Downhill i sverige

billan

Ny medlem
Downhill i sverige
Halloj!

Har vart uppe några gånger i Järvsö samt Åre och provat på downhill med min bror, och det lutar nu åt att båda vi kommer köpa varsin hoj att bruka på framtida tripper. De vi går och funderar lite över är vart mer man kan köra nånstans...

Dels för för längre peridoer, typ 3-5 dagar, men även typ en dagsutflykt där man spontant bara kan slänga in cyklarna i bilen och dra iväg en morgon och vara hemma igen på kvällen. Båda är bosatta i Stockholm.

Så vad säger ni? vad har ni för erfarenheter av backarna i Sverige? Järvsö, Åre, Gesunda, vad mer finns för alternativ? finns det nåt i eller i närheten av Stockholm? Är det DH-aktivitet i Hamarbybacken fortfarande? eller typ flottsbro?

Har googlat runt lite men just nu verkar det mest vara Alpint på schemat i samtliga backar i sverige.

Tack på förhand!

Billan

Downhill i sverige
Åre är nog grymmast i sverige, sommartid i stockholm har du Hammarbybacken som är öppen någon dag i veckan samt flottsbro (ingen koll på öppettider). Annars för stockholm är det nog mer stigorienterad cykling som finns, så mitt tips skulle i sådana fall vara att köpa en endurocykel så kan du njuta både i bikeparks och på lokala stigar.

Downhill i sverige
Strängnäs CK håller på med en DH bana, ingen koll på hur långt dom kommit men fråga på Facebook. Är ju inte så långt från Sthlm

Downhill i sverige
Jimel sa:
Strängnäs CK håller på med en DH bana, ingen koll på hur långt dom kommit men fråga på Facebook. Är ju inte så långt från Sthlm

Intressant!

Jag kör lättare dh (typ Järvsö utom värsta svarta) med min Stumpjumper och tycker det går bra så jag rekommenderar också en "endurocykel" så kan ni cykla där lift saknas också. Flottsbro har väl bra mycket stigar som bara nås med pedalkraft? Många KOM i Järvsö har satts med en Banshee med typ 150mm så det går alldeles utmärkt om man kan cykla :-)
Jag är långt efter såna tider (inte fullt lika talangfull alltså), men tycker ändå Stumpjumpern går fint där.

Downhill i sverige
Flottsbro kör lift iaf fredag - söndag sommartid för "DH" Men endurohoj känns klart hetast när man bor i sthlm som jag. Duger utmärkt utför också :)

Downhill i sverige
Ska man köra DH är det en sån hoj man ska ha. Vill man smacka på ordentligt är det stor skillnad mellan en endurohoj och en riktigt dh-rigg. Kör man uteslutande utförs i anlagda spår så kommer en enduro-hoj få äta en del skit. I längden blir det billigare med en dh-hoj.

Downhill i sverige
Grymt tacksam för all respons hittills! :)

Fyll gärna på med mer :)

Norrköping låter intressant. Kan man ju ta sig till på 1 timma om är lite tung på foten

Downhill i sverige
Både Lindvallen i Sälen och Säfsen har liftburen dh-cykling på sommaren. Och då är det sitt-lift vi pratar om :)
I vallåsen finns DH om man bor lite längre söderut.

Downhill i sverige
Luthman Photography sa:
Ska man köra DH är det en sån hoj man ska ha. Vill man smacka på ordentligt är det stor skillnad mellan en endurohoj och en riktigt dh-rigg. Kör man uteslutande utförs i anlagda spår så kommer en enduro-hoj få äta en del skit. I längden blir det billigare med en dh-hoj.

+1 Undrar hur lång tid det kommer att ta innan folk o fä börjar sälja av sina surt förvärvade enduro's till förmån för DH + kortslagiga FS29'or?
Singelkronade cyklar är helt enkelt inte byggda/konstruerade för att ta upp smällarna som DH innebär. Möjligen skulle dom nya Freeride-hojarna som ex Intense Uzzi och Rose Soul Fire hålla bättre, men dom är fortfarande bara singelkronade...

Downhill i sverige
Men hur många kör "DH" i Svenska bike parks egentligen? Det är knappast kö in på Kristin om man säger så, och DH som tävlingsform lider ju en rätt tynande tillvaro. En modern stig/endurocykel är ju rätt väldimensionerad för nerförsbackar med stenar och hopp.

TS frågar dock om DH och då är det såklart DH som gäller tills TS får andra behov. Men förväxla inte DH med Barbro/tuff brud/under liften/Shimano/Bräcke, materialutvecklingen har kommit längre än så.

edit - Och ang. TS fråga - spåren på Hagakullen är riktigt bra på våren! I regel en del skönt folk där dessutom. Norra sidan närmast vägen, ta grusvägen till toppen.

Senast ändrad:
Downhill i sverige
Säkert! När jag kör där cyklar jag lite i en bike park, oavsett vad jag har mellan benen. Begreppsförvirring kanske, skitsamma. Jag opponerar mig främst på nånstans ovan uttryck att moderna utförsorienterade icke-downhill-cyklar skulle vara underdimensionerade svenska bike parks, när 95% av trafiken går på grävda/groomade leder. Det är inte fallet, snarare är 90% av (det befolkade) Sverige underdimensionerat moderna stig/endurocyklar, vilket iofs Lars touchar. Men! Alla cyklar rasar, även DH/freeridehojar om man använder dem ofta. Jag ser inte den ekonomiska vinsten i att laga två cyklar ibland mot en cykel ofta, speciellt som jag vet värdeminskningen i en ny cykel, samt såklart frekventerat bike parks med både en och två cyklar. Sen finns det för många ett egenvärde i att äga flera cyklar men det hör inte riktigt hit.

Men till TS: ska man bara cykla downhill/bikepark kan en downhill/freeridecykel vara ett mycket bra köp, speciellt som man slipper strul med dropper posts och... säkert annat.

Downhill i sverige
När jag tyckte att TS skulle köpa en DH-cykel så utgick jag ifrån att denne skulle köra DH. Inte åka i svenska motsvarigheterna till brittiska trailcenters (barbro och annat slätpolerat).

Sen tror jag dessutom att det finns en skillnad i rolighetsupplevelse beroende på hur bra man är. Ju duktigare cyklist man är utförs ju bättre klarar man sig med en mindre hoj. Men är man inte redan en duktig cyklist tror jag att man har roligare i DH-spår (och då menar jag DH-DH inte trailcenter-DH) med en riktig downhilljonne. Stabilare att monstertrucka med osv.

T.ex. jag som är något av en klåpare på att köra utför ker fortare på en DH-cykel än på min stighoj när det smäller på ordentligt. Sen beror det så klart på vad man tänker sig köra, om man mest hänger i Barbro och liknande (vilket så klart har sin tjusning) så klarar man sig utmärkt med en endurocykel.

Downhill i sverige
Skönt att tråden direkt började handla om cyklar. Oavsett namn verkar Happy fortfarande vara Happy :)

I ämnet bikeparks verkar det mesta vara avhandlat redan. Åre är störst, fetast och köttigast. Jag måste plusetta Haga, även om jag som ostockholmare bara varit där ett par gånger, men det har alltid varit fina spår och superbra folk.

Och för att fortsätta på hojspåret så är det ändå få saker som är så pang-pang kul och talar direkt till reptilhjärnan som att bränna riktiga dh-spår på en riktig dh-cykel. Fy fan vad barnsligt kul det är, och ska man åka enbart lift tycker jag man ska unna sig det. Men, i lägre farter, mindre medlut, knixigare och/eller slätare spår känns en fet dh mest tung och trög, så don efter person och underlag.

Fördelen med två cyklar är att förhoppningsvis fungerar i alla fall en av dem åt gången, har man bara en är man utan när (inte om) den rasar. Säkert inte billigare att laga 2 cyklar istället för en, men man får cykla mer och det är värt en del för mig iaf.

Downhill i sverige
Det finns en del som använder sina XC/AM-hojjar i bikeparks. Det är dom som bromsar sig ner hela vägen och speciellt när det svänger, så det blir brakebumps i varje berm. Dom sliter även fram "alternativa leder" bredvid spåret när det blir för stökigt, eller för högt drop. Sen hävdar dom att det visst är minst lika bra med en vanlig stighoj.
så det så!

Downhill i sverige
Astraboy sa:
Det finns en del som använder sina XC/AM-hojjar i bikeparks. Det är dom som bromsar sig ner hela vägen och speciellt när det svänger, så det blir brakebumps i varje berm. Dom sliter även fram "alternativa leder" bredvid spåret när det blir för stökigt, eller för högt drop. Sen hävdar dom att det visst är minst lika bra med en vanlig stighoj.
så det så!

Du brukar inte åka bakom Beo va?

Downhill i sverige
marran sa:
Astraboy sa:
så det så!

Beo är ju en typisk bromskloss på sin jäkla stigmoppe. :)

Downhill i sverige
marran sa:
Astraboy sa:
så det så!

Åka bakom? Om man hamnar bakom någon, så kör man väl om? ;-)
Beo är det han som brukar ligga i innerspår i bermsen och sladda med framhjulet?

Senast ändrad:
Downhill i sverige
Astraboy sa:
så det så!

Nja, tror Sam Hill skulle varva dig även om han körde cyclocross. Med det sagt har du definitivt rätt att det finns den typen av person som anser att deras stigcykel är tillräcklig och sedan bromsar sönder de rediga spåren (och leder resten av biten) men dessa har jag sällan träffat på.
Min erfarenhet av stigcyklar i bikeparks är utdaterad kanske då den är från förra decenniet, men jag hade kompisar på bl.a. commencal meta 5" och de hade inga problem med att hänga på det grötigaste som fanns till buds i Åre i bra tempo (västra- och östra stjärnvägen, cupspåret, hjulingen). Allt som krävdes var dual-ply downhilldäck, DH-slang och lite smuttare linjeval.

De som sabbar spåren är de som redan är tekniskt oskickliga åkare som försöker plöja spåren genom att låta cykeln/dämparna göra allt jobb och när det inte funkar får de panik och bromsar sönder däck och stig. De hade lika gärna förstört spår på rena downhillcyklar då de skulle nå maxfart och sedan panikbromsa för de saknar teknik för att kontrollera hastigheten, typ som 99% av alla hyrcyklister gör i bikeparks.

Downhill i sverige
Lillgammal sa:
Astraboy sa:
så det så!

Nja, tror Sam Hill skulle varva dig även om han körde cyclocross. Med det sagt har du definitivt rätt att det finns den typen av person som anser att deras stigcykel är tillräcklig och sedan bromsar sönder de rediga spåren (och leder resten av biten) men dessa har jag sällan träffat på.
Min erfarenhet av stigcyklar i bikeparks är utdaterad kanske då den är från förra decenniet, men jag hade kompisar på bl.a. commencal meta 5" och de hade inga problem med att hänga på det grötigaste som fanns till buds i Åre i bra tempo (västra- och östra stjärnvägen, cupspåret, hjulingen). Allt som krävdes var dual-ply downhilldäck, DH-slang och lite smuttare linjeval.

De som sabbar spåren är de som redan är tekniskt oskickliga åkare som försöker plöja spåren genom att låta cykeln/dämparna göra allt jobb och när det inte funkar får de panik och bromsar sönder däck och stig. De hade lika gärna förstört spår på rena downhillcyklar då de skulle nå maxfart och sedan panikbromsa för de saknar teknik för att kontrollera hastigheten, typ som 99% av alla hyrcyklister gör i bikeparks.

Du har rätt! En av världens genom tiderna bästa och snabbaste DH-cyklist skulle slå mig rejält, på vilken cykel som helst bara den inte gick av på mitten. Där har du en fin poäng :-)

Downhill i sverige
Astraboy sa:
Lillgammal sa:
Astraboy sa:
så det så!

Du har rätt! En av världens genom tiderna bästa och snabbaste DH-cyklist skulle slå mig rejält, på vilken cykel som helst bara den inte gick av på mitten. Där har du en fin poäng :-)

Poängen är att det hänger på cyklisten, inte på cykeln.

Downhill i sverige
Kneecap sa:
Beo.. Bräcke är väl allt annat än byggd förutom nedre biten..

Nä den är rätt au naturelle, men förbannat trevlig på både stor och liten hoj!

... men att gnälla över slitage i bike parks är lite som att bli upprörd över att golvet i badhuset är vått?
Vi ska vara glada över de nytillkomna som hasar runt med dålig teknik, de köper liftkort, hyr cyklar och stugor och fikar loss nåt grönjävligt vilket skapar en marknad för att fortsätta driva bike parks i annars så sömniga skidorter.

Downhill i sverige
Beofred sa:
Kneecap sa:

... men att gnälla över slitage i bike parks är lite som att bli upprörd över att golvet i badhuset är vått?
Vi ska vara glada över de nytillkomna som hasar runt med dålig teknik, de köper liftkort, hyr cyklar och stugor och fikar loss nåt grönjävligt vilket skapar en marknad för att fortsätta driva bike parks i annars så sömniga skidorter.

+1
Det är inte mycket pengar i cykelbummare som bor i bilen, käkar konserver och bara kör stökspår på egen hoj. Jävla bohemer!

Downhill i sverige
Kneecap sa:
Tjena!

Nordmaling (ja, jag vet att det låter osannolikt att han de facto har satt fyllhammaren i jorden annat för att luta sig mot) har byggt en 10 cm hög berm strax efter att man korsat Bräckevägen. Förjävligt.

Downhill i sverige
Glisseur sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Nordmaling (ja, jag vet att det låter osannolikt att han de facto har satt fyllhammaren i jorden annat för att luta sig mot) har byggt en 10 cm hög berm strax efter att man korsat Bräckevägen. Förjävligt.

Nog finns det byggda partier på bräcke. Typ bron och därikring? ;)

Downhill i sverige
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
Jag älskar Bräcke lika mycket som jag hatar mig själv och min sopiga teknik när jag hojar den.

:)

Av någon jäkla anledning lyckades vi ju "värma upp" med Bräcke i somras. Då hade jag ungefär lika kul som sist jag klämde fingrarna i bildörren.

Vi värmde väl upp i liften?

Är ju ingen ordvrängare, men försökte. Jag gillar alltså Åre och Bräcke skarpt och mest kört på AM/Enduro/blabla-hoj.

För den som inte hojat bakom Beo, kan det se ut så här:

Downhill i sverige
Schreddan sa:
Jag älskar Bräcke lika mycket som jag hatar mig själv och min sopiga teknik när jag hojar den.

+1

Pss som jag gillade Skogsmys och Älgspyan i Gesunda. Det är ju slitaget och erosionen som gjort dem fina!!

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:

Av någon jäkla anledning lyckades vi ju "värma upp" med Bräcke i somras. Då hade jag ungefär lika kul som sist jag klämde fingrarna i bildörren.

Vi värmde väl upp i liften?

Är ju ingen ordvrängare, men försökte. Jag gillar alltså Åre och Bräcke skarpt och mest kört på AM/Enduro/blabla-hoj.

För den som inte hojat bakom Beo, kan det se ut så här:

Nu blev jag besviken på klippet. Hade väntat mig "skrikcykling" från Järvsö eller Norge..

Downhill i sverige
Flottsbro kommer öppna upp liftåkningen någon gång under våren då anläggningen stängt för det alpina, oklart hur ofta. Men så fort Flottsbro downhill cars drar igång då kommer liften gå för cykel samma tider. Till en början bara typ helger för att sedan närmare sommaren gå över till att gå alla dagar!

Downhill i sverige
Astraboy sa:
så det så!
Ok.

Tillbaka
Topp