Downhill med Capra

KarlHelmer

Aktiv medlem
Downhill med Capra
Efter att cyklat massa stig i 3 år så testade jag downhill i somras för första gången. Hyrde en Gambler i Järvsö och hade hur kul som helst där i 2 dagar. Har en Trek Fuel ex 8 nu med 120 mm slag och är sugen på en cykel mer anpassad för att åka utför med. Har kika på YT Capra AL Comp, tanken är Flottsbro, Järvsö och Yxbacken i första hand. Nu till min fundering, skulle en Capra lämpa sig bra till det eller skulle jag ha roligare och känna mig bekvämare på en DH-cykel tror ni?

Downhill med Capra
En dh funkar just bara till liftassisterad cykling eller pushbike medan en Capra är mer mångsidig. Då jag redan har en stigcykel dom funkar fint till det köpte jag en riktig dh-cykel för den är mer förlåtande och förtroendeingivande = roligare för mig

Downhill med Capra
Rockingman sa:
En dh funkar just bara till liftassisterad cykling eller pushbike medan en Capra är mer mångsidig. Då jag redan har en stigcykel dom funkar fint till det köpte jag en riktig dh-cykel för den är mer förlåtande och förtroendeingivande = roligare för mig

Lite så jag tänker också, för har tänkt att min stigcykel kanske kommer kännas lite överflödig med en capra eller så kommer capran bara åka utför och då kan jag lika gärna ha en ren DH istället. Mer input är välkommet om någon har till min lite vilsna själ

Downhill med Capra
jofahjalm sa:
Jag tar aldrig min DH till Flottsbro. I Järvsö gillar jag min DH, men det verkar nästan vara en avvikande åsikt mot normen.

Är Järvsö för lite eller vad beror det på? Känns ju väldigt konstigt om man måste typ bo i Åre för att få köra DH.

Downhill med Capra
Tvekade själv mellan fuel 8+ 2018 och remedy (typ capra) av samma anledning men då jag mest kör trixig och bökig stig landade det i fuel och så kommer jag fortsätta hyra en biffig dh i järvsö & åre.
Ingen mellanmjölk.

Grymt nöjd med valet. (Nya fuelen känns dock ganska kompetent, kommer testa den i järvsö..:)

Downhill med Capra
Mårten sa:
Jimel sa:
jofahjalm sa:
Jag tar aldrig min DH till Flottsbro. I Järvsö gillar jag min DH, men det verkar nästan vara en avvikande åsikt mot normen.

Är Järvsö för lite eller vad beror det på? Känns ju väldigt konstigt om man måste typ bo i Åre för att få köra DH.

Det är i huvudsak en attitydgrej som visar att man är cool. :)

Sen är ju Järvsö så pass snällt att det inte är några problem att köra det på en enduro/stighoj. Låg fallhöjd gör att man inte skakar sönder heller. Enklare och billigare än att hyra dehå.

Downhill med Capra
Luthman Photography sa:
Mårten sa:
Jimel sa:
jofahjalm sa:

Det är i huvudsak en attitydgrej som visar att man är cool. :)

Sen är ju Järvsö så pass snällt att det inte är några problem att köra det på en enduro/stighoj. Låg fallhöjd gör att man inte skakar sönder heller. Enklare och billigare än att hyra dehå.

Jo jag kör ju på min enduro när jag är där men gillar mest Barbro tex. Gissar ändå att en DH är roligare i de mer avancerade lederna. Kanske inte ekonomiskt försvarbart men det kan man ju bortse från :)

Downhill med Capra
Vi fortsätter väl med OT och nu kommer jag att kliva vissa på tårna.

Jag kör i stort sett alla spår i JBP på min enduro, bortsett från Lite för liten, och även på HT:n. Lika så i Åre.
Är definitivt inte snabbast men det är heller inte målet.
Servar mina hojar regelbundet och har inte haft några haverier sedan jag bestämde mig för att skippa DH:n.
Gör det mig till en cooling? Inte det minsta.

Däremot så tycker jag det är onödigt att ha en hoj med bara ett användningsområde. Enduron funkar kalas både utför och på platten.

I TS fall skulle jag skippa Capran och köpa en DH isf.

Downhill med Capra
Paco: Hey, vi verkar ha resonerat lika. Enduro-hojen är tillräckligt bra helt enkelt och tar bort det absoluta behovet av flera cyklar.

Men nu är jag mest en grinig gubbe som gillar att äta våfflor. Du Paco däremot är en cooling. Det är allmänt känt. Försök inte hävda annat.

Downhill med Capra
Jag kör allt med min Enduro och det är mest en ekonomisk fråga då jag cyklar alldeles för lite dh för att äga en och ogillar att hyra. Tycker den går utmärkt i Järvsö med dh-däck, men jag testade en Demo8 förra helgen och det är klart det är skillnad!
Nu har jag dock fyra hjulpar och tre dämpare till den och ht'n som är hjulkompatibel så det täcker upp det mesta ?

Downhill med Capra
Paco sa:
Vi fortsätter väl med OT och nu kommer jag att kliva vissa på tårna.

Jag kör i stort sett alla spår i JBP på min enduro, bortsett från Lite för liten, och även på HT:n. Lika så i Åre.
Är definitivt inte snabbast men det är heller inte målet.
Servar mina hojar regelbundet och har inte haft några haverier sedan jag bestämde mig för att skippa DH:n.
Gör det mig till en cooling? Inte det minsta.

Däremot så tycker jag det är onödigt att ha en hoj med bara ett användningsområde. Enduron funkar kalas både utför och på platten.

I TS fall skulle jag skippa Capran och köpa en DH isf.

Hinner du serva en cykel innan du byter eller är det det du menar med service??????

Downhill med Capra
Mårten sa:
Men nu är jag mest en grinig gubbe som gillar att äta våfflor. Du Paco däremot är en cooling. Det är allmänt känt. Försök inte hävda annat.

Gubbgrinig och gillar våfflor låter mer som mig;)

fredrik168 sa:
Hinner du serva en cykel innan du byter eller är det det du menar med service??????

Haha, Megan har jag ju kört i två säsonger och om inte Nukeproof gör en Mega290CF nästa år så fortsätter jag en säsong till på den.

Downhill med Capra
I just Järvsö så är jag nog för en enduro jag med. De blå lederna blir roligare med en sån tycker jag. Jag har en enduro enbart för liftburen cykling, åker fuel ex på stig.

Downhill med Capra
Inte riktigt samma sak fast ganska lik ändå... :P Körde allt i Järvsö med min Canyon Strive nu i somras. Loar... Den klarade ALLT nästan lika bra som en downhill hoj! Så din capra klarar nog det minst lika bra! :)

Downhill med Capra
Så här resondrade jag efter en sommar utan dh-cykel för första gången på väldigt många år:

"... om priset för att inte längre äga en downhillcykel är att avstå Hällrajdbranten och tappa 5 sekunder på en tävlingsbana i Järvsö har jag svårt att motivera varför man behöver en downhillcykel om man inte kör utför väldigt mycket."

Och det med en mindre utförsorienterad hoj än capra.

https://happyride.se/2017/08/22/langtidstest-rose-root-miller-del-4-enduro/

Downhill med Capra
Jag vågar nog påstå att det beror till 97% på cyklisten. Liksom de flesta andra här kör jag allt på min enduro/stigcykel, det jag inte kör på den beror snarare på att jag inte kan eller vågar, inte att hojen hindrar. Klart att vissa grejer skulle kunna köras med min skräck och skitnödighet, men det skulle göra större skillnad att bli en bättre cyklist än att köpa en större hoj. H kör ifrån mig ändå, oavsett hoj.

Downhill med Capra
Jag har en DH som jag köpte innan jag lärde mig nästan cykla stig halvdant som det är nu, utan annan plan än att skruva / pilla på den och försöka lära mig hantera den på det lilla som bjuds i närområdet.

Skaffade FS stighoj senare, med mindre slag (Transition Scout) men visserligen överbyggd och skulle tåla det jag vågar köra i Järvsö.

Jag tycker att det är kul att plocka fram DHn när det är dags för Järvsö, och träna på att hantera den även fast det är tyngre, längre och mindre smidigt. Även i de fall spåren är lite för tajta eller nåt. Även skönt för mig som ganska sugig cyklist att ha extra marginal för misstag och dumheter.

Det är nog vanligare att föredra sin stighoj eller endurohoj i Järvsö, iaf bland skillade.

DHn känns lite obefogad i det jag vågar köra i flottsbro och är bänglig i släpliften. Har dock sett en snubbe cykla med super monster 300 mm gaffel där.

Downhill med Capra
Om man cyklar liftburert 3-5 ggr per år är det kapitalförstöring att köpa en DH. Men om man kör 15+ dagar så tycker jag definitivt det är värt. Framförallt ser jag de extra marginalerna man har med en DH som en fördel. Lite extra trygghet och självförtroende som gör att man vågar ladda lite mer.

Downhill med Capra
Det är klart över 15 åkdagar för mig i år iaf, men jag måste säga att materialförstöring av denna sort - skruva på och rulla grejer man inte har passande banor, skills eller mod att köra som man borde, kan vara nog så trevligt. ;)

Downhill med Capra
Så fort det blir så mycket utför att man slipper trampa älskar jag min DH. Jag tycker den är roligare för utförscykling och den håller betydligt bättre. Innan jag skaffade min DH knäckte jag ett par stigcyklar, sedan jag har skaffat DHn som får ta all den värsta stryken så har jag klarat mig från rambrott på stigcyklarna.

Det går att vara så underbart oförsiktig med en DH.

lastkaj.jpg

malaga.jpg

pleny.jpg

LaThuie.jpg

jarvso.jpg

Egentligen borde alla cyklar vara dubbelkronade. Det hade varit en bättre värld...

Downhill med Capra
jofahjalm sa:
Så fort det blir så mycket utför att man slipper trampa älskar jag min DH. Jag tycker den är roligare för utförscykling och den håller betydligt bättre. Innan jag skaffade min DH knäckte jag ett par stigcyklar, sedan jag har skaffat DHn som får ta all den värsta stryken så har jag klarat mig från rambrott på stigcyklarna.

Det går att vara så underbart oförsiktig med en DH.

Egentligen borde alla cyklar vara dubbelkronade. Det hade varit en bättre värld...

Sista är lite för liten va?

Downhill med Capra
jofahjalm sa:
Lars.E sa:
jofahjalm sa:

Jag hittade ett par XC-gafflar åt dig på ebay.
https://www.ebay.com/itm/282430385000?rmvSB=true

https://www.ebay.com/itm/Rock-Shox-...d=282430385000&_trksid=p2047675.c100009.m1982

Superpepp! Det roligaste är att den första kostar 1000 USD.

Lätt värt... Den är ju ny.

Downhill med Capra
Jag har en Capra AL, 2017. Hade den i Hafjell 4 dagar och fungerade finfint. Även leder som old/newschool, bulderlöypa, råbullstien fixas galant med den. Rejält byggd och sjukt fint länkage för utförscykling av grövre karaktär. Jag har tidigare haft en Trek session 88 och förvisso kanske(?) jag kunnat köra snäppet snabbare med den, men faktum är att jag tycker jag har roligare på capra´n. Grymt lekfull å poppig i kombination med progressiv bakdämpning och flack styrvinkel.
När jag shoppade Capra´n var tanken att köra med den i år i Hafjell för att se om den duger för dh eller om det blir dh-moppe till nästa år. Med stor övertygelse har jag insett att Capra´n duger finfint för Dh i Hafjell som ändock är snäppet kralligare än flottsbro/Järvsö

Go for the Capra :)

Downhill med Capra
Jag köpte en YT Tues i våras för jag tänkte det skulle bli ännu roligare i Järvsö, Gesunda & Åre men ack så fel jag hade. En DH tar ju bort all action & känns supertrygg.

Downhill med Capra
Henrik83 sa:
Jag köpte en YT Tues i våras för jag tänkte det skulle bli ännu roligare i Järvsö, Gesunda & Åre men ack så fel jag hade. En DH tar ju bort all action & känns supertrygg.
Lösningen är ju så klart att öka farten tills det känns lika sketchy som med en mindre hoj... ;)

Downhill med Capra
H. sa:
Henrik83 sa:
Lösningen är ju så klart att öka farten tills det känns lika sketchy som med en mindre hoj... ;)

Eller att bara åka med piratlapp alternativt blunda helt.

Downhill med Capra
Jag går i samma funderingar som luftas i tråden. Kör idag med en Trek fuel ex 9.8. Stortrivs med den på stig. Har också kört den - försiktigt - i Åre. Hyrde också en Scott Gambler sist - och visst är den stabilare och roligare i Åre än min fuel ex... Har kikat på en YT Tues, men kanske blir det en Capra istället, då användningsområdet är större med den. Tänker att använda min fuel ex på stig hemmavid, kring Häckeberga slott och Isaberg, medan en Capra skulle vara cykeln jag tar med till Åre, Järvsö och Flottsbro. Tänker jag rätt eller fel? Eller är det bättre att köpa en Tues istället som alternativ hoj?

Downhill med Capra
Jag skulle kört på capran. I mitt universum känns det som en jäkligt kul bikepark hoj som du även kan rulla stig på. Jag kör all åkning med min Spez stumpy. Den är betydligt mindre "enduro" än capran. 150/150mm samt ganska kort osv. Kör allt i järvsö/åre på den och kör dessutom mestadels dh överlag. Sen beror det ju på hur duktig som cyklist en är. En dh båge är mycket mer förlåtande mot misstag och är stabilare i branta och tekniska situationer. På en mer kortslagig hoj behöver du jobba mer med din åkstil och teknik för att ta dig fram på samma stigar.

Visserligen funderar jag på en lite "fetare" hoj nu. Men fortfarande i enduro segmentet. DH/fr hoj skulle jag bara köpa igen om jag skulle köra nästan enbart dh. Samt kanske tävla alt bo i ett land med mycket fetare utförsåkning typ runt alperna/whistler osv och då bara köra dh.

Tycker att am/en hojar är mycket roligare på mindre ställen typ flottsbro-järvsö. DH bågen är så tung att få med sig. Inte alls lika lekfull. Men visst, kör en mycket åre så kan det ju va på sin plats me en DH. Skulle dock alla dagar välja FR före DH..
Allt beror på vad du gillar för känsla i en cykel. Testa dig fram!

Downhill med Capra
Har sagt min åsikt om capran tidigare i de här forumet och det är en grym cykel!

Men kan du inte ta och bli först i Sverige med nya Canyon Torque och ge oss en recension på den? ?

Downhill med Capra
Hur är det med hållbarheten? Givet att man inte tar 100% av landningarna så att säga, kommer man köra sönder en Capra/Enduro etc mycket lättare än en DH rigg?

Downhill med Capra
AX3L sa:
Hur är det med hållbarheten? Givet att man inte tar 100% av landningarna så att säga, kommer man köra sönder en Capra/Enduro etc mycket lättare än en DH rigg?

Asså tittar du bara hur de hanterar en sådan cykel i EWS och att de klarar av megavalanche, så tror jag inte att du behöver vara orolig. Dessutom så om du tittar vad som rullar i backen i Åre o järvsö så är det mestadels Endurohojar.

Downhill med Capra
Håller igentligen med Jofa här, ska det köras DH på riktigt, dvs vårdslöst med mycket hoppande/1-2meters droppande och leta mega-bröt. DÅ är en DH bättre (om en inte är en jävligt smutt o skicklig cyklist).
Dessutom så är det bättre att slita ut en överbyggd alu-DH än den blingblingiga stigraketen...
Åker en däremot (som jag själv) mest till Järvsö för att rasta barnen i Barbro, då funkar oftast vilken stigcykel som helst...

Downhill med Capra
Jag kör DH på en blue pig, brukar inte ha några problem att vare sig hänga med eller hoppa högt.
Dock så blir den lite svår på dom värsta bitarna.
Men folk kollar skumt när man kommer med en stål-HT med 150 i slag fram ;)
Håller den och funkar bra så kommer en capra mest troligt hålla för det mesta, och kör med den och serva den noga, undvik det dummaste, köp en DH-hoj när du känner att du begränsas av capran.

(funderar på att bygga en Dartmoor hornet med en dorado fram :) )

Downhill med Capra
Jaha... när jag väl fått tummen ur och ska beställa en Capra, ja då är årets CF-modeller slutsålda alternativt har en icke acceptabel leveranstid. Så typiskt. Men det blir en ny cykel ändå. Har just lagt en beställning på fjolårets modell av Capra CF Pro (medium).

Tillbaka
Topp