Drivlina till allt-i-allo cykeln

supreeme

Aktiv medlem
I helgen förvandlades min Nishiki allt-i-allo cykel till en sparkcykel i en uppförsbacke (kedjebrott).
Brist på underhåll och kärlek såklart, och faktum att jag saknar helt emotionella band till den för att orka gulla med den, har minst sagt gjort underhållet eftersatt.

Den har tidigare använts sparsamt, men förhoppningsvis kommer den få dra lite cykelkärra i sommar så jag måste ha prylar som funkar och jag kan lita på. Så med en kedja som är av, hur långt tar jag denna uppfräschning? Drivlinan består idag av ett trippelt vevparti och en niodelad kassett. Reglage är Acera och likaså framväxel, på sedvanligt Nishiki-maner är bakväxeln "timmad" och är en Tiagra.

Vad behåller jag och vad byter jag? Tror ni kassett och framdrev kommer funka med en ny kedja? Växlingsprestandan har degraderats gradvis, så nya vajrar och höljen känns givet. Men borde jag ge mig på att byta reglage och växlar också kanske? Gå från 3x9 till och med?

Vad är rimligt sett till pris/prestanda i ert tycke?

Såhär ser det ut i sin alla smutsigaste uppenbarelse:

IMG_20210329_122008.jpgIMG_20210329_121952.jpgIMG_20210329_121814.jpgIMG_20210329_121820.jpg

Reglage och växlar behöver man ju bara byta om man kraschar sönder dem, men dina trissor i bakväxeln kan nog vara slut. Vevpartiet funkar nog, möjligen byta storklingan, men ibland är det ju tyvärr billigare att byta hela på en gång.
Vajrar är ju trevligast nya, köper man set kan man ju byta alla, annars är ju bakväxel och bakbroms rätt mkt viktigare att de löper smidigt än fram. Dumsnålt kan ju vara nya vajrar och behöll höljena men blåsa ur dem med ngn smörjande sprej. Det hade nog jag börjat med.

Edit: reglage jag hade som kärvat ihop blev som nya när jag sprejat in 5-56 i alla öppningar.

Gå från 3x9 till och med?
Om du vill så är nog 1x9 med rätt vald kassett nåt som ger mervärde pga enkelhet, men att gå till 10 eller 11 kostar mer än det smakar i din situation skulle jag tro.

Kör själv en 11-36 sunrace kassett för 175 spänn på pendlaren tillsammans med en NW klinga från en kille i Polen för några hundringar.

Om du vill så är nog 1x9 med rätt vald kassett nåt som ger mervärde pga enkelhet, men att gå till 10 eller 11 kostar mer än det smakar i din situation skulle jag tro.

Kör själv en 11-36 sunrace kassett för 175 spänn på pendlaren tillsammans med en NW klinga från en kille i Polen för några hundringar.
Med planer på cykelkärra så känns inte 1x9 som helt rätt väg att gå.

Jag har uppgraderat hela drivlinan samt reglage på min Nishiki SL Air från 2x8 Altus/Tourney gamla versionen till Altus 2x9 senaste versionen. Väldigt prisvärt. Växlar väldigt bra även om det inte är hundraprocentligt. Håller med ovanstående, byt kedja, kassett, vajrar och höljen så går det att få fungera väldigt bra.

Tack för synpunkter, det får bli en ny kassett, kedja och vajrar / höljen till att börja med. Hittade en ny SRAM 1070 kedja i en låda här hemma, det lär väl funka på en "9-delad" kassett även fast den är specat för "10-delat"?

Visst blir väl detta set rätt till mina reglage? Så jag slipper göra bort mig på det:

Sen skall jag bara hitta någon 9-delad kassett som finns i lager, alt får jag prova med den som sitter på till att börja med.

IMG_20210329_121736.jpg

Tack för synpunkter, det får bli en ny kassett, kedja och vajrar / höljen till att börja med. Hittade en ny SRAM 1070 kedja i en låda här hemma, det lär väl funka på en "9-delad" kassett även fast den är specat för "10-delat"?

Visst blir väl detta set rätt till mina reglage? Så jag slipper göra bort mig på det:

Sen skall jag bara hitta någon 9-delad kassett som finns i lager, alt får jag prova med den som sitter på till att börja med.

Visa bilaga 478607
Vill du vara på säkra sidan ska du ha en kedja för 9-delat.

OT-SP41 funkar bra.
Biltema har väl 9-delade kassetter också?
Ja, de har Shimano CS-HG400 för 9-delat:

Kedjebrott i backe känner vi igen... Passa du på att byta bakväxel också, den förra kan ha bidragit till sämre "växelprestanda". Bakväxlar är - eller var förrförra året - löjligt billiga, och du kanske kan få ett paketpris.
Är hjulen riktade efter kedjehaveriet?
Flaskställ med välfylld vattenflaska är nästan ett måste om man ska nånstans med lastad cykelkärra.

Tillbaka
Topp