Driftkostnad och slitage på elcyklar?

Hej!

För er andra med tummen mitt i handen som lämnar in elcykel för service och reparationer, vad betalar ni på ungefär på årlig basis?

Har en Ecoride Tripper HS H9 (https://www.ecoride.se/elcykel/alla-modeller/tripper/tripper-hs-h-9/) som jag pendlar med två mil dagligen i alla väder. Rullar otroligt fint men känns dock som att som att den faller ihop som ett korthus. Bromsbelägg och skivbromsbyten två gånger per år. Haft elstrul med att den stängs av halvvägs genom pendlingen. Och nu behöver kedja och kassett bytas ut. Bara haft den i cirka 1,5 år.

Är det här förväntat slitage?

Mvh

Beror väl lite på hur backigt du har det.
Att byta kedja + kassett är inte direkt jättekonstigt efter 1,5 år om man kör mycket. Slarvar man med kedjesmörjningen och att hålla drivlinan ren, då kan det gå fort.
Sköter du det och växlar mellan två kedjor med jämna mellanrum, då förlänger du utbytet.
Bromsbelägg slits om man bor backigt, stanna måste man ändå få göra. Kanske planera körningen bättre om beläggen slits fort även på platten.
En elcykel i familjen har gått 900 mil och har inte fått byta några bromsbelägg ännu.

Förstår.. Med två småungar i familjen blir kedjesmörjning och rengöring inte så ofta som man hade önskat kanske.. Pendlingssträckan egentligen suboptimal för en elcykel. 5km är raksträcka i ned/uppförsbacke beroende på riktning, därefter kommer jag in i stadstrafik men många frekventa stoppljus och snäva svängar med många accelerationer och inbromsningar. Så det kan ju också förklara saken. Men ville höra och få lite referensram from forumet. Har nog kört cirka 500 mil med den nu.

På den tiden som cykelbud fortfarande cyklade, ville man hävda att det behövdes en ny cykel per år.. Det utan något el-stöd. (Nu ser man bara loggan på budbilar.)
-Varför skulle barn inte kunna hålla rent och serva? De knyter fina rumsmattor..

Elstrulet är inte standard, men om du kör 500 mil om året (250 arbetsdagar à 2 mil) bör du byta kedjan halvvägs eller kanske som föreslaget rotera kedjor. Då kan du köra 2-3 kedjelivslängder på samma kassett. En sliten kedja sliter i sin tur mer på kassetten, varför det är klokt att hålla koll på kedjan och antingen rotera innan det är för sent eller bara byta eländet.

Jag byter bromsbelägg ca var 250:e mil vilket ganska exakt matchar din profil. Då är det förvisso halvbackigt och jag är fet, men det låter inte helt bortom det orimliga.

Om ett par år har jag nog lärt mig att följa mina egna råd angående kedjor. Tills dess rekommenderar jag att du lär dig byta kedja själv, det är faktiskt busenkelt till och med för en mekanisk analfabet som jag. Skall lära mig byta bromsbelägg till nästa gång. Det känns läskigt, men baby steps...

Tillbaka
Topp