[Dropper Post] BikeYoke Revive-tråden

Crossmax

Aktiv medlem
Såg att det släppts ett tillbehör till BikeYoken i form av en spak man kan stoppa in där 4 mm insexan för revivefunktionen annars används, för det blygsamma priset om 1,19 EUR om man beställer innan september. Tänkte själv lägga en beställning, och tänkte se om fler Revive-ägare skulle vara intresserade av att beställa denna. Frakten går nämligen på 6 EUR, så jag tänkte beställa ett gäng som jag senare kan posta inom Sverige för kostnaden av frimärke och kuvert.

Skriv i tråden om intresse finns så styr jag upp en beställning.

Senast ändrad:
Du var före din tid Crossmax, men nu tycker jag att den här tråden får segla upp till ytan igen.

Tänkte ev snart göra storservice på ena Reviven och byta olja. Fick nåt konstigt skav på innerbenet och även om det verkar vara kosmetiskt fick jag nya delar på garantin, så jag tänkte att det är lika bra att ha resten hemma också. Någon som vet vad det är för olja man ska ha? (Jag kan alltså också läsa mig till Mobil dte 10 excel 46, men finns det nåt bra alternativ i praktiken som går att få tag på som privatperson i någorlunda rimlig storlek). Lite halvt obekräftat ska https://r2-bike.com/FOX-Suspension-Fluid-5WT-250-ml-SPECIAL-OFFER funka, men jag får för mig att jag sett en annan olja mer specifik för ändamålet.

Tack!

Bikeyoke själva kom inte med några förslag på alternativ? Annars har jag fattat det att det mesta som är lättflytande borde funka fint, 2,5 eller 5W dämparolja t ex.

Hmm. Jag har också lite kosmetiskt skav på mitt innerben. Kunde inte se något särskilt när jag servade sen när jag upptäckte det.

Bikeyoke själva kom inte med några förslag på alternativ? Annars har jag fattat det att det mesta som är lättflytande borde funka fint, 2,5 eller 5W dämparolja t ex.

Hmm. Jag har också lite kosmetiskt skav på mitt innerben. Kunde inte se något särskilt när jag servade sen när jag upptäckte det.

Nej inte vad jag kunnat hitta. Och oljan har vad jag kunnat se ingen direkt motsvarighet på cykelsidan om man tittar på ISO-tal (som för övrigt sällan följs eller specas på cykeloljor). Skickade ett mail idag men har inte fått nåt svar och tänkte beställa lite annat ikväll, så söker som vanligt hos de allvetande på Happy :)

Ja jag läste att du hade det i nån annan tråd! Detta är bara ljusa skuggor i anodiseringen, men ändå. Har följt service-schemat med lite marginal nedåt tom, och drar alltid klämman med momentnyckel på 4Nm. Den andra BY Revive-stolpen av samma längd har jag skött lite sämre utan tillstymmelse till slitage. Den här sitter dessutom på min enduro/parkcykel och har varit nedfälld en ganska stor del av sitt liv. Så både jag och Sacki är inne på att det måste vara nåt i anodiseringen eller bussningen, så dom bjöd antingen på delar eller på hela jobbet (men jag valde delarna). Förmodligen är det bara kosmetiskt, men jag tänker att jag vill ha grejerna hemma om det ser värre ut på en service. Annars kommer det ju gå akut sönder nånstans långt bort i helvete, det är jag säker på.

På min är det lite mer än ren kosmetika men det verkar inte ha någon funktionell betydelse så jag skiter i det tills vidare. Har också varit rätt slarvig med intervallerna så får väl skylla mig själv.

Men är det något jag inte kan beskylla Reverben för att vara dålig på är det den punkten. Med årlig service när den dog helt såg den helt fräsch ut när jag tröttnade på den. Då hade jag haft samma stolpe säsongerna 2013-2018.

Mailade lite med Sacki för något år sedan och då rekommenderade han reverb-olja. Har kört det i typ 2 år och det har funkat fint.
Kan också tipsa om att uppgradera till den nya microvalve (om du kör 1gen), har aldrig behövt köra reset på den efter bytet (och då har jag transporterat cykeln uppochner i en van en bra bit + andra saker som brukar kräva reset).

Beställde min microvalve via TFtuned efter att
Sacki hade mailat dem ??

Tack! Ja Reverb-oljan från Maxima verkar vara ett säkert kort. Fox 5WT oljan som jag kikade på ovan har ju nästan identiska viskositetsindex så det är nog samma lika. Ett tag tänkte jag att det hade varit trevligt med nån olja som jag har i några andra dämpare (typ 3WT som i chargern), men nu är jag bara dumsnål. Tänkte dra i lite sån MRP no slip kick eller vad det hette också, mest för att varför inte.

Tillbaka
Topp