Drivlina instegsracer

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
Drivlina instegsracer
Dags att se över drivlinan på komfortracern.

https://www.xxl.se/merida-ride-90-claris-18-landsvagscykel-herr-svart/p/1145202_1_style

(Min är några år äldre men verkar sitta identiska komponenter).

LVG är inte alls mitt område. Har sedan tidigare bytt kasetten från 11-34 till 11-32, vilket känns bra. Nu har det blivit dags att även byta klingorna. (Tillsammans med kasett och kedja tänkte jag). Är ute efter ännu tätare utväxling om möjligt. Viktbesparningar vore inte heller helt fel, så fyrkantslagret (gissar jag på), och vevarmarna lär ryka de med.

Kanske lika bra att köpa ny komplett grupp?

Detta verkar vara en veritabel djungel så råd tas tacksamt emot.

Drivlina instegsracer
Senast ändrad:
Drivlina instegsracer
Miche har fyrkantsvevarmar för en rimlig peng som är lätta, annars ligger det ett par campa record vevar i nyskick på ks med fyrkantsfattning.

(De där clarisvevarna såg faktiskt ohemult tråkiga ut)
/T

Drivlina instegsracer
Jag hade gått på 12-25 snarare än 11-28 om det handlar om normal svensk cykling och det i stort sett oavsett antalet drev på kassetten. 11:an och 28:an lär du ha begränsad användning av om det handlar om motionscykling och du har hygglig kapacitet (vilket mängden indikerar att du borde kunna ha).

Drivlina instegsracer
GoranS sa:
Jag hade gått på 12-25 snarare än 11-28 om det handlar om normal svensk cykling och det i stort sett oavsett antalet drev på kassetten. 11:an och 28:an lär du ha begränsad användning av om det handlar om motionscykling och du har hygglig kapacitet (vilket mängden indikerar att du borde kunna ha).
+1

Drivlina instegsracer
Tack för input.

Cyklar även MTB samt håller på med annan träning, så jovisst är jag förhållandevis stark (använder i princip aldrig den mindre klingan).

Slängde ihop detta nyss. Kanske åtminstone lite roligare än det allra, allra billigaste som sitter på nu. Har läst på lite mer och denna kombo torde fungera, trots en allsköns blandning av märken. Invändningar tas gärna emot :-)

Bilagor

• Screenshot_20190509-150938.png
    Screenshot_20190509-150938.png
    50.7 KB · Besök: 17
Drivlina instegsracer
Det finns olika axellängder på fyrkantslager. Har du kontrollerat att det är rätt längd för det där vevpartiet? Rätt axellängd bör stå i beskrivningen för vevpartiet.

Drivlina instegsracer
LTS sa:
Det finns olika axellängder på fyrkantslager. Har du kontrollerat att det är rätt längd för det där vevpartiet? Rätt axellängd bör stå i beskrivningen för vevpartiet.

Läste någonstans att 107mm bör vara korrekt. Tydligen skulle det dessutom gå att korrigera upp till +5mm med just detta lager. Nuvarande vevparti är någon in-house/Suntour-historia som gissningsvis säljs under annat namn i handeln.

Kan om inte annat helt enkelt plocka isär cykeln vid tillfälle och dubbelkolla.

EDIT: Ah, du syftar på det vevparti jag planerar att köpa? Det ska passa.

Senast ändrad:
Drivlina instegsracer
SGS sa:
Tack för input.

Cyklar även MTB samt håller på med annan träning, så jovisst är jag förhållandevis stark (använder i princip aldrig den mindre klingan).

Slängde ihop detta nyss. Kanske åtminstone lite roligare än det allra, allra billigaste som sitter på nu. Har läst på lite mer och denna kombo torde fungera, trots en allsköns blandning av märken. Invändningar tas gärna emot :-)

12-23 Är lite sportigt. Är du inte hyggligt stark är kanske 12-25 lämpligare.

Tillbaka
Topp