Downhill med Camber?

Fnurre

Medlem
Downhill med Camber?
Kommer inte hoppa 10 meter men vill gärna testa gränserna. Dvs ta mig ner :)Funkar det? Ner kommer man alltid men är det en komfortabel resa med en Camber Comp?

Vad bör jag tänka på? Pumpa dämparna hårdare än vad jag har till stigcykling?

Senast ändrad:
Downhill med Camber?
En bekant som bor delar av året i järvsö kör en camber rätt mkt i parken. Han kör väl inte kristin och itsy men alla hoppleder och allt annat. Så det går säkerligen utmärkt om man inte är ultratung eller försöker sig på dumheter.

Downhill med Camber?
Jag läste ett försök till klassning av olika typer av MTB och stigcyklar skall klara dropps på ca 1 meter, förutsatt att cyklisten inte landar knasigt. Kanske kan vara en hygglig vägledning?

Downhill med Camber?
ejma sa:
Jag läste ett försök till klassning av olika typer av MTB och stigcyklar skall klara dropps på ca 1 meter, förutsatt att cyklisten inte landar knasigt. Kanske kan vara en hygglig vägledning?

Kan du ta fram en källa till denna klassning. Detta är något jag aldrig har hört talas om.

Det finns en tysk klassning där kategorin som t.ex. en Canyon Spectral hamnar i säger att cykeln får hoppas på hopp om max 60 cm förutsatt att landningen är smutt. Det är rätt stor skillnad i belastning från att hucka en meter...

Downhill med Camber?
jofahjalm sa:
Kan du ta fram en källa till denna klassning. Detta är något jag aldrig har hört talas om.

Det finns en tysk klassning där kategorin som t.ex. en Canyon Spectral hamnar i säger att cykeln får hoppas på hopp om max 60 cm förutsatt att landningen är smutt. Det är rätt stor skillnad i belastning från att hucka en meter...

Nej, jag minns ej vart jag läste detta, men personen menade att en vanlig XC klarar dropps om ca 0,5 meter. Antar att de avser landning med lutning lätt utför med fart.

Downhill med Camber?
Problemet med drop-höjd som måttstock är att du kan dra 2m-dropp med en lättviktshoj och döda en biffigare hoj på ett halvmetersdropp beroende på yttre faktorer...

En camber funkar i Järvsö, men det ställer höga krav på dig som cyklist, i alla fall om du vill öka farten lite. Men för att softa runt i Barbro/Malin/Manolito kan det säkert vara kul.

Downhill med Camber?
Med ett par starkare hjul, fetare däck, kortare styrstam och en gaffel med 140-150mm i slag skulle jag vilja påstå att en Camber funkar riktigt bra i Järvsö. Du kommer kunna sätta bra stravatider i Barbro varje fall och ta dig ner helt okej i itzy. Bromsar, växlar, styre, sadel mm räcker mer än väl. Kan bli lite flexigt när du börjar pusha hårt i bermsen men den kommer hålla alldeles utmärkt och faktiskt vara riktig skoj.

Senast ändrad:
Downhill med Camber?
Toppen ä! Tack för svar. Verkar som att Cambern funkar ändå, om man inte ligger på allt för mycket. Synd att det kostar så jävligt att hyra en hoj

Downhill med Camber?
Fnurre sa:
Toppen ä! Tack för svar. Verkar som att Cambern funkar ändå, om man inte ligger på allt för mycket. Synd att det kostar så jävligt att hyra en hoj

Jag har sett nån köra Barbro på cx med bockstyre och det funkade också. Med cambern sparar du ju dessutom in pengar på liftkort om du vill. Det går att cykla grusvägen upp till toppen.

Tillbaka
Topp