungerar det utmärkt.

En ny endurocykel kan kännas nog så stadig som en ett par år gammal DH. Jag fick tillfälle att jämföra med en Glory i samma spår häromveckan och det jag märkte var i princip att Gloryn var kortare och att SuperTacky rullar dåligt. Jag hade förmodligen haft mer marginal om det skitit sig på Gloryn men det kändes inte stabilare.

Downhill eller enduro
jofahjalm sa:
Zliper sa:

Eller så har man bara en vanlig cykel som har bra geometri hela tiden?
+1
Håll det enkelt.

Downhill eller enduro
Om man ska ha en cykel ska det vara en enduro, om man inte bor nära riktig DH (Åre, Järvsö, etc.). Skogen är som sagt fin och hysteriskt rolig med lagom slaglängd på trampvänlig cykel.

Däremot måste jag erkänna att om man väl gillar DH så är vill man ha en dedikerad cykel för det. För det sliter en hel del på en enduro-hoj och även om det går bra så tar det emot att slänga ner enduro-hojen för stökigare DH-spår. Iallafall för mig.
Visst, en DH havererar också, men det är större marginaler då den är byggd för stryk på ett helt annat sätt.

Jag körde länge argumentet att en cykel minsann funkar för allt, men...jag har resignerat. :)

Downhill eller enduro
Fast det blir knappast billigare att slita på två cyklar så länge man har en plånboksvänlig spec på sin stigcykel :)

Nertiden kan dock minska.

Downhill eller enduro
Rattnalle sa:
Fast det blir knappast billigare att slita på två cyklar så länge man har en plånboksvänlig spec på sin stigcykel :)

Nertiden kan dock minska.

Jo, men jag är så korkad att jag tänker nertid + känsla. Plånboken är ju redan körd då man börjar med skogscykling. :)

Har jag en hobby/sport vill jag kunna köra efter förmåga utan att känna mig begränsad av eller ängslig över materialet. Om jag ska nedför nåt DH-spår behöver jag inte ha någon undermedveten tanke kring att om jag skrotar valfri del på cykeln så är det ingen cykling alls på ett tag. Plus att då man väl börjar byta upp prylar på stigcykeln (vilket är svårt att låta bli) så blir det dyrt om man kraschar den körandes DH...

Men visst, om man kan hålla sig i skinnet så är det absolut vettigare och billigare med en robust enduro som man kör DH med också. Men vi är väl inte vettiga här...eller? :D

Downhill eller enduro
Om merparten av din dh-åkning inte är i dom svarta lederna så klarar du dig alldeles utmärkt på en enduro med 160mm slag.

Downhill eller enduro
Jag tycker att fördelen med en DH/freeride är att man som nybörjare lär sig mer och vågar mer då den är tryggare och mer förlåtande. Då lär man sig snabbare. Jag började cykla i Åre med min 150/150 som jag byggde om till 160/150 och satte dh-däck på. Men hornen växte mycket snabbare när jag kompletterade med en cykel med 180/180 med dubbelkrona och fjäder. Jag är dock feg och sämre på att hoja än de flesta här...

Bara en cykel i Stockholm med smak för utfösåka och några turer till bikeparks hade nog blivit: enkelkrona, fox 36 eller pike 160mm fram och en öhlins ttx fjäder bak. Och byta till dh-däck för bikeparken alternativt kosta på ett extra hjulpar.

Downhill eller enduro
Det finns tyvärr ingen en enhörningscykel som passar till allt. Dedikerade cyklar är roligast. Allt annat är en kompromiss. Sen kan man iof klara sig långt och vara jätte nöjd med en kompromiss.

Lycka till med ditt letande.

Downhill eller enduro
Jilster sa:
Det finns tyvärr ingen en enhörningscykel som passar till allt. Dedikerade cyklar är roligast. Allt annat är en kompromiss. Sen kan man iof klara sig långt och vara jätte nöjd med en kompromiss.

Lycka till med ditt letande.

Rose Soulfire är en kompromiss, typ ;)
https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/mtb/freeride/soul-fire/

Radon-E-MTB-und-Soulfire-First-Look-12-von-21.jpg

Fast måste bli tämligen urtråkigt att trampa runt med på plattmark. ..
Personligen hade jag gått på två hojar, en DH o en kortslagig FS29'a alt HT27.5+

EDIT: Korrigerat tryckfelsnissen inom mig...

Senast ändrad:
Downhill eller enduro
tack för tipset. kollade in soulfire och den verkar ju rätt rimlig som kompromiss 180mm dämpare och bra pris. Canyon Tourque gapster verkar också ok. blir nog en freeeridecykel. :)

Downhill eller enduro
Är du uppe och sneglar på 180mm-hojar så tror jag att du tappar en hel del av den trampvänlighet som de flesta Enduro-hojar erbjuder. Omkring 150-160 tror jag är lite av en sweetspot för trampvänliga, men ändå väldigt kapabla hojar. Sen kan du såklart köra med en 170-180 mm gaffel på det, typ en Yari eller Lyrik.

Downhill eller enduro
Ja tittar du på cyklar med så mycket slag kan du nog lika gärna köpa en riktig DH.

Bäst är ju förstås om du kan skapa möjligheten att jämföra lite själv på något sätt.

Downhill eller enduro
Har du möjlighet så finns det väl bra möjligheter i Åre att hyra både DH och tuffare Enduro-hoj. Då kan du verkligen jämföra och i en miljö där skillnaden blir ganska tydlig,.

Downhill eller enduro
Dr.snuggles sa:
tack för tipset. kollade in soulfire och den verkar ju rätt rimlig som kompromiss 180mm dämpare och bra pris. Canyon Tourque gapster verkar också ok. blir nog en freeeridecykel. :)

Ehm, du missade nog min smile... Dom här hojarna funkar bara till att trampa upp för en kulle o busa nerför. All annan cykling tror jag dom är rätt värdelösa på, då är det bättre med en ren DH om du ändå ska åka på berg med liftassistans.

Precis som andra skrivit så är en ca 150mm's bättre, men dom endurohojarna som funkar bäst för liftassisterad bergscykling blir ofta rätt dyra (typ 40-50Tkr o uppåt).
Då känns det vettigare med två billigare webshops-cyklar.

Downhill eller enduro
Ehh. En cykel för 40000 blir bara dyr att köra sönder. Det är knappast grundnivån för en cykel som fungerar bra nedför ett berg. Det är bara prylkåtheten som skiner igenom nu ;)

Min Bird har kostat med runt 25000. Att jag återanvänt lite grejer går nog på ett ut med viss lyxkonsumtion. Jag har svårt att se att 15000 till skulle ha mer än marginell effekt på kompetensen utför på en cykel i samma segment. Bättre att ha råd att cykla på den och ha marginal för att köra sönder grejer då och då.

Downhill eller enduro
Din Bird och Capran är så klart två undantag men en modern endurohoj med lång/låg/flack o stabil geo från renomerade cykelmärken med Pike-gaffel el. likn. nivå på dämperiet, ligger faktiskt i dom nivåerna (40Tkr). Canyon räknas inte pga sin usla garantihantering...

EDIT: Tillägg, vi pratar så klart om färdigbyggda cyklar ny...

Senast ändrad:
Downhill eller enduro
Färdigbyggt är ju tråkigt. Och Pike är såååå 2014 ;-)

Och shit vad billigt jag verkar komma undan jämfört med alla andra..

Senast ändrad:
Downhill eller enduro
Rattnalle sa:
Färdigbyggt är ju tråkigt. Och Pike är såååå 2014 ;-)
Och shit vad billigt jag verkar komma undan jämfört med alla andra..

Jaja, nu ska vi inte tjata sönder den här tråden också, men visst nu ska det ju vara Lyrik eller Yari för den snåle...
Jo din Bird blev en riktigt vettig kompromiss :) Skulle jag bygga en hoj idag skulle nog bli på den ramen eller AirDrop Edit, har någon kalkyl som landar på ca 35Tkr med vettiga prylar (om än med önske-dämperi från DVO/alt. Avalanche-pimpning av std. RS-diton, som drar upp kostnaden 5-6Tkr)

Downhill eller enduro
Jag ville egentligen mest flika in att man inte måste lägga 40+ för att få en rolig cykel.

ps
Lyrik/Yari står inte på min lista över heta gafflar heller ;-)
ds

Downhill eller enduro
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Jag ville egentligen mest flika in att man inte måste lägga 40+ för att få en rolig cykel.

ps
Lyrik/Yari står inte på min lista över heta gafflar heller ;-)
ds

Nej, 2016 ska man ha något halvobskyrt som inte går att hitta reservdelar till hos vanlig lbs när det skiter sig på cykelresan.
Går något sönder ordentligt i en RS som innebär akut behov av lagning kommer det ändå inte att finnas hemma hos en vanlig lbs.

Downhill eller enduro
Ny har ju jag iof kört dh sedan -97, men jag övergav min dh-släde för två år sen och kör bara på min enduro. Lager i både hjul och ram byter jag ändå efter varje säsong och då får även dämparna en släng av sleven.

Många verkar vara rädda för att utnyttja sina hojar till max. Kör man dessutom inte Canyon så behöver man inte oroa sig för ett ramhaveri efter första hoppet?

Downhill eller enduro
För min del är det som sagt nertid som jag är "rädd" för. Samt att det är rätt bra att kunna optimera en cykel för vad den mest gör. Lätt, rapp enduro != bra dh-hoj. Men jag har inte kört DH sedan -97, så jag kanske kommer till insikt igen så småningom... ;-)

Till syvende og sist är och blir det alltid en priofråga om det är en cykel TS vill ha. Bara att välja cykel efter vad som är viktigast. Mer DH = långslagig,robustare enduro. Mer stigåka hemma = lite kortslagigare, lättare hoj. Båda varianterna *funkar* ju till båda disciplinerna, men med respektive svagheter.

Men n+1 är alltid det enda rätta svaret... :D

Senast ändrad:
Downhill eller enduro
hmm. jag får nog försöka hyra en enduro och ge mig ut i backen. tar jag mig ner i ett stycke blir det nog en sån. downhill är ju mest tilltalande och i tanken åker jag på downhillresor till åre och till järvsö på helgen men sen kommer verkligheten och säger att en timme efter jobbet är allt det blev, då kanske det måste bli planmark ibland. Är Rose bra märke? lägga 40'+ och/eller bygga cykel är jag genuint ointresserad av.

Downhill eller enduro
Vet att inte alla håller med men "here I go again". Köp en cykel för där du cyklar mest och inte en cykel där du skulle vilja cykla mest.

Downhill eller enduro
Vill du cykla lite stökigare terräng och några dagar om året i en bike park köp en cykel med 150-160 slag tror det räcker länge och det funkar till annat änren dh.
Tar säkert minst!! ett par år innan det är cykeln som sätter gränserna. Sen efter ett par år, ja då vet du bättrevad du vill ha.
Så.
/M

Downhill eller enduro
Jilster sa:
Vet att inte alla håller med men "here I go again". Köp en cykel för där du cyklar mest och inte en cykel där du skulle vilja cykla mest.

+1

Är det på riktigt dh man tänker cykla ska man ha en dh-cykel. Vill man cykla lite av allt får man antingen ha flera cyklar eller en kompromiss, som kommer vara just en kompromiss.

Downhill eller enduro
Fast de flesta kompromisser idag är ju ganska bra, för att vara kompromisser alltså. Du "kan" ju köra samma hoj i CV, ESS och vardagligt stigtrampa om man vill utan att man gråter blod vid något av tillfällena (förutom vid CV eftersom det är ganska tråkigt).

Jag tycker som vanligt att man ska köpa den cykeln man vill ha. Om man inte blir glad av att sätta sig på hojen spelar det ingen roll. Då kan du lika gärna köpa folköl för alla pengarna. En cykel som gör dig glad kommer att göra dig glad även om den är lite tråkig på platten eller vad det nu blir.

Downhill eller enduro
En Giant Reign verkar inte göra bort sig någonstans och fås för 30. Nu är det jäkligt snabba cyklister som sitter på dem i Uppsala, men det verkar gå plocka duktigt med KOM med 160mm och bra flack cykel!

Tillbaka
Topp