Downhill-gnäll

Foxis

Aktiv medlem
Downhill-gnäll
Glad midsommar!
Och eftersom det regnar tänker jag gnälla lite.

Jag har cyklat i skogen alldeles för länge, och tänker nu ge mig på downhill. Jag har en relativt ny AM/FR-hoj med 150mm-slag (äänduro) som går som ett tåg i skogen. Speciellt nedför.
Men jag har ändå frågat lite varstans om den duger för Downhill, jag ska ju inte hoppa väldigt högt eller droppa väldigt långt. Svaret är i alla fall utom ett "nja, du bör nog ha en riktigt DH-hoj".

Samma svar fick jag om min sons hoj, en hardtail som är ganska väldimensionerad annars och klarar lokala skogarna bra, även i fart. "Nja, han ska nog ha en riktig". Problemet är att de riktiga kostar 20 papp. Inte riktigt aktuellt för någon som växer som ett ogräs. Kanske att jag bygger något, men vill kolla intresset först.

Men, i ärlighetens namn (och nu kommer gnället), merparten av de som svarar är ju ute och cyklar (ja, skitdåligt skämt, skyller på regnet). Bara för att man åker lift upp innebär inte per automatik att det är mer gnarly i backen än det är hemma i skogen. Snarare tvärt om. De ömsom singletrack ömsom maskinbyggda spår som är lämpliga för nybörjare är ju rena asfalterade motorvägarna för de som är vana vid Hellas/Tyresöskog. Och det finns som sagt backar i sagda skogar där det går ruskigt fort, och man (iallafall jag) hoppar och droppar i skogen.

Min slutsats är som följer:
Cykelbutiksfolk och bikepark-folk svarar som de gör för att de vill sälja/hyra hojar även till de som inte behöver. En AM/FR-hoj (eller bra hardtail för kids) duger gott om man inte ska köra svart (eller rött väldans fort). Och även då kan en bra åkare klara sig med en enduro.

Vore det inte bättre för sporten / alla om just fokus på DH-maskiner dämpades något? Ja, de är absolut nödvändiga då det börjar gå riktigt fort eller man går på stora prylar, men för alla andra duger samma heldämpade hojar som klarar Hellas alldeles utmärkt.

Nu får ni gnälla på mig om ni vill. :)

Downhill-gnäll
Jo, men om du tar bort det allra värsta (ja som Kerstin då exempelvis) så ska det banne mig inte bli dyrare i Järvsö än i Hellas? Hellas kan också piska cykel om du gör helt fel, och om du vet vad du gör så håller en AM-hoj för det både i Hellas och Järvsö/Åre. Är min tes iallafall. :)

Downhill-gnäll
Jo, jag såg din tråd. :) Men vi pratar om undertecknad och andra som inte kör svart skitsnabbt. Hur kan det rimligtvis slita mer än stökig skog att åka blått/rött? Antingen är DH/FR underdimensionerat för Hellas, iallafall om det går fort utför, eller också är DH-hoj lite overkill för många som kör utför. Förklara gärna varför jag har fel. :)

Downhill-gnäll
Jag tycker att på de leder jag väljer att åka i den hastighet jag klarar/vågar så fungerar en AM-cykel bättre än en DH-släde. Men visst slits grejerna fortare, man får ju köra ganska många varv av den lokala skogsslingan innan man rackat upp samma höjdmeterförlust som en heldag i Järvsö ger. Sen gör nog det hårda underlaget med brake bumps sitt till också, även på de "snälla" lederna i "snäll" hastighet.

Extra hjulpar med DH-fälg och däck är nog en rätt bra kompromiss för många.

Downhill-gnäll
Det är svårt att komma ifrån att utförscykling sliter mer på en AM-hoj än vad stigcykling gör. Mon hoj slets nog ungefär lika mkt under två dagar i Åre som den gjort under ett helt år hemma. Och då är inte jag någon utförsdemon.

Jofa är inte heller någon superåkare(brukar han säga själv iaf), han har bara dåligt omdöme vilket sliter på hans grejer.

Jag tror att der många säljare menar är att om du ska köra mkt dh så kommer det att bli dyrt i längden att köra på AM-hojen. Det går ofrånkomligen fortare och der sliter mer.

Downhill-gnäll
Släng på dual ply dh-däck och dh-slang så ska det gå bra. Du verkar ju inte vara någon erfaren cyklist ändå så jag tvivlar på att du ska kötta i de svarta/röda backarna.
Bättre att testa med din egna cykel, i värsta fall kan du alltid hyra en riktig downhillcykel på plats för att jämföra.

Är dessutom dumt att köpa ytterligare en cykel, som dessutom bara kan användas i berg och någon vecka per år.

Downhill-gnäll
Det är svinkul att köra DH på HT. Funkar även i rött och svart (ok, kanske inte de allra största monstergappen, men det var inte cykelns fel). Inte ens en punka.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    81.2 KB · Besök: 32
Downhill-gnäll
Min AM-hoj gick en åtta liftdagar eller så förra sommarn varav de flesta Åre. Inte hade jag sönder nåt för det. Gäller att serva sina dämpare bara.

Jag är ungefär lika snabb som jofa men lite lättare och uppenbarligen fegare eftersom grejerna håller bättre.

Bara åk. Köper du en dh-cykel sliter det lika hårt på den bara att din skogscykel inte är sliten när du kommer hem. Men grejerna ska ändå användas och reservdelar får du köpa oavsett. På sin höjd kan ett par kraftigare hjul med tyngre däck på vara lämpligt lite beroende på vad du kör med hemma.

Downhill-gnäll
Karin_P skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är svinkul att köra DH på HT. Funkar även
> i rött och svart (ok, kanske inte de allra
> största monstergappen, men det var inte cykelns
> fel). Inte ens en punka.

Ska testa min Honzo i Åre i sommar så vi vet att ditt exemplar inte är ett extra bra ett ;)

Downhill-gnäll
phaaast skrev:
> Ska testa min Honzo i Åre i sommar så vi vet att
> ditt exemplar inte är ett extra bra ett ;)

Najs, ha så kul!

Downhill-gnäll
Rattnalle skrev:
>
> uppenbarligen fegare eftersom
> grejerna håller bättre.
>

Go on. Say it.

Bättre teknik!

Downhill-gnäll
Okej, tack för feedback. Min slutsats: Funkar utmärkt med AM-hoj. Risk för större slitage.

Får fundera på om det kanske är värt att hyra bara för att slippa slita på "finhojen". Och skulle det vara vansinnigt mkt roligare och man kommer spendera mer än någon vecka i fjällen varje år så är det dags att köpa.
Värre med grabben då som det inte går att hyra till annat än i Åre (130cm lång).

Downhill-gnäll
Luthman Photography skrev:
> Risken när man hyr en dh för att jämföra är
> att hyrhojen är betydligt sämre utrustad och
> därför känns som en säck skit.... Se till att
> den har en hyfsad gaffel iaf.

Ett lika stort problem är nog att den är i dåligt skick efter att jofa hyrt den.

Downhill-gnäll
Jag tycker att dom resonerar ganska rätt, en enduro som är en kompromiss mellan XC och DH fungerar givetvis men en cykel som är dedikerad till aktiviteten gör det bättre.

Men du som har en AM hoj ska ju inte köpa en ny om du känner att den funkar bra för dig, kör man inom sina och cykelns gränser så ska det väl inte vara några konstigheter alls. Men efter ett tag när du vill åka snabbare och snabbare så kommer du nog vilja byta till en DH hoj om du spenderar mer tid i backen än i skogen.

Downhill-gnäll
Tack!

Frågan nu har väl övergått till att stå mellan släpa med AM-hoj eller hyra. Tolkar inläggen ovan som att rätt svar är både och. :)

Men, hyrcyklarna borde väl vara både välutrustade och i någorlunda skick..eller? Levde i tron att det är relativt bra cyklar i både Järvsö och Åre (Järvsö lista Gambler 730 och Åre Bikes exempelvis Demo 8.1) samt att de underhålls löpande..?

Downhill-gnäll
Hehe, jovisst kan hyrcyklarna vara bra. Men jämför man med sin egen hoj, om man sköter den hyfsat, så känns ju hyrcyklar ofta som skit. Framförallt gafflarna tycker jagbrukar kännas rappliga eftersom de oftast är rätt enkla och inte kan justeras så mkt.

Downhill-gnäll
mmmrrrr skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > uppenbarligen fegare eftersom
> > grejerna håller bättre.
> >
>
>
>
> Go on. Say it.
>
> Bättre teknik!

Det får någon utomstående avgöra. Jag är mest glad att min cykling är avsevärt billigare än jofas ;)

Wee skrev:
> Jag tycker att dom resonerar ganska rätt, en
> enduro som är en kompromiss mellan XC och DH
> fungerar givetvis men en cykel som är dedikerad
> till aktiviteten gör det bättre.

Det beror ju helt på var och hur man cyklar. Jag har svårt att tänka mig att något av Åres blåa spår skulle vara roligare på en riktig DH till exempel. Men på en AM-hoj är de slingriga spåren helt magiskt roliga.

Rätt sak på rätt plats helt enkelt.

Downhill-gnäll
Visserlugen åker han ballt. Men det där är ju inte direkt köttig DH-terräng.

Det finns någon promotionfilm för Santa Cruz där de kör med Hecklers i riktig Whistlerkötteri, det är mer representativt för stigcykel & dh.

Downhill-gnäll
DH kan betyda så mycket. Har sett många på AM-hojar denna helg i Järvsö. Det verkar fungera bra. Här finns iofs ingen köttig körning. Men hamnar brdevid i en kurva ellet måttar fel i ett gap kan man med lite otur ha sönder en enklare hoj. Börja kör på din egen och kom underfund med begränsningarna (i tid).

Downhill-gnäll
OrjanX skrev:
> DH kan betyda så mycket. Har sett många på
> AM-hojar denna helg i Järvsö. Det verkar fungera
> bra. Här finns iofs ingen köttig körning. Men
> hamnar brdevid i en kurva ellet måttar fel i ett
> gap kan man med lite otur ha sönder en enklare
> hoj. Börja kör på din egen och kom underfund
> med begränsningarna (i tid).

Nää det kan inte stämma? jofahjalm kör ju sönder där uppe? ;)

Downhill-gnäll
HasseL skrev:
> OrjanX skrev:
> -----
> > DH kan betyda så mycket. Har sett många på
> > AM-hojar denna helg i Järvsö. Det verkar
> fungera
> > bra. Här finns iofs ingen köttig körning.
> Men
> > hamnar brdevid i en kurva ellet måttar fel i
> ett
> > gap kan man med lite otur ha sönder en enklare
> > hoj. Börja kör på din egen och kom underfund
> > med begränsningarna (i tid).
>
>
> Nää det kan inte stämma? jofahjalm kör ju
> sönder där uppe? ;)

Var kör han inte sönder?

Downhill-gnäll
Rattnalle skrev:
> HasseL skrev:
> -----
> > OrjanX skrev:
> >
>
> > -----
> > > DH kan betyda så mycket. Har sett många på
> > > AM-hojar denna helg i Järvsö. Det verkar
> > fungera
> > > bra. Här finns iofs ingen köttig körning.
> > Men
> > > hamnar brdevid i en kurva ellet måttar fel i
> > ett
> > > gap kan man med lite otur ha sönder en
> enklare
> > > hoj. Börja kör på din egen och kom
> underfund
> > > med begränsningarna (i tid).
> >
> >
> > Nää det kan inte stämma? jofahjalm kör ju
> > sönder där uppe? ;)