Dressin

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dressin
Fått en liten ide om att cykla långt med dressin.

Google Maps verkar tycka att det går att hojja mellan Vansbro och Mora t ex.

Någon som har insikt i de lite längre möjligheterna?
Tänker mig kanske 20-25 mil.

Dressin
Ta med röjsåg då det gissningsvis är ganska igenvuxet på sträckan. I vardera ände förekommer dock regelbunden trafik nån km, så där skulle jag inte cykla. Kolla på nåt tågnördsforum vetja, de bör ha koll på var det är möjligt och lämpligt att cykla dressin.

Vetetusan om det finns någon såpass lång nedlagd järnvägssträcka som 20 mil, som inte är antingen helt igenvuxen och/eller uppriven..

Dressin
Jörn-Arvidsjaur kunde kanske funka också, det har varit tal om att använda den som teststräcka för nya fordon men oklart hur det blivit med det. Nån regelbunden trafik förekommer mig veterligen inte.

Dressin
Tänker mig kanske 20-25 mil.
Det blir inte så många mil, men man kan hyra en dressin i Delsbo. Tidigare kunde man åka både öster- och västerut från Delsbo, men i några år har den västra sidan varit skadad.

1691779483714.png

Dressin
Viss museitrafik även Falun-Grycksbo vad jag vet, men kanske mest såhär års? Lätt att kolla upp i alla fall. Dellenbanan är ju väldigt naturskön!

Dressin
Här finns de flesta ställen där man kan hyra och cykla dressin i Sverige: https://www.tagsommar.se/dressinuthyrning. Åker man där - i alla fall med hyrd dressin enligt instruktioner - är det minimal risk för möte med tyngre järnvägsfordon i trafik eller upprörda personer i branschen (en grej med järnvägens höga säkerhet är att man vill ha koll på vad som finns på spåren).

OBS bara att på vissa ställen, som på Gotland, är det öppet för dressin bara vissa dagar - andra är det tågtrafik.

En bana som inte är med på listan, men som kanske skulle gå att få igång dressintrafik på, är Gullspång - Degerfors. Har hyrts ut förut där, vad jag minns. Med den + Karlskoga - Nora eller Filipstad - Vansbro + Dalasågen - Lomsmyren skulle man få många mil med dressin mer rätt kort "landpassage".

En karta, för inspiration, med hela järnvägsnätet finns på https://www.openrailwaymap.org/

Men som sagt, rekommenderar ta det försiktigt och hålla sig till officiella sträckor - eller prata med aktuell förvaltare av banan först. Bara för att det "aldrig brukar gå tåg här" är det inte fritt fram. Sen kan det finnas andra osynliga hinder på banor som tvärtom är väldigt otrafikerade, typ broar med tveksam bärighet ens för dressin.

Dressin
På sydligaste biten av Inlandsbanan (Filipstad-Vansbro) finns väl dels en gnutta trafik kring Filipstad, sen lär Lesjöfors-Vansbro som inte trafikerats alls på runt 40 år vara helt igenväxt (läs träd i spåren, typ).

Dressin
Från Orsa till Edsbyn borde gå rätt skapligt. Rälsen är dock bort plockade över 2 vägar i Furudal men det är ju bara frågan om några metrar
Bollnäs-Edsbyn är ju mer eller mindre helt igenväxt, men är det bättre Edsbyn-Orsa? Vet att FDHJ röjt nån/några km här och där, rustat nån station och banvaktstuga, men är det verkligen möjligt hela vägen (ca 10 mil) genom de djupa skogarna?

Dressin
Bollnäs-Edsbyn är ju mer eller mindre helt igenväxt, men är det bättre Edsbyn-Orsa? Vet att FDHJ röjt nån/några km här och där, rustat nån station och banvaktstuga, men är det verkligen möjligt hela vägen (ca 10 mil) genom de djupa skogarna?
Orsa Dalfors är inga problem efter det är jag mer osäker. Den används som skoterled mellan Furudal och Dalfors, har själv åkt skoter där i vintras. Såg ut som skoterleden fortsatte på spåret efter Dalfors men vet inte hur långt

Dressin
Kom på nu att dom rev ju kalk bruket som låg mellan Orsa och Skattungbyn där är nog rälsen borta ca 300 meter (tror jag) kan kolla det om någon skulle vilja veta för jag åker förbi där ganska ofta

Dressin
Haparandabanans gamla sträckning är drygt nio mil, det fanns iallafall för några år sedan dressinuthyrning på nåt ställe utanför Kalix där man kunde cykla långt så inihelvete. Men det växer igen fort och jag vet inte om sträckan underhållsröjs hela vägen.

Annars är Gullspång - Degerfors en bra idé, det är också röjt en dryg mil söderut från Gullspång ner till Midskog (även om rälsen ligger kvar ner till Torved vid Kinnekullebanan). Man kommer inte riktigt fram till Degerfors men när jag åkte med ungarna för några år sedan var banan i Värmland välröjd och bra skött. Kan ju ha ändrats så klart.

Dressin
Annars är Gullspång - Degerfors en bra idé, det är också röjt en dryg mil söderut från Gullspång ner till Midskog (även om rälsen ligger kvar ner till Torved vid Kinnekullebanan). Man kommer inte riktigt fram till Degerfors men när jag åkte med ungarna för några år sedan var banan i Värmland välröjd och bra skött. Kan ju ha ändrats så klart.
Torved-Gullspång och Gullspång-Degerfors är numera "officiella dressinbanor" :

- Torvedsbanan löper söderut utmed Gullspångsälven och är ca 12,5 km lång enkel väg.
- Trelänsbanan är ca 38 km lång och går norrut med slutstation i Degerfors.

Dressin
På tal om dressin, började bråka med en för att jag kallade det lilla diesel-loket som kör på norra öland för just dressin.
Han var helt tvärsäker på att en dressin inte hade motor ??

Dressin
Dressiner är ju i regel ohemult tunga as, 25-30 kg är inga konstigheter. Men jag såg en gång en amerikan som hade byggt en egen dressin av en 90-talsMTB med utfällbar ”utriggare” som höll cykeln på plats på rälerna. Smart grej, men kanske lite nischad.

Dressin
Dressiner är ju i regel ohemult tunga as, 25-30 kg är inga konstigheter. Men jag såg en gång en amerikan som hade byggt en egen dressin av en 90-talsMTB med utfällbar ”utriggare” som höll cykeln på plats på rälerna. Smart grej, men kanske lite nischad.
Jag har cyklat dressin några gånger under åren, och tanken att göra nåt liknande har dykt upp. Borde gå att få betydligt bättre ”verkningsgrad” än de klassiska konstruktionerna. Och alltså högre fart. Och hårdare krascher…

Om Raggamuffin fixar en sträcka att köra kunde vi säkert få ihop en Happy-ride!

Dressin
hade mitt första jobb direkt efter 9an på en fabrik som bla byggde dressiner. Han jag jobbade med då ( 1976-80) håller fortfarande på och bygger dressiner trots att han fyllde 80 i våras. Dom säljer han bla annat till cyklingen vid Vansbro och tom på export. Står det " Komplettfabrilken, Sörvik" så kommer dom därifrån.

Dressin
Aldrig mätt faktiskt men det är SS och sällan några backar att tala om. Tvek jag har varit mycket över 25km/h.

Vi har inte haft egen dressin på rätt länge nu så det åks inte så ofta fast vi har spår två brännbollsslag bort.

Tillbaka
Topp