Downhill - låt mig fråga..

Mountainbear

Ny medlem
Hej

Har en massa funderingar kring downhill..
Kan väl börja säga att jag nyss köpt en xc hoj som jag är mycket nöjd med och tycker det är skoj att trampa runt i skogen med.
Kommer ifrån enduro i motorsporten men det var för dyrt att serva hela tiden jag körde sönder saker :)
Hyrde dock downhill cykel i Sälen förra året och kan ju erkänna att det var sjukt skoj! Kände att adrenalinet fick sig en boost igen. Tyvärr bor jag på en ganska platt plats ( ack Värmland) så jag insåg snabbt att downhill kanske inte skulle funka då man bor långt bort från både Sälen och Åre samt har familj etc...
Problemet är egentligen att jag under ett år inte kunnat släppa tanken att åka igen då,jag kände att detta var något jag kan förlika mig med. Har nog inte gjort något roligare :))
Ni som kör downhill, bor ni alla i Åre,Sälen etc? Antar inte alla gör det, hur gör ni andra? Åker till bergen 1-2 ggr per år? Kör ni egen cykel eller hyr ni?
När man tittar på cykel då, hur ska man tänka? Str på hjul, dämpare, märke etc...
Hur är beg branschen på downhill, slutkört?
På blocket ser man ofta "säljes för det blir inget åkt"

Börjar med dessa rader..

Tyvärr är det väl så att den blir stående för mycket, var till järvsö nyligen och hade med både dh:n och "enduron" och körde inte en gång på dh:n ? för den andra var för rolig att köra, lättare och snabbare att hantera men skulle jag till åre så skulle den bli körd för där är det så mycket större och stökigare att både vinklar och fjädringsväg behövs.

Dom gånger jag besökt Järvsö har det varit många på hyrcyklar men nästan lika mänga köp-DH's... Tror många köper en beg för 10-15TKr, inte alla kan göra som Jofa o köpa nytt för att spara på Trenduro-cykeln när hen investerat i ett årskort på JBP ;)

Att ha en DH-cykel i cykelstallet är ett statement. Det signalerar vem man är och vad man vill i livet. Även om man av olika anledningar sitter fast i en förort i plattland.

Jag fuskade ett tag i DH-backarna inom några timmars körsträcka från Gbg. Då använde jag min skogscykel med kraftigare hjul. Cykeln har 160mm slag och fungerade hyfsat. Men jag tyckte det blev omständigt att bygga om cykeln inför DH-resorna och att min skogscykel blev lättoptimerad.
Så jag köpte en begagnad DH-cykel för 16kkr som jag använder som ett par utförsskidor. Några gånger per år. Den känns betydligt tryggare när det börjar bli brant och stökigt. Framförallt vid höga dropp.

Nu för tiden kan man nog köpa en flack endurocykel och köra samma cykel överallt.

Kul frågeställning! Jag skulle vilja ha en snärtig och smidig parkcykel. Dvs inte en dubbelkrona med 200mm i fjädringsväg och 63° styrvinkel. Snarare en Kona Entourage med ex Lyrik-gaffel och fjäder bak. Lätt, lekfull och smidig samtidigt som den är kralligare än skogshojpan. Canyon Tourqe EX är också lite kralligare och i typ samma segment som Konan. En freeridecykel helt enkelt.

Till Järvsö behövs definitivt ingen dubbelkronad historia på någon led. Inte på vår nivå (#internetcyklister).

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul frågeställning! Jag skulle vilja ha en
> snärtig och smidig parkcykel. Dvs inte en
> dubbelkrona med 200mm i fjädringsväg och 63°
> styrvinkel. Snarare en Kona Entourage med ex
> Lyrik-gaffel och fjäder bak. Lätt, lekfull och
> smidig samtidigt som den är kralligare än
> skogshojpan. Canyon Tourqe EX är också lite
> kralligare och i typ samma segment som Konan. En
> freeridecykel helt enkelt.
>
> Till Järvsö behövs definitivt ingen
> dubbelkronad historia på någon led. Inte på
> vår nivå (#internetcyklister).

Är helt med på ditt spår, en dh tycker jag bara blir seg. Kan också höra ihop med vilka leder jag åker (åker med familj, sega syskon och päron) och att jag har kört hyr hoj då jag inte ville sabba min trenduro inför tävling.

H. skrev:
> Att ha en DH-cykel i cykelstallet är ett
> statement. Det signalerar vem man är och vad man
> vill i livet. Även om man av olika anledningar
> sitter fast i en förort i plattland.

Haha ja detta håller jag nog med på ;)

Kung_Gustaf skrev:
> Kul frågeställning! Jag skulle vilja ha en
> snärtig och smidig parkcykel. Dvs inte en
> dubbelkrona med 200mm i fjädringsväg och 63°
> styrvinkel. Snarare en Kona Entourage med ex
> Lyrik-gaffel och fjäder bak. Lätt, lekfull och
> smidig samtidigt som den är kralligare än
> skogshojpan. Canyon Tourqe EX är också lite
> kralligare och i typ samma segment som Konan. En
> freeridecykel helt enkelt.
>
> Till Järvsö behövs definitivt ingen
> dubbelkronad historia på någon led. Inte på
> vår nivå (#internetcyklister).

Kör man tex denna kona som downhill och Freeride? Blir den mer allround än en vanlig dh?
Om man åker till Sälen och Åre då? Har aldrig varit på järvsö.

jofahjalm skrev:
> 24 åkdagar på DHn i år. Fler blir det. Bor i
> platt-lök-fjollträsk.

Sticker du över dagen till lämplig plats eller stannar du hela helgen då? Cyklar du mer än downhill?

Konan och Tourqen skulle vara ypperlig till både Järvsö, Sälen och Hafjell. Men tänk då på att jag sätter det i proportion till antalet liftdagar. Är du stigcyklist i botten och vill ha kul tror jag att dom är roligast.

Ska du pressa tider, börja småtävla och ser det som din huvudgren är det solklart med en fullblods DH-moppe.

Mountainbear skrev:

> ( ack Värmland)

Hur ser det ut i Sunne? Någon som vet om det fortfarande körs downhill där?
Kommer ihåg att vi stannade till där en gång, på väg upp till Åre.

Själv bor jag också i sydligt plattland. (Blekinge/Skåne) Men motiverar DH-cykeln med att det bara är ca. 15min i bilen till vångabacken här. Ingen fjälltopp direkt, men en liten lift och intressanta stigar finns...

Mountainbear skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 24 åkdagar på DHn i år. Fler blir det. Bor i
> > platt-lök-fjollträsk.
>
>
> Sticker du över dagen till lämplig plats eller
> stannar du hela helgen då? Cyklar du mer än
> downhill?

Han tigger skjuts av vem som helst som ska norrut varje helg.

om du kommer från crossvärlden och kanske är lite van att skruva/serva själv och köper en dh/freeride cykel, se till att det sitter dämpning som går att serva själv på den

framgafflar brukar inte vara något problem men vissa bakdämpare (dom billiga?) brukar ha kvävgas, och meckiga sätt att fylla på, istället för luft och vanlig ventil till ifp-trycket

fox dhx har luft utom i vissa dämpare som sitter på specialized sx trail hojarna, rs vivid tror jag har luft och sen får folk som vet säkert fylla i

Roger skrev:
> Mountainbear skrev:
> -----
>
> > ( ack Värmland)
>
> Hur ser det ut i Sunne? Någon som vet om det
> fortfarande körs downhill där?
> Kommer ihåg att vi stannade till där en gång,
> på väg upp till Åre.
>
> Själv bor jag också i sydligt plattland.
> (Blekinge/Skåne) Men motiverar DH-cykeln med att
> det bara är ca. 15min i bilen till vångabacken
> här. Ingen fjälltopp direkt, men en liten lift
> och intressanta stigar finns...

15 minuter är ju egentligen ingenting i tid :) här är det ca 3 Tim till Sälen och 8 till Åre. Sunne visste jag faktiskt inte hade något? Får kolla det. Man vet ju dock inte om Branäs (skidanläggning) kommer starta någon dh.

Sunne har haft men finns inget idag tror jag. Såg åtminstone jävligt igenbommat ut de gånger jag rullat förbi i sommar.

Men inte är det 8 timmar till Åre någonstans ifrån i Värmland? Om du nu inte bor nästan i Dalsland.

Rattnalle skrev:
>
>
> Men inte är det 8 timmar till Åre någonstans
> ifrån i Värmland? Om du nu inte bor nästan i
> Dalsland.

För ett par år sedan körde jag från Karlstad upp till Östersund längs E45 och vad jag kan minnas tog det verkligen en HEL dag, och jag fiskörde inte.

Rattnalle skrev:
> Sunne har haft men finns inget idag tror jag. Såg
> åtminstone jävligt igenbommat ut de gånger jag
> rullat förbi i sommar.
>
> Men inte är det 8 timmar till Åre någonstans
> ifrån i Värmland? Om du nu inte bor nästan i
> Dalsland.

Jo från Karlstad. Utan lunch :)

Mountainbear skrev:
> Sticker du över dagen till lämplig plats eller
> stannar du hela helgen då? Cyklar du mer än
> downhill?

Jag tar allt jag kommer över. Långvisit i Åre och Järvsöhelger är den stora massan. Får jag möjlighet drar jag över dagen också. Jag cyklat det mesta, väldigt mycket i platta skogen hemmavid.

Mountainbear skrev:
> Roger skrev:
> -----
> > Mountainbear skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > ( ack Värmland)
> >
> > Hur ser det ut i Sunne? Någon som vet om det
> > fortfarande körs downhill där?
> > Kommer ihåg att vi stannade till där en
> gång,
> > på väg upp till Åre.
> >
> > Själv bor jag också i sydligt plattland.
> > (Blekinge/Skåne) Men motiverar DH-cykeln med
> att
> > det bara är ca. 15min i bilen till
> vångabacken
> > här. Ingen fjälltopp direkt, men en liten
> lift
> > och intressanta stigar finns...
>
>
> 15 minuter är ju egentligen ingenting i tid :)
> här är det ca 3 Tim till Sälen och 8 till Åre.
> Sunne visste jag faktiskt inte hade något? Får
> kolla det. Man vet ju dock inte om Branäs
> (skidanläggning) kommer starta någon dh.

Då har du ju ca 3 timmar till gesunda också. Lite stökigare och mer naturligt än sälen. Det kan ju inte ta vårdslöst lång tid till drammen heller. Sen finns ju alltid JBP även om d e längre bort e d ju närmare än åre.

Vi har ju downhill o Karlstad dock inte aktivt iår ennu enduro körs det en hel del i skogarna finns endel fallhöjd i skogarna bara man lär sig hitta rätt. säfsen bergscykelpark är ju bara 12 mil typ men också stängt denna sesång tyvärr. Själv har jag iaf både endurocykel och downhill cykel såsom många andra i Karlstad. Hoppas vi ses i skogarna !!

Tillbaka
Topp