Dra om bakbromsvajern?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Dra om bakbromsvajern?
Mina Hayes CX vajerbromsar fryser ideligen fast. Min Genesis har en idiotisk lösning med bromsen i bakteiangeln, på krdjestaget. Det innebär att vajern pekar nedåt-framåt och dras under vevhuset där den har sin lägsta punkt.

Effekten är att höljet drar in fukt uppe vid bromsen vid slaskcykling och tvätt. Den stannar hela vägen ner och fryser till i kallgrader så bromsen slutar returnera och tillslut låsa sig. Igår körde jag Ötzin bara med frambroms.

Har tidigare testat att fylla höljet med teflonspray och täta öppningen med fett. Det hjälper bara en kort tid.

Funderar på att dra om vajern så jag böjer höljet och drar den efter sadelstaget och toppröret. Någon annan som har testat det? Andra lösningar?

Senast ändrad:
Dra om bakbromsvajern?
Fjärdebrunn sa:
Mina Hayes CX vajerbromsar fryser ideligen fast. Min Genesis har en idiotisk lösning med bromsen i bakteiangeln, på krdjestaget. Det innebär att vajern pekar nedåt-framåt och dras under vevhuset där den har sin lägsta punkt.

Effekten är att höljet drar in fukt uppe vid bromsen vid slaskcykling och tvätt. Den stannar hela vägen ner och fryser till i kallgrader så bromsen slutar returnera och tillslut låsa sig. Igår körde jag Ötzin bara med frambroms.

Har tidigare testat att fylla höljet med teflonspray och täta öppningen med fett. Det hjälper bara en kort tid.

Funderar på att dra om vajern så jag böjer höljet och drar den efter sadelstaget och toppröret. Någon annan som har testat det? Andra lösningar?

Hittar du någon bra lösning så dela gärna med dig. Har en cykel med samma trista konstruktion. Jag byter vajer och hölje ofta och det hjälper något. Låsolja i höljet däremellan men fungerar sådär.

Till växelvajer finns det ju hylsor som "tätar" mot vajern, men inte sett några sådanna bra för bromsvajer tyvärr.

Bilagor

• IMG_20141026_114909.jpg
    IMG_20141026_114909.jpg
    723.7 KB · Besök: 190
Dra om bakbromsvajern?
Lite mer seriöst: Annars ska det ju finnas speciella (dyrare) vajrar med lite mer tätning, men du kanske har såna redan.

Dra om bakbromsvajern?
Jag kör uteslutande med Jagwire och byter ofta. Cykeln går 20-30 mil/vecka och jag behöver en bättre lösning. 3 000 kr för hydrauliska bromsar+reglage ingår inte i budget.

Dra om bakbromsvajern?
Finns det inga sånadär gummipluttar till hayes som det är på avid. Funkat galant för mig under vintrarna (vilken man inte kan säga om bakväxeln :-) )

Dra om bakbromsvajern?
Längs topprör och sadelstag är en vinnande kombination om du får till det med oket placering.

Tätningar mm fungerat bara tillfälligt. Att kleta in vajern med fett som miss lycka föreslår fungerar nog faktiskt bättre i så fall, då kan det åtminstone inte frysa.

Dra om bakbromsvajern?
Låsolja är ju rätt flyktigt eftersom inte får ligga kvar i låset och dra åt sig smuts och damm som sätter igen än värre. Så det funkar säkert jättefint men inte jättelänge :)

Dra om bakbromsvajern?
Hej.. Jag hade samma problem när jag skulle uppgradera min gamla Cervelo R3, men då framväxeln. Jag visste att det låg en sån här gummituta från Jagwire nånstans i röran, men den hittade jag inte. Jag tog en bit krympslang som ersättning, krängde på över höljet å krympte resten. Funkar bra. Jag provade över bromshölje, man måste skala av plasten från höljet, sen funkar det med 4,8mm slang. Finns det plats, så gör en låång krympning, då tar det nog tid för vatten å gucka att smita ner, fyll sen nere med olja eller låsolja. Har inte provat, men en annan möjlighet är väl att försöka smälta fast krympslang med plasten runt vajern. Då kan man värma fast slangen på bromshöljet som ovan, men ta en så låång slangbit som bara möjligt, sen BARA värma fast slangbiten så långt från höljeänden som möjligt. Fastnar vajer och krympslang ihop, så får vi en fin bälg mellan höljeänden och ihopvärmningstället. krymoslngen, av polyloefin, är tämligen slitstark, så det borde nog funka ett bra tag. Vill ni prova, TS t. ex. så skicka mig adress så skickar jag en bit slang att prova. Har massor..mvh borano20

Dra om bakbromsvajern?
Fjärdebrunn sa:
Du har pm.
Fattar inte riktigt hur att få in krympslang i vajerylsan.
Hej.. Du har grejor ligger på posten för att prova ut. Man får nog ta bort justerskruven och använda en strypt ( eller stegad ) höljesända. Den går in i stoppet som justerskruven sitter i, med krympslang påvärmd. Skickar både en broms och en växelhöljesända, nån borde funka. Justerskruvar har du väl på handtagen?? mvh borano20

Dra om bakbromsvajern?
Bengt-re sa:
Octagon sa:
Fungerar det ? Låter isf värt att testa.
Får man bara tätt mot höljet (dvs men behöver en modell med liner som går genom ändfästet på oket) så är det modellen. Är man en smula osäker så fyll den till hälften (inte mer) med fett :-)

Dra om bakbromsvajern?
emmer sa:
Bengt-re sa:
Octagon sa:
Får man bara tätt mot höljet (dvs men behöver en modell med liner som går genom ändfästet på oket) så är det modellen. Är man en smula osäker så fyll den till hälften (inte mer) med fett :-)

Skall testa att beställa nästa gång jag köper prylar.

Dra om bakbromsvajern?
borano20 sa:
Fjärdebrunn sa:
Du har pm.
Fattar inte riktigt hur att få in krympslang i vajerylsan.
Hej.. Du har grejor ligger på posten för att prova ut. Man får nog ta bort justerskruven och använda en strypt ( eller stegad ) höljesända. Den går in i stoppet som justerskruven sitter i, med krympslang påvärmd. Skickar både en broms och en växelhöljesända, nån borde funka. Justerskruvar har du väl på handtagen?? mvh borano20

Fett Tack!
Jag kör med heldragna hylsor. Så är min Croix de Fer designad. Saknar justering på styret (Tiagra STI-reglage). Sitter en justerskruv mot stoppet men den använder jag aldrig. Justerar genom att flytta vajerfästet och skruva på mothållet.

Skarvhylsor under vevhuset för dränering låter vettigt.

Har givit vajern sista smörjelsen med 5-56 ikväll för klara av ett par pendeldagar till.

Dra om bakbromsvajern?
Bengt-re sa:
Octagon sa:

Ja, det funkar. Men min cykel står inomhus på nätterna i ett kallt men torrt garage så jag fuskar ju lite. Jag köpte en gång ett 10 eller om det var 20 pack såna där muffar, det står Jagwire på påsen men dom ser likadana ut. Det sitter på många av familjens cyklar, dom som har v-bromsar och cantilever.

Dra om bakbromsvajern?
Bakbromsen gav upp helt igår, så jag drog igång ett vajerbyte. Klantskallarna på Cykloteket hade packat ner en vajer med äpple istf päron men det verkar funka ändå.

Min undersökning gav vid handen att skruvhylsan/justeringen mot stoppet nog är hyggligt tät mot höljet som den omfamnar. Det stora läckaget tror jag kommer från skruvhylsans gängade spets som sticker ut genom stoppet där finns det bra med möjligheter för vatten att ta sig in. Det leds ju in via vajern. Där tror jag gummitutor och segt fett kan vara lösningen.

Dra om bakbromsvajern?
Bengt-re sa:
Octagon sa:

Detta fungerade toppen för mig som hade exakt samma problem som dig på min CX för 2 vintrar sen.
Trots byte till svindyra höljen/vajers så hjälpte det inte tills jag satte på en sån gummibälg som jag fick från min LBS han hade liggandes i lådan.
Funkade klockrent.
Finns en till gummibälg som har ett längre avslut som är smalt också som är ännu bättre. Hittar ingen bild på den dock

Dra om bakbromsvajern?
Det är inte direkt att det står vatten i höljet som är problemet.
Det är att det kommer in skit OCH fukt som sen fryser.
En ny/ren vajer/hölje fryser inte på samma satt.
Byter man hölje/vajer inför varje vintersäsong lär man få minimalt med problem.
Jag är lite för snål och gör istället rent hölje och vajer med bromsrengöring (tills det inte rinner svart sörja längre) varje vintersäsong när första frysningen sker. Ingen "smörjning" utan bara rengöring alltså.
Har de senaste åren klarat sig till nästa vintersäsong med den behandlingen.

Dra om bakbromsvajern?
Ta ett litet brytblock, ett sånt som brukar sitta på äldre 3-växlade cyklar nere vid vevpartiet. Gör ett fäste så du kan montera blocket på kedjestagets ovansida på rätt avstånd från bromsen för att få rätt vinkel in i bromsoket.
Låt kabelhöljet stoppa en bit framför blocket så att vajern går naken parallellt med kedjestaget innan den går via blocket och in i bromsoket.

Dra om bakbromsvajern?
Ja har fått hem krympslang från borano20 och hämtat gummitutor från Mange på Jarla så det ska nog gå att få det tätt.

Med min cykling och behov av tvättning behöver jag byta för ofta för att klara mig på orginalfettet.

Dra om bakbromsvajern?
Lösningen 1.0 med fett i hölje, hylsa, stopp och gummihylsa. Ingen fukt över bron.

Fick hem krympslangar för fortsatta tester idag.

Stort tack för tips och idéer. Happy äger!

Bilagor

• 8B544C93-E90C-4E09-AB07-84C038411F7B.jpeg
    8B544C93-E90C-4E09-AB07-84C038411F7B.jpeg
    224.4 KB · Besök: 183
Dra om bakbromsvajern?
Kallt idag, fungerade lösningen?
Funderar på och prova samma metod på min Rose DX, frysen broms, ok efter 1 minut i varmgaraget på jobbet.

Senast ändrad:
Dra om bakbromsvajern?
Funkade utmärkt. Blev lite extra tryck i returen med gummituta och nya vajer/hölje.

Har vajrarna suttit på ett tag utan annan service och designen ser ut som på min är det stor risk att du behöver en fix och nya vajrar för att få det att lira.

Dra om bakbromsvajern?
Har bytt vajer, men fick inte till höljet, då jag kapade av den med en vanlig tång så blev den såpass osymmetrisk att jag inte fick igenom vajern. får försöka använda en nål mm för och få den cirkulär igen.

Dra om bakbromsvajern?
Mickes1 sa:
Har bytt vajer, men fick inte till höljet, då jag kapade av den med en vanlig tång så blev den såpass osymmetrisk att jag inte fick igenom vajern.
Två tips för att göra det enklare för dig (och kanske även andra?) i framtiden:

1-En bra vajertång, tex den på Biltema för 109SEK http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Vajerklippare-2000022429/
Den fungerar riktigt bra till vajrar och både broms o växel-höljen.
Samma(?) tång säljs även under andra, mer cykelspecifika, namn. Men då till ett annat pris:
http://pedros.com/products/tools/brakes-and-shifting/cable-cutter/

2-Stick igenom en gammal vajer i höljet när du ska klippa vajerhölje, då blir hålet rundare. Se bara till att vajern sticker ut i andra änden av höljet.

/Håkan

Dra om bakbromsvajern?
(Se mitt tidigare inlägg)

Alla smörj och tätningslösningar fungerar för att dom görs med rengjord eller ny vajer.
Skippa krånglet och byt vajer/hölje eller gör rent hölje invändigt och vajer utvändigt med bromsrengöring.
Visserligen baserat helt på anekdoter, men det har likt förbannat fungerat utan smörj eller tätning.

Dra om bakbromsvajern?
eketjall sa:
(Se mitt tidigare inlägg)

Alla smörj och tätningslösningar fungerar för att dom görs med rengjord eller ny vajer.
Skippa krånglet och byt vajer/hölje eller gör rent hölje invändigt och vajer utvändigt med bromsrengöring.
Visserligen baserat helt på anekdoter, men det har likt förbannat fungerat utan smörj eller tätning.

Hur rengörs ett typ 2 m vajerhölje invändigt?

Tillbaka
Topp