Downhill Kläder

emmaskold

Ny medlem
Downhill Kläder
Hejsan!

Jag skulle behöva lite tips om var man hittar bra downhillkläder till ett vettigt pris?
Vad behöver jag för något? Benskydd, jacka och en hjälm?

Tänkte köra en hel del på Vallåsen i sommar med min Canyon Nerve AL 7.0 W.

Det är ju ingen downhill cykel men det ska nog funka att ta sig ner med med tanke på att det är första gången jag ska köra! =)

Downhill Kläder
Ryggskydd, benskydd, handskar och en bra hjälm är minimum vad gäller skyddsnivå tycker jag. När det gäller kläder kan det vara värt att investera i ett par schyssta shorts som håller för nötningar och som inte spelar så stor roll om de blir skitiga osv. Upptill duger däremot ofta vanliga T-shirts. I bommul när vädret är bra och syntet när vädret är dåligt. Komplettera med en billig regnjacka om du ska köra i ösregn och det är kallt.

Downhill Kläder
emmaskold skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det är väl det jag tänkt... men en sådan
> här tröja då?
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=31111
>
> Eller är det too much? Räcker det med bara ett
> ryggskydd och sen vanliga kläder över?

Det beror helt på dig. Om du känner dig rädd på cykeln och känner dig tryggare med mer skydd ska du givetvis ha alla skydd du kan tänka dig. Samtidigt är det ju i viss mån bra att vara lite "rädd" eftersom det gör att man håller tillbaka lite och undviker att köra över sin förmåga.

Hjälm och ryggskydd är "must-haves" eftersom de skador de förhindrar inte direkt handlar om skrubbsår utan om man över huvud taget kommer kunna kliva upp igen. Knäskydd är också bra eftersom knäna är lätta att sätta i stenar och det är ganska svårläkt. I övrigt finns det som sagt inget rätt och fel utan är helt upp till dig. Är du relativt "ny" inom DH kan det vara bra att säkra upp med lite extra skydd.

Downhill Kläder
Tror det kan va bra med lite extra skydd då jag aldrig cyklat DH innan.

Men kan en sådan tröja va lämplig som jag länkade här ovan?
Då får man väl max skydd på överkroppen?
Sedan knäskydd, hjälm och handskar!

Downhill Kläder
Låter bra, ev. att du byter ut västen mot ett vanligt ryggskydd för att kunna använda det när du cyklar stig, då västen blir lite väl varm och klumpig.

Jag har aldrig cyklat i vallåsen men kan tänka mig att du kan hyra en väst där billigt om du känner att ryggskyddet inte är tillräckligt utan du vill ha väst.

..Lite beroende på hur mkt dh och/eller stig du kommer cykla liksom..

Downhill Kläder
Körde skyddsjacka när jag började cykla nerför men personligen tycker jag att det blir alldeles överdrivet varmt med en sån så har övergått till enbart ryggplatta och armbågsskydd.

Funderat på att skippa armbågsskydden också men får se hur det blir med det.

Downhill Kläder
jag kör kortärmad skyddsjacka, tycker det är rätt skönt att ha skydd för bröstkorgen och axlarna, men håller annars med H.

Att man skulle vilja ha ryggskydd för vanlig stigcykling har jag aldrig känt däremot

Downhill Kläder
Hur funkar de där västarna om man har bröst? Är de justerbara för det eller blir det som kroppsskydden i lumpen som var måttligt populära bland tjejerna..

Downhill Kläder
emmaskold skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det är väl det jag tänkt... men en sådan
> här tröja då?
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=31111
>
> Eller är det too much? Räcker det med bara ett
> ryggskydd och sen vanliga kläder över?

Brand-X är ett bra val om man inte vill lägga ut för mycket pengar. Jag var dock tvungen att klippa av armbågsskydden och satte på lösa Brand-X armbågsskydd som satt bättre på plats.
Det beror lite på hur man ser ut.

Skaffa gärna kraschbyxor under baggysarna. En flaxig tröja är bra att dra över så att stilpoliserna slipper reta upp sig.
Är du ovan vid DH skall du absolut använda skydd så att du vågar satsa lite. Bestäm sedan själv när du tycker det är dags att ta av dig skydden för att du säker.

Jag har kraschat som fan när jag började men nu går det bättre.

Downhill Kläder
Finns det något ställe man kan köpa det märket på? Eller måste man beställa?
Hade varit bra att testa så det sitter bra!

Så du använder hela byxor som skyddar? Det kanske inte är tillräckligt med knäskydd?

Tack för tipsen!!

Downhill Kläder
Jag antar att det är sånt här som menas med "skyddsbyxor"
Själv har jag aldrig använt ett par, men det ser helt klart vettigt ut.

72486.jpg

Brand-X västen går att ställa in ganska bra och ryggskyddet går att använda separat.
Helt okej för pengarna. Tror bara att den går att beställa via CRC.
Men mät själv och gå efter storlekstabellen så blir det säkert hur bra som helst.

Downhill Kläder
På de mer populära produkterna från CRC går det att läsa i recensionerna hur storlekarna är. I ditt fall kan du också titta på den svarta versionen. Biltema säljer också en liknande version med mindre bröstskydd.
När det gäller anpassning till damer så kan kolla med E-beth. Hon hade uppe sådana frågor för några år sedan.

Downhill Kläder
Om jag minns rätt från nån annan tråd, så bor du i Ängelholmstrakten.

Det gör jag också, och här hänger 4st Brand-X västar (tillhörande mina 3 grabbar), tror att storlekarna är s, m, xl och xxl.
Dom är nöjda med sina västar.
Själv har jag en 661 som jag inte är lika nöjd med.

Du får gärna komma och prova innan du beställer.
Skicka ett PM om du är intresserad

Tillbaka
Topp