Dropper eller ej, Långloppscupen?

andnil

Ny medlem
Hej!

Jag undrar om någon som har erfarenhet av Långloppscupen eller någon av deltävlingarna kan ge mig tips och råd? Jag har en lättvikts HT och funderar på om det är något av loppen i Långloppscupen där det känns som att det är en fördel av att köra dropper post? Alltså, att det loppet är så tekniskt att det är en fördel att slänga på +200g på cykeln.

Tacksam för enbart tips och råd ifrån de som har kört något/alla loppen i Långloppscupen. Inga killgissningar 😅🤪

/Anders

kais01

Aktiv medlem
inte kört cupen, men har dropper på min xc och uppskattar den.

mitt intryck är att det som regel inte är tillräckligt tekniska partier som i sig kunde motivera dropper? däremot går luftmotståndet ner med sänkt dropper.

ligger man mest på rulle spelar det å andra sidan mindre roll.

tweaka höjden lite kan ju vara en komfortfaktor...

gungor och karuseller...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nej det behövs inte dropper för LLC, det är mest grusväg och inte mycket stig. Stigbitarna är dragna så alla nybörjare klarar av den enkelt med en instegscykel.

Freddie L

Aktiv medlem
Inga partier där man ”måste” ha dropper på de lopp jag kört. Men å andra sidan är jag så inskolad på dropper att jag använder den på enklare grejor hela tiden. Jag kan tex inte droppa öht längre med sadeln uppe.

Så, använder du dropper i vanliga fall? Släng på en på llc-raketen!

hm

Aktiv medlem
Hur mycket tid kostar 200g extra på cykeln 10sec ..?
Hur lång tid tar det att laga en punka pga av att du inte kan dämpa den dära roten o snabba utförbacken på billingen ..?
Hur lång tid tar det att laga en punka pga av att du kan bomba på hårdare än däcken pallar pga av droppern över diagonal på lida loop ...
Är det pga av dom där extra 200g du precis inte orkar gå med tätklungan i startbacken på Finnmarksturen och tappar några minuter på att dra andraklungan ..
Svårt att svara på :)

Fulkinesen

Aktiv medlem
Det här är ju inte en antingen-eller-grej.
Måste du ha dropper för att klara ett lopp i LLC: Nej.
Är det smidigt att ha det och blir du snabbare: Ja, förmodligen lite i alla fall. Några få sekunder snabbare i varje mer teknisk utförslöpa. Dock mycket tryggare och säkrare känsla.
Istället för att fokusera på vikten som är totalt ointressant i sammanhanget så hade jag istället funderat över att det är ännu en sak som kan gå sönder på hojen och en till grej som behöver service. Det skulle jag säga är de två huvudsakliga nackdelarna.
En annan grej att ha i åtanke: Droppet på din cykel, dvs höjdskillnaden mellan sadel och styre; Ju större det är desto större nytta har du av en dropper.
Jag har kört dropper i LLC de senaste två åren och tycker det är helt underbart. Sparkar mig själv i röven att jag inte började tidigare. Men jag körde LLC utan dropper i 10 år innan dess och lyckades med en och annan pallplats även då.
Sen så kör jag en del lopp i södra Europa såsom Trans Alp där jag utan dropper inte hade överlevt, rent bokstavligt talat. Och det är ju inte alls samma situation i LLC.

Senast ändrad:
Topp