Downhill kartan för 2024

Downhill kartan för 2024
Branäs kommer nog följa i de spåren Idre tar, alltså att rikta sig mot småbarnsfamiljer som aldrig cyklat o vill testa men inte försöka attrahera avancerade åkarna.
Idre ska lägga 70miljoner på att bygg leder närmaste 5-7åren. Svårt att avfärda det som endast en familje destination när det är helt klart.

Downhill kartan för 2024
Idre ska lägga 70miljoner på att bygg leder närmaste 5-7åren. Svårt att avfärda det som endast en familje destination när det är helt klart.
Man hoppas ju verkligen det. Men som det var i somras imponerade det tyvärr inte. Skulle ärligt talat hellre åka en heldag på Hagakullen än i Idre som det såg ut då. Fanns inte en ordentlig tabletop i hela systemet, än mindre några gap-hopp eller drops högre än 20-30 cm. Inte en enda hoppled (förutom den korta på toppen då som inte var öppnad. Den verkade dessutom väldigt svår. Inga mellanting liksom). Endast 3-4 blåa slingor med berms och rollers (några var visserligen markerade som röda men var otroligt lätta). Jag gillar verkligen Idre på vintern (har säkert varit där på skidsemester 10-15 gånger genom åren) men downhill-cyklingen har en bit kvar och det kommer krävas rätt mycket innan det blir ett seriöst alternativ till Järvsö eller tom Flottsbro. Tyvärr.

Downhill kartan för 2024
Så då har alla Gröna anläggningar Ledkarta för DH länkad direkt i maps.

Enda som saknar är Drammen då jag inte kan hitta än. Länka gärna om någon lyckas.

Klicka på en grön anläggning på kartan och sedan led bilden så får ni en fullscreen version.

Downhill kartan för 2024
Tackar!

Levi, Yalläs och Bränäs tillagda!

Kul med saker i Norr då jag ibland är där i området. Vad är bästa av Levi och Yalläs?
Har inte varit där. Men studerat kartorna noga genom åren. Tror att Ylläs har mest att erbjuda. Men det är inte långt till Levi, så enkelt att åka dit över dagen.

Downhill kartan för 2024
Yxbacken update:
Cykling på lördag!
Nu på lördag 15/7 klockan 10 till 16 kör vi igång med cykling i Yxbacken igen!
Så damma av cyklarna så ses vi!
200kr för liftkort. Vätska och energipåfyllning kommer finnas att köpa.
Hoppas vi ses!

Downhill kartan för 2024
På Voss (mot bergen, där inne i någon fjord) har de en extremsportvecka varje år.
Tyvärr har de redan haft den, men det brukar vara ganska kul og bra stämning.

Där är det Urban DH, och så finns det om jag inte minns fel liftburet också. Hurvida det är öppet utanför denna vecka vet jag inte.

I Bergen tror jag det finns en del DH också, där åker man nog bergbanan upp och cyklar ned.

Ekstremsportveko på Voss

Brukar vara avtackning av dagens döda med en tyst minut i tältet nere vid sjön på kvällen.
*Inget skämt. Ett år när jag var där dog två pers samma vecka.

Downhill kartan för 2024
Narvik har cykling enligt deras hemsida, så den kan du lägga till, liften går till midnatt vissa dagar. ?
Luossavaarabacken i Kiruna har cykling enligt deras facebooksida.
När vi ändå är där uppe så kan du även lägga till Ylläs och Levi i Finland. Ligger rätt nära svenska gränsen. Närmsta parken för de som bor i Pajala tex.
Sen har ju även Branäs börjat med liftassisterad cykling.
Japp, Kiruna har lift öppen, 16-20 mån-tors tror jag det var (kollade inte tiderna eller priser då jag valde att cykla upp…)

Downhill kartan för 2024
Började prata om kartan jag gjorde 2021 med all liftburen cykling i en annan tråd så tänkte göra ett ryck att uppdatera för 2023.

Kartan:

Vilka bikeparks finns i Sverige/Norge med lift? Vad saknas på kartan? Något som ska bort/uppdateras?

Tar med Norge denne gång då det för många är närmare dit än till exempelvis Åre.
Dundret i Gällivare har nu 5km flowtrack, liften är öppen fre-sön kl 10-16 så länge vädret tillåter.

Downhill kartan för 2024
Har skummat igenom tråden men inte funnit mkt info om Västerbotten med omnejd. Ser att Örnsköldsvik har downhill.
Någon häruppe som kör?

Downhill kartan för 2024

Väif kommer arrendera några dagar.

IMG_8948.jpeg

Downhill kartan för 2024
Riktigt bra karta, har suttit och googlat lite vad som finns i närheten av västmanland. Men verkar vara riktigt svårt att hitta dom här mindre backarna på nätet. Denna karta hjälpte enormt mycket, tack och bra jobbat! :)
Kommer det komma någon update för 2025?

Tillbaka
Topp