Downhill för en 11-åring

Rodge68

Aktiv medlem
Downhill för en 11-åring
Vad har ni för förslag till lämplig nybörjarcykel för en 11-åring som vill prova downhill. Vi funderar på en AM som kan användas till mer vardags cykling också och att den inte blir så extrem.
Vi bor nära en enkel DH-backe och han är helt såld på det.

Så kom gärna med era förslag och synpunkter.

Downhill för en 11-åring
Jag byggde om en Specialized Big hit spec i strl small med 24" hjul och luftdämpare bak och 150mm gaffel med luftfjäder fram. Min grabb åkte på den när han va mellan 11-13 år tror jag. Funkade bra till liftburen cykling men blev för tung till och från skolan.

Downhill för en 11-åring
Bladin skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag byggde om en Specialized Big hit spec i strl
> small med 24" hjul och luftdämpare bak och 150mm
> gaffel med luftfjäder fram. Min grabb åkte på
> den när han va mellan 11-13 år tror jag. Funkade
> bra till liftburen cykling men blev för tung till
> och från skolan.

+1 på luftdämpare. Det är nog enda sättet att hitta stötdämpare som gör sitt jobb även för riktigt lätta cyklister.

Downhill för en 11-åring
Eftersom du inte skriver något budgettak rekommenderar jag denna: http://lilshredder.com/2012_LIL_Shredder_Frames.html

120420LilShredder.jpg

$1600 för ram och gaffel, tydligen.

Downhill för en 11-åring
Jag har en gammal Orange patriot 66 som är riktigt liten och är till salu för en mindre slant (endast ramen och bakdämp). Sålde en lika Dan till en kille i tioårsåldern en gång och han va sjukt nöjd. Tror han körde på den i typ 4 år innan han bytte upp. Ramen är kort med stallbar dämparposition som påverkar vevlagerhöjd och gaffelvinkel. Kan bli riktigt låg o stabil. Ser ball ut också. Med korta vevar kan man bygga den med 24-tums hjul.

Downhill för en 11-åring
Tack för alla förslag!
Nu hade vi tänkt att köpa något begagnat kring 4-5000:- i och med att vi inte vet hur intresserad han kommer att vara.

Har sett på blocket att det finns några i alla fall.

Grön Orange, har du någon bild på ramen?

Tillbaka
Topp