Dränage batteri Shimano Di2 8070 system

Hej.
Har Shimano Di2 Ultegra från 2021. Batteriet byttes 18/9-24 och systemet fungerar perfekt fram till för någon dag sedan. Något i systemet dränerar batteriet med ca 20% dygn. Jag har kollat cykeln upplyft på mekstället. Allt fungerar, inga enheter har några synbara eller hörbara hyss för sig. Kopplat upp systemet mot Shimanos app, som i sig inte säger särskilt mycket men allt är OK och senaste Firmware på alla enheter. Jag har lossat kontakterna till batteriet, höger handtag, bakväxeln och Bluetooth enheten (de lättaste ställena) Allt ser torrt ut och samtliga kontakter är ordentligt i klickade. I samband med detta, så blåste jag och torkade så gott det går.
Vad kan jag mer göra? Cykeln används 6 dagar/vecka i alla väder. Står i ett uteförråd. Kan det ändå vara fukten?

Detta är andra "battericykeln" och har aldrig haft detta bekymret tidigare. Båda cyklarna har använts och förvarats på samma sätt.

Låter konstig iom ganska nyligen bytt batteri, kanske kan koppla loss en enhet i taget (över natten) och se om det stoppar blödningen ?

För mig var det batteriet som var kass när det började dyka i spänning sådär.

Samma setup dvs 8070 di2. Trodde batteriet var kass och bytte till nytt. Ingen förbättring. Kopplade bort en komponent itaget för att hitta felet. Visade sig vara den lilla bluetooth enheten som tömde batteriet...

Kollat att kablarna är hela? Jag hade ett liknande problem. Orsaken var krypström p g a skadad isolering. Hade klämt kabeln i sadelröret.

Jag tror att jag har lokaliserat felkällan till bakväxeln. Den byttes 27 mars 2023. Gör jag bort mig om jag sprayar elektronikspray i kontakten? Någon annan åtgärd jag kan göra. Enligt appen är Firmware den senaste och inget kärvar eller liknande.

Tillbaka
Topp