Dropper post Är det nödvändigt i platt terräng

PETTA123

Medlem
Behövs verkligen en dropper sadelstolpe om man inte cyklar så mycket i backar?

Jag har en på min heldämpade emtb men använder den väldigt sällan.

Man sparar ju en del vikt med att ha fast lätt sadelstolpe istället !

Vad har ni för åsikter om detta:)?

Kör du grusväg, så nej. Kör du i terräng, så ja. Gråskala däremellan.

"Heldämpad emtb" och "sparar ju en del vikt" är däremot en intressant kombination, när cykeln ligger på runt 25 kg.

Så länge du bara trampar och åker någorlunda lätt stig är den väl rätt onödig och folk tävlade i XCO utan hispinne för inte alls längre sedan, så det går ju att köra ganska knöliga grejor utan. Men det är rätt skönt att ha om man ska hoppa eller försöka ta sig över något hinder.

Tack för tips:)

Ja en elmtb väger en del men skulle spara ca 500g på att montera dit en lättare stolpe.

Jag cyklar ofta stökig terräng (Lida !) men sänker sällan stolpen ändå!

Men det är ju rätt tung cykel på 24kg och då är ju inte 500g så mycket:)

Och helt rätt det är rätt krångligt att ta bort en befintlig dropper post

Får helt enkelt "lära" mig att använda den oftare.

Men en dropperstolpe "glappar" en del och det är lite irriterande.

Tjena!

Fan du hann före mig.. ?
Klockrent att skriva så till den personen som cyklar absolut mest utan bromsar av alla på Happy.

Då är det ju dags med fler istället. Viktigt att man utvecklar sig och inte fastnar i gamla hjulspår så att säga.

IMG_8132.jpeg

Finns det flera här som cyklar i skogen utan bromsar?

Jag cyklar med en broms mer och får mycket kommentarer på det.
Körde en del med bara bakbroms och frihjul på stålramen, riktigt mysigt också faktiskt! Oväntat stor skillnad i att kännas ännu mer minimalistiskt. Bara hälften att tänka på. Men lite mer hasa i brant utförs förstås.

Vill du inte känna dig låst när det börjar gå utför så är en Dropper ett måste, men har du inte fokus på att åka fort utför kan man väl ta bort den.
Dock skulle jag aldrig ha en mtb utan Dropper. Hatar att sitta högt!

Känns som att tråden lämnat ämnet..?
Som relativt ny med dropper efter många år utan, så måste jag säga att det är väldigt trevligt med.
Cyklar man stig i skogen så är det väl sällan helt platt och i alla fall jag tycker det är väldigt trevligt
att sänka sadeln vid små branta utförsbackar. Inte så att man inte klarar sig utan dropper men som sagt,
tycker det är värt det..även om det medför några 100g extra att släpa på.

Jag är övertalad nu:)

Jag ska börja använda den oftare nu.

Har även fått användning av en gammal sadelväska från decathlon (från 1998) där man använda dropperposten nästa ända ner:)

Fram till för tio år sen var det rätt ovanligt med dropper, det är klart man klarar sig utan. I början när vi åkte till alperna och cyklade (tidigt 2000) så såg man till att ha QR på sadlstolpen så man kunde köra den i botten när man cyklat upp, och sen höja igen när man väl skulle cykla upp igen. Där är det kanske mera motiverat.

Använder du den inte så ta bort, säger jag. På vanlig plattstig, oavsett hur teknisk den är, så sänker jag inte. Är det utförs ordentligt så sänker jag. På min helstela SS har jag sadeln 5 cm lägre än jag borde för att kunna ståcykla bra.

Fram till för tio år sen var det rätt ovanligt med dropper, det är klart man klarar sig utan. I början när vi åkte till alperna och cyklade (tidigt 2000) så såg man till att ha QR på sadlstolpen så man kunde köra den i botten när man cyklat upp, och sen höja igen när man väl skulle cykla upp igen. Där är det kanske mera motiverat.

Använder du den inte så ta bort, säger jag. På vanlig plattstig, oavsett hur teknisk den är, så sänker jag inte. Är det utförs ordentligt så sänker jag. På min helstela SS har jag sadeln 5 cm lägre än jag borde för att kunna ståcykla bra.

Skillnaden med tio år sen är dock att sadelrörvinkeln har blivit mycket brantare. På en modern stigcykel är sadeln mycket mer i vägen när mar kör utför eller behöver röra sig i ståcykling även på plattstig.

En annan skillnad med för tio år sen är att modern geometri gör stigcyklar mer kapabel som inbjuder till att tar tuffare linjer där en sänkad sadel behövs mer.

Håller med att man kan sänka en vanlig stolpe, jag kör -8 cm på min helstel, men få cyklister ståcyklar 100% av tiden.

Skillnaden med tio år sen är dock att sadelrörvinkeln har blivit mycket brantare. På en modern stigcykel är sadeln mycket mer i vägen när mar kör utför eller behöver röra sig i ståcykling även på plattstig.

Det låter som en rimlig förklaring iofs. Min gamla HT hade 73 deg STA, min nya heldämpade 76 deg.

Svårt att hitta geometrisiffror för äldre cyklar, vore kul att veta hur t.ex. min Spec Enduro S-works från 2002 eller Scott Ransom från 2005 hade för siffror.

Det låter som en rimlig förklaring iofs. Min gamla HT hade 73 deg STA, min nya heldämpade 76 deg.

Svårt att hitta geometrisiffror för äldre cyklar, vore kul att veta hur t.ex. min Spec Enduro S-works från 2002 eller Scott Ransom från 2005 hade för siffror.

Alla cyklar från den tiderna hade 73,0 till 73,5 grad STA. Hittade 68-69 grad för Enduro 2002, men det måste vara äkta och inte effektiva STA.

När jag byggde min stig hardtail var jag övertygad att dropper var fjams som inte behövdes då jag redan kunde cykla mycket tekniskt även med xc hög sadel. Men efter ett tag så gav jag in då jag insåg hur många turer som man leker runt eller stannar och jobbar på ett specifikt hinder/hopp. Då är det riktigt användbart att snabbt kunna få sadeln ur vägen. Men under långturer är det fortfarande sällan jag använder den.

Tjena!

När jag väl byggt ihop min Enduro från 2001 så kan du få ett svar på det.
Men just Enduron har ju inte en "fast" sadelvinkel. Den är ju inte rak mot vevlagret så den ändras ju med höjden på stolpen och blir ju flackare ju högre stolpe man har.

Tillbaka
Topp