Droppande gaffel, vad är problemet??

Utterström

Ny medlem
Hej alla glada!

Har en RS Tora som blöder olja nere där returvredet sitter. Blir en liten pöl varje natt på mitt fina studentrumsgolv. Har prövat att dra åt insexskruven och justervredet sitter numera bra. Någon som vet vad problemet beror på och hur det kan avhjälpas? E gaffeln kass eftersom den läcker? Ska jag skita i det helt?

/Utter

Exakt som min Tora 302. Tydligen ett vanligt fel på dessa gafflar. Du får byta returdämpningsdelen. Kostar 300kr hos cykelhandlaren plus lite ny olja 5 eller 7wt brukar rekommenderas, personligen skulle jag nog välja 7 för med 5'an blev gaffeln något mjuk tyckte jag men köpt är köpt. De verktyg du behöver är insexnyckel, någon form av hammare plus tex en blompinne eller dylikt för att styra in den nya detaljen när den ska tillbaka i gaffelbenet. Det sitter en förträngning nära botten på gaffelbenet som du ska pricka och igenom.

Inget svårt meck för en normalhändig.

>Shaapa

Du har säkert rätt, jag har också en 302a. Synd på en gaffel som ligger mellan 2000-3000 i pris med sådana fel. Jag har kört på den i ett knappt halvår och enligt mig inte i särskilt hård terräng.

Angående summan 300kr, antar att det bara är för att få arbetet utfört hos cykelhandlare exklusive returdelen?

Jag anser mig ganska händig men har inte mekat gaffel förrut. Finns det månne någon bra sida med instruktioner för just detta?

300kr är materialkostnad. Är inte gaffeln äldre än 6mån borde du ha någon form av garanti på den. Har något svagt minne om att jag läst att läckande returmekanism beror på ett fel i konstruktionen eller materialvalet från tillverkaren. Jag skulle tro att du kan hitta mer info med en sökning här på Happy eller med Google.

Jag gjorde arbetet själv, fick en instruktion på svenska från cykelhandlaren (tack Jens på Cykelcenter E-a!). Jag tror jag har den kvar så jag skulle kunna scanna den i helgen om du kan vänta tills dess?
Finns annars engelsk servicemanual på nätet för 2006 års modell, dvs lita inte på artikelnumren: http://www.sram.com/en/service/rockshox/view.php?catID=1&subcatID=10

EDIT: Ang. vilka verktyg du behöver så går det även åt en låsringstång samt hylsnyckel strl 24mm för att lossa på lockout-hylsan i toppen av gaffelbenet.

Senast redigerad av en moderator:
Ok då är jag med. Ofta är butikerna duktiga på att ta betalt så som smålänning föredrar jag givetvis att meka själv :)

Vore kanon om du kunde ladda upp en inscannad manual på något vänster!

Har kollat runt lte på nätet o bla SRAMs sida. Finns manualer där men en del känns inte up-to-date medan andra behandlar nyare prylare. Själv har jag en -08a.

Jag är helt ny på att grej med gafflar men känner att det inte är någon idé att fly undan, lika bra att sätta igång och lära sig mao. Kommer spara pengar i långa loppet och dessutom är det kul!

Stort tack för hjälpen!

EDIT: Vad jag vet är min gaffel en 302 coil/turnkey. Är inte oljan i denna enbart till för att smörja dämparen och att lite oljeläck således inte är ngt större problem. Kanske tom bara att fylla på då och då och låta en tidning rädda golvet från dropparna?

Senast redigerad av en moderator:
Har du lockout på dämparen (via en turnkey på höger sida) respektive en justerskruv för returdämpningen i botten på gaffelbenet så borde du ha olja i benet. Annars skulle inte tex returen kunna fungera. När tillräckligt mycket olja läckt ut kommer inte lockouten att fungera pga att det inte finns någon olja att låsa. Fyller du på lika mycket som det läcker ut så går det ju bra att köra med det men jag lackade ur ganska snabbt på att ha en inkontinent gaffel och fixade bytet själv. Nu är den tät igen vilket känns skönt, ett problem mindra att oroa sig över.

Jag har scannat instruktionen om du vill ha. PM'a mig din mailadress i så fall.

Tillbaka
Topp