Dra om kablage till hydraulisk broms

jockeej

Ny medlem
Hej!
Första cykeln införskaffad och jag rycker kablage till bakbens samt växel går lite konstigt, nämligen under ramen.
Skulle vilja få in de två kablarna så att den går i mitten av ramen(fortfarande utanpåliggande) så att den går igenom gästerna för bakdämpen.

Detta gör att jag måste lossa kablage till bromsarna och växeln.
Växeln är ju vajer så den ska inte vara några problem men när det kommmer till bromsen är jag osäker hur jag ska göra?
Är ju ett slutet system så jag bör ju kunna lossa vid bromsehandtaget men måste jag då räkna med att lufta systemet efter? Det hade jag hela vilja undvika då jag aldrig gjort det förut och verkar lite krångligt att få det bra!

Hoppas ni förstår varjag menar! Kompletterar med några bilder.

Mvh
Jocke

Bilagor

• 99893998-10BB-46BD-A67D-D803E70A7AF3.jpeg
    99893998-10BB-46BD-A67D-D803E70A7AF3.jpeg
    196 KB · Besök: 25
  • 02276AA2-CE81-446A-A429-0F5A2AC4D0D5.jpeg
    02276AA2-CE81-446A-A429-0F5A2AC4D0D5.jpeg
    240.6 KB · Besök: 24
jockeej sa:
edvin_m sa:
Skruva loss dämparen istället
Tanken är att dem ska dras igenom på flera ställen tyvärr

Vart mer? På min Spitfire var främre dämparfästet enda stället man behövde lossa på. Drog för övrigt både växel och broms över vevpartiet och sedan ner längs med sadelstagen, inte under vevpartiet. Mindre risk att fastna och dra av kablarna.

IMG_9264.JPG

Hur som helst, är det Shimano bromsar så brukar man kunna lossa slangen vid handtaget och så länge man försöker hålla slangen uppåt så brukar den luft som kommer in i systemet inte vara något direkt problem utan går upp i reservoaren. Självklart kommer du behöva lufta tidigare än annars men inget direkt problem.

Jomen lossa bromshandtaget ska nog kunna gå föresten!
Bara växeln som jag skulle vilja dra igenom!

Tackar för era idéer!
Så ska jag pyssla lite nu?

Tillbaka
Topp