Drama med hundar

Drama med hundar
Jo, men å andra sidan; har du nånsin sett en sån situation? Alltså en hund som flänger iväg TROTS att den är kopplad, för att den i andra änden av kopplet inte klarar att hålla emot? Det har då inte jag i alla fall. Däremot är det väldigt vanligt med okopplade hundar eller koppel tvärs över GC-banan för att hundägaren har hål i huvudet.
Det har jag sett, det kan absolut hända om en stor hund blir skrämd.

Mycket klokare och mindre hål i huvudet att ta det lugnt när man passerar hundar, barn, djur och människor.

Drama med hundar
Det har jag sett, det kan absolut hända om en stor hund blir skrämd.
Det betvivlar jag inte, men har aldrig sett det själv. Och koppel tvärs över andras färdväg eller lösspringande hund lär vara i storleksordningen 100-1000 gånger vanligare, killgissar jag.

Mycket klokare och mindre hål i huvudet att ta det lugnt när man passerar hundar, barn, djur och människor.
Det ena utesluter inte det andra. Eftersom jag vet att många människor har hål i huvudet och inte har koll på sina hundar (eller sig själva) så tar jag det lugnt när jag passerar. Det gör dock inte att deras hål i huvudet minskar i storlek. Kanske tvärtom till och med, då de slipper ett tillfälle att lära sig hur man beter sig.

Edit: Läste just ditt inlägg tidigare. Det är nog ingen som anser att hundar inte har på grusvägar att göra. Det som yppats av flertalet är att man ska ha hunden kopplad eller ha stenhård pli på den om man ska vistas där andra också vistas. Vore så fallet, så skulle den här tråden inte existera.

Problemet är inte att omgivningen inte anpassar sig till hundägarens hund, utan att hundägaren inte anpassar sig till omgivningen.

Senast ändrad:
Drama med hundar
Din syn på vad som är människans område är nog just din syn.
Det tror inte jag.

Det finns inget stöd i lagen för den, så än så länge är det fritt fram att ha husdjur i våra samhällen.
Okej. Det har jag aldrig bestridit.

Tror att du är relativt ensam om att tolka det som att grusvägar, gångbanor etc skulle vara något som endast är för människor och inte för t.ex människor med hund.
Det har jag heller aldrig sagt. Jag har sagt att om man har djur med sig där ska djuren kunna uppföra sig.
Vi har lagar och trafikregler. Om man väljer att ta med sig ett djur i trafiken (gångtrafik är också trafik) så ansvarar man för att djuret följer reglerna också. Gå på vänster sida till exempel.

Att en hund aldrig ska bli skrämd är inte så lätt att garantera och det finns ingen lag som säger att man bara får ha hundar som inte kan bli skrämda av cyklister som inte kan acceptera andra i trafiken.
De får bli skrämda men det kanske är olämpligt att ha med en hund eller ett annat djur som inte passar in i miljön. GC-banor och G/C-banor är främst avsedda för gående människor och cyklister. Då för man som djurförare vara införstådd med att det kan komma cyklar. Cyklister ska inte behöva* bete sig på något särskillt sätt för att någon annan har valt att ta med ett djur i trafiken.

Det finns väldigt många som hatar cyklister och hur de beter sig i trafiken, tyvärr, och det är ganska uppenbart varför när man läser på det här forumet.
Jag ser mer beteenden i verkliga livet som kan orsaka "cyklisthat" än här på forumet. Till exempel alla som cyklar mot rött i olämpliga situationer** eller korsar vägar lite hur som helst utan hänsyn till trafikljus eller annat.

* Såklart anpassar man farten när man passerar gående om utrymmet är begränsat eller om det är barn inblandade. Man kan använda sin ringklocka för att informera man är på väg.

** Jag ogillar rödljuscykling i alla sina former. Än så länge är det förbjudet. Däremot förstår jag att det finns situationer där det är riskrfritt eller till och med säkrare att cykla mot rött även om jag själv väljer att avstå. Det förstår dock inte alla som observerar beteendet.

Drama med hundar
Ja, påkalla uppmärksamhet att man kommer, är viktigt, inte bara när det är hundar. Även bra om hundförare inte har massa _junk_ instoppade i öronen, och helt frånkopplade till omvärlden. Är även en del med barn/barnvagn som har junk i öronen. Svårt att förstå om de har nått att tänka med.

Brukar ropa Häst, om det är en häst, för de är inte alltid så stabila när det kommer cyklar.
(då privatägd häst på landsbygd/skog, inte Polis-/militärhästar i stan, för de är inte rädda för nått)

Drama med hundar
Trodde den tråd skulle handla om Tax-promenaden i Stockholm..

I somras när jag cyklade genom Italien så passerade vi genom en by och en hund kom springande från en ödetomt och skällde fruktansvärt mycket. När den var närmare såg jag att den dessutom var alldeles blodig. Det är nog det läskigaste jag varit med om.
Någon I loppet hade dessutom blivit biten dagarna innan, så konsekvenserna var jag väl medveten om. Det visade sig dock ha varit en vallhund som skyddat sina får uppe bland kullarna. Vilket iofs är jobbigt att veta, så fort man hörde klockorna från boskapen kommer ju tanken på att vallhundarna bits.

Drama med hundar
En av de mer pulshöjande upplevelserna jag haft på en cykel var då jag rullade utför en liten väg i norra Apenninerna. Precis då jag är på väg att passera en liten avtagsväg (grusväg) ser jag i ögonvrån en relativt stor hund komma i full karriär ut mot vägen jag färdas på. Höll uppskattningsvis kanske 40-45 km/h. Blev full spurt utför för att ställa av hunden vilken som närmast inte var så många meter bakom mig. Var rent instinktivt som jag gick från att rulla till att trampa max. Genom att jag lyckade distansera hunden tillräckligt s.a. den efter en skaplig bits jagande gav upp var det väl rätt beslut. I efterhand gick dock tanken i huvudet vad som hänt om jag inte lyckats distansera hunden.

Tror att det var här händelsen utspelades:

Drama med hundar
Brukar ropa Häst, om det är en häst, för de är inte alltid så stabila när det kommer cyklar.
(då privatägd häst på landsbygd/skog, inte Polis-/militärhästar i stan, för de är inte rädda för nått)
Jag brukar ropa ”cykel” vid behov då jag utgår ifrån att hästen vet om att den är en häst😁
Och sen ett ”hej häst” vid passagen. Har dock aldrig fått svar från hästen men gärna ett tack från piloten.

Drama med hundar
Jag brukar ropa ”cykel” vid behov då jag utgår ifrån att hästen vet om att den är en häst😁
Och sen ett ”hej häst” vid passagen. Har dock aldrig fått svar från hästen men gärna ett tack från piloten.
Tack från piloten har, som jag kommer ihåg, aldrig hänt mig trots uppmanat beteende.
Ryttare är högre stående som det verkar och bemödar sig inte att kommunicera med pöbeln.

Drama med hundar
Trodde den tråd skulle handla om Tax-promenaden i Stockholm..

I somras när jag cyklade genom Italien så passerade vi genom en by och en hund kom springande från en ödetomt och skällde fruktansvärt mycket. När den var närmare såg jag att den dessutom var alldeles blodig. Det är nog det läskigaste jag varit med om.
Någon I loppet hade dessutom blivit biten dagarna innan, så konsekvenserna var jag väl medveten om. Det visade sig dock ha varit en vallhund som skyddat sina får uppe bland kullarna. Vilket iofs är jobbigt att veta, så fort man hörde klockorna från boskapen kommer ju tanken på att vallhundarna bits.
Hundarna i Italien bits, jag har testat
7FF8ABC4-32B0-48A1-A7F7-286A86CBBB7B.webp

Drama med hundar
En del ryttare kan vara ganska tuffa om de tycker man betett sig fel och de har ofta pisken med sig, från ett mc-forum:

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Drama med hundar
En del ryttare kan vara ganska tuffa om de tycker man betett sig fel och de har ofta pisken med sig, från ett mc-forum:

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
Ja, jättetufft. Speciellt av en tjej som vet att hon slipper stå till svars ☹️

Drama med hundar
Ja, jättetufft. Speciellt av en tjej som vet att hon slipper stå till svars ☹️
De ryttare jag möter ute är för det mesta trevliga, ofta jag får ett tack för att jag använde ringklockan eller för att jag saktade in vid ett möte, ibland så att vi stannar och byter några ord och jag hälsar på hästen. Har inte upplevt några problem där alls, kanske är det att jag själv tycker det är kul att möta hästar och hundar som gör det.

Senast ändrad:
Drama med hundar

Det där låter såpass extremt att man nog kan anta att tjejen trodde att det var en motorcyklist som tidigare gjort nåt dumt, eller liknande.

Drama med hundar

Märklig hästtjej. Rider med tömmar istället för tyglar som brukligt är.
Nåja, nu var väl detta en hundtråd och inte en hästtråd. Hundar attackerar människor, vilket hästar inte gör.

Drama med hundar

En sån kvinna! 😍 Hon kan få cykla bakom så kanske jag får upp farten 😄

🤪

Det låter ju helt otroligt. Aldrig ens varit i närheten av något sådant. Den vill man inte bli ihoptrasslad med! 😅

Drama med hundar
Det där låter såpass extremt att man nog kan anta att tjejen trodde att det var en motorcyklist som tidigare gjort nåt dumt, eller liknande.
Antagligen, men mc-föraren gjorde fel också, att inte sakta ned ordentligt när man möter två hästar på en mindre väg och där det dessutom verkar vara något problem är omdömeslöst, kanske även vårdslöst.

Drama med hundar
Hur utläser du något om hastigheten i sammanhanget?
Han skriver "helt normal hastighet" och sen skrev han att han inte körde särskilt fort 80-100 på vad han tror var en 70-väg och inget om att han saktade ned ordentligt utan bara att han lade i en högre växel samt frikopplade precis innan mötet.

"Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller."

Drama med hundar
Han skriver "helt normal hastighet" och sen skrev han att han inte körde särskilt fort 80-100 på vad han tror var en 70-väg och inget om att han saktade ned ordentligt utan bara att han lade i en högre växel samt frikopplade precis innan mötet.

"Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller."
Ok, det framgick ju inte på nåt vis av det du citerade i det tidigare inlägget. Låter rimligt att hans (?) uppfattning om vad som är "helt normalt" inte rimmar med vad andra tycker.

Drama med hundar
Ajdå, jag cyklar ibland på vägen mellan Rångedala och Fristad (som mycket riktigt är fin, kurvig och kuperad). Får nog akta mig för tokiga hästkvinnor med piska. Fast det går snarare i 30 än i 80-100 så det kanske är lugnt iofs. :unsure:

Drama med hundar
Ajdå, jag cyklar ibland på vägen mellan Rångedala och Fristad (som mycket riktigt är fin, kurvig och kuperad). Får nog akta mig för tokiga hästkvinnor med piska. Fast det går snarare i 30 än i 80-100 så det kanske är lugnt iofs. :unsure:
Det är en inte helt oöverstiglig omväg...

Man kanske skulle testa den vägen 🤔

😂

Funkar det inte kan man kanske brumma lite själv, eller vråla wroom wroom ?

Värt ett försök ... 😅

Drama med hundar
Hundarna i sig är oftast ett mindre problem än de hjärndöda ägarna som tycker att "han vill bara leka". Som om det skulle vara skäl nog att inte ha pli på hunden. 🤬

Om hunden inte lyder till 100%, ha den i koppel. Svårare än så är det inte.
Hade exakt ett sådant möte ikväll, möter en hund som tokrusar fram och skäller aggressivt, ägaren som plockar svamp står 100m bort och gapar ”Han är snäll” hunden skiter i ägaren som försöker kalla på han och fortsätter utfallet.

Efter jag gjort det vanliga stannat lugnt, hoppat av och ställt cykeln emellan och chasat iväg hunden så rullar jag fram till ägaren och påpekar att jag inte uppskattar att bli jagad av hundar på min egen väg (är min privata väg) och att om man inte har pli på dem så ska de vara kopplade. Tanten börjar direkt tjafsa om att det är mitt fel och hon visst har koll på hunden och att den är snäll…Var som att prata med en vägg, tog tydligen hårt att jag sa att hon inte hade pli på hunden. Visar sig att personen jobbar på ett hunddagis och är nyinflyttad i bygden (hyr ett hus) och är typ granne med mig. Dubbelfail 🤦

Jag blir alltid förvånad och lite deppig efter sådana interaktioner med andra människor att de är så uppe i sin egen stjärt och inte kan se när de själva gjort fel för att de har lika uppsvällda egon som muffinsmagarna.

Var tvungen att skriva av mig 😤.

Drama med hundar
En av de mer pulshöjande upplevelserna jag haft på en cykel var då jag rullade utför en liten väg i norra Apenninerna. Precis då jag är på väg att passera en liten avtagsväg (grusväg) ser jag i ögonvrån en relativt stor hund komma i full karriär ut mot vägen jag färdas på. Höll uppskattningsvis kanske 40-45 km/h. Blev full spurt utför för att ställa av hunden vilken som närmast inte var så många meter bakom mig. Var rent instinktivt som jag gick från att rulla till att trampa max. Genom att jag lyckade distansera hunden tillräckligt s.a. den efter en skaplig bits jagande gav upp var det väl rätt beslut. I efterhand gick dock tanken i huvudet vad som hänt om jag inte lyckats distansera hunden.

Tror att det var här händelsen utspelades:
Live to bike again!

Drama med hundar
Jag tänker alltid att om en liten råtthund skulle komma och försöka hoppa på mig nån vinterdag när jag pendlar på HT med ISP så kommer jag att köra över den. Då blir det köttfärs.
Tveksamt om det skulle bli så i en verklig situation men tanken slår mig ibland.

Alltså inte för att jag vill köra över hundar. Jag ogillar inte hundar. Men om en hund försöker angripa mig kommer jag ju inte vilja stanna och resonera med den. Och hamnar den framför mig och jag inte hinner väja.....

Drama med hundar
Jag körde över en hund en gång. Den sprang vidare. Själv vurpade jag. (Funderade då på att gå upp i vikt för stabilitetens skull men det vart inget med det.)

Drama med hundar
Hade exakt ett sådant möte ikväll, möter en hund som tokrusar fram och skäller aggressivt, ägaren som plockar svamp står 100m bort och gapar ”Han är snäll” hunden skiter i ägaren som försöker kalla på han och fortsätter utfallet.

Efter jag gjort det vanliga stannat lugnt, hoppat av och ställt cykeln emellan och chasat iväg hunden så rullar jag fram till ägaren och påpekar att jag inte uppskattar att bli jagad av hundar på min egen väg (är min privata väg) och att om man inte har pli på dem så ska de vara kopplade. Tanten börjar direkt tjafsa om att det är mitt fel och hon visst har koll på hunden och att den är snäll…Var som att prata med en vägg, tog tydligen hårt att jag sa att hon inte hade pli på hunden. Visar sig att personen jobbar på ett hunddagis och är nyinflyttad i bygden (hyr ett hus) och är typ granne med mig. Dubbelfail 🤦

Jag blir alltid förvånad och lite deppig efter sådana interaktioner med andra människor att de är så uppe i sin egen stjärt och inte kan se när de själva gjort fel för att de har lika uppsvällda egon som muffinsmagarna.

Var tvungen att skriva av mig 😤.
Sätt upp en skylt om att hundar ska vara kopplade, gärna med hänvisning till lagen.

Tillbaka
Topp