Drog av en bult, vad gör jag nu?

coupas

Aktiv medlem
Kära mekare.. vad gör jag nu?

Drog av en bult när jag skulle justera dropperpost-reglaget. Och halva sitter såklart kvar.. men inget utanför att greppa.

Vad är nästa steg?
20-07-01 20-14-07 0757.jpg
20-07-01 20-14-01 0759.jpg
20-07-01 20-14-20 0758.jpg

Borra från baksidan så kanske den skruvar ut sig. Om den går lätt kan det gå att skruva ut den med en nål eller liknande.

Sen köper du en momentnyckel.

Det svåraste med att borra ur är att borra i mitten. Börja med ett ganska litet hål, när du väl fått hål, det behöver inte ens gå igenom, kan du prova att försiktigt vrida om skruven med en liten torx eller skruvmejsel eller nästa storlek på borr. Men var försiktig så du inte bryter av något i hålet.

Nu är det en väldigt liten skruv och små borr du pysslar med, så det kan gå bra att borra utan att smörja och kyla, men det skadar inte att ha på lite 5-56, kedjeolja eller vad du nu råkar ha till hands så håller borren längre. Med större dimensioner säger det bara vips så är borret varmt och härdningen borta.

Eftersom skruvskallen inte är kvar så finns ingen klämkraft och alltså bör skruvsnutten sitta ganska löst. Tror inte ens du behöver borra. Ett litet spår med en dremel kan räcka för att få dit en mejsel, till exempel.

Edit: Skruva ur åt samma håll som du hade gjort om skruven var intakt, för den har antagligen sträckt sig lite och går då trögare precis i början för att sen släppa helt.

Edit 2: Du har ju dessutom en fin grop i skruvänden på baksidan, så att bara trycka försiktigt med en borr och vrida kanske funkar. ?

Dimensionen är liten så det blir trångt, men ibland kan det räcka med en liten anvisning nära kanten på godset man vill ha bort. Sätt en smal dorn, syl eller annan hård pinne och knacka runt skrotet med en hammare.

Tack alla för er input!

Det har löst sig nu.

Jag prövade litet olika.. men det som till slut fungerade var att göra en skåra med en dremel. Och sedan skruva ut med skruvmejsel. Blev lite märken på reglaget.. men det får jag leva med, har ju inget med funktionen att göra.

Ny bult är i och reglaget sitter på sin nya plats.

Tack igen!

Tillbaka
Topp