Drog av fäste till styrstam - Varför?

Neromancer

Medlem
styrstam.png
Jag sänkte styret på min landsvägscykel och när jag skulle skruva tillbaka styret på styrstammen råkade jag dra av frontfästet (Se bild). Jag använde en momentnyckel på 5 Nm. Styrstammen var märkt max 8 Nm i andra änden (där man fäster i gaffelröret). Vet ej om den gränsen gäller båda ändar? Hur som helst fungerar Richey-nyckeln bra på de övriga tre skruvarna. Vid en viss kraft löser nyckeln ut. Jag har beställt en ny styrstam, men blir lite nervös för att göra om samma sak. Kan det vara momentnyckeln som löser ut vid högre krafter än 5 Nm, eller kan det var så att styrstammen var skadad eller rent av defekt? Den har några år på nacken. Någon som har erfarenhet av detta?

Det var nog skada på frontplattan. Jag har aldrig dragit av, men hittade en gång sprickor på motsvarande ställe.

Det är lite känsligt, men bara att skaffa en ny stam och se glad ut.

Edit:
Bilden på brottytan är lite suddig, men jag tycker mig ana mörkare del vilket innebär att det är en gammal skada. Gissningsvis ifrån tidigare montering/ommontering. Vill du ha bättre kvallite på gissningen då ta skarpa bilder på brottytorna så är det lättare att tala om vad som föranlett brottet.

Senast ändrad:
Ser ut som att styret är spräckt också, köp ett nytt.

edit, det kanske är skarven mellan styre och frontplattan som jag ser fel på.

D0296118-C099-4CA7-A8E2-58FD23D75858.jpeg

Senast ändrad:
Det var nog skada på frontplattan. Jag har aldrig dragit av, men hittade en gång sprickor på motsvarande ställe.

Det är lite känsligt, men bara att skaffa en ny stam och se glad ut.

Edit:
Bilden på brottytan är lite suddig, men jag tycker mig ana mörkare del vilket innebär att det är en gammal skada. Gissningsvis ifrån tidigare montering/ommontering. Vill du ha bättre kvallite på gissningen då ta skarpa bilder på brottytorna så är det lättare att tala om vad som föranlett brottet.
Tack för svar! Det är nog lite rost från skruven. När det gäller själva brottstycket är färgen jämn, men man vet aldrig. Bättre att den gick av i vardagsrummet än ute i någon backe.

Jag vill minnas att Rose nånstans rekommenderade byte av styrstam med några års intervall för att de mattas ut med tiden.
Själv har jag inte koll på mina styrstammar.

Den kan ha utmattats av att skruven suttit för löst tidigare, vilket gör att allt flexar och belastningen hamnar i punkter istället för att spridas ut.
Och ja, såna där långa smala saker i gjutgods bör man nog byta med några års mellanrum.

Den kan ha utmattats av att skruven suttit för löst tidigare, vilket gör att allt flexar och belastningen hamnar i punkter istället för att spridas ut.
Och ja, såna där långa smala saker i gjutgods bör man nog byta med några års mellanrum.
Jag kör C260 på en cykel, det är en lite robustare konstruktion. Nackdelen är att jag måste linda av lite styrlinda för att få dit eller bort styret.

Ritchey säger tre år i sina manualer. Antagligen väldigt långt på den säkra sidan. Men det omnämns iaf :)

Skärmavbild 2022-07-15 kl. 18.36.01.png

Tillbaka
Topp