Dropper post, intern dragning? Trance 3

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Har en Giant Trance 3 och tänkte uppgradera med en dropper post. Jag blir dock inte klok på om den är kompatibel med intern kabeldragning.

5018EFDA-314F-4ABF-B54F-8ECCD5100308.jpeg

Sadelröret går ner till vevlagret och det finns inga andra utgångar/ingångar i ramen på vägen dit. Finns det utrymme precis ovanför vevlagren eller är det externt som gäller?

9FA75139-0BAC-4247-BA0F-F905DD020CFF.jpeg

9AAFB34A-E3DC-45BA-8774-27AAD05FCA12.jpeg

Prova att dra ett vajerhölje från styret, genom ramen och upp i sadelröret. Kommer du fram, då har du för intern dragning.

har tre droppers, första en joplin från 0-talet med knapp under sadeln, inget större fel på det, gör fortfarande god tjänst, liksom nästa, en ks lev carbon med diskret yttre vajerdragning till nedre delen. funkar också bra, och väger under 400g.

senaste en magura wyron. med usb-laddning och servomotor i stolpen, sedan självklarheten trådlös fjärrstyrning. bara att sticka i stolpen i cykeln, montera fjärren på styret. klart.

framtiden är här redan nu, och det kostar som en vanlig dropper. lätt att flytta mellan olika cyklar. varför krångla med vajerdragning externt eller internt?

kais01 sa:
har tre droppers, första en joplin från 0-talet med knapp under sadeln, inget större fel på det, gör fortfarande god tjänst, liksom nästa, en ks lev carbon med diskret yttre vajerdragning till nedre delen. funkar också bra, och väger under 400g.

senaste en magura wyron. med usb-laddning och servomotor i stolpen, sedan självklarheten trådlös fjärrstyrning. bara att sticka i stolpen i cykeln, montera fjärren på styret. klart.

framtiden är här redan nu, och det kostar som en vanlig dropper. lätt att flytta mellan olika cyklar. varför krångla med vajerdragning externt eller internt?

Efter att ha läst om lagget i den, så tvivlar jag på att framtiden redan är här. Men de kommer antar jag :)

det är ett annorlunda tänk i stolpen, och efter att ha kört den ett tag tycker jag det är till sin fördel.

man trycker helt kort på fjärrknappen, behöver inte hålla in den. återta normalt grepp på styret.

efter några tiondels sekunder öppnar ventilen, man justerat stolpen till önskad höjd, behöver inte fippla med någon knapp under tiden, ventilen stänger automatiskt.

påminner om när man växlar. man trycker på spaken för högre eller lägre växel, sedan sköter mekaniken resten, och utan vidare inblandning.

nu kan man inte ännu veta om dessa stolpar sas håller måttet i längden. men de verkar solitt byggda. ergonomin är ett framsteg snarare än att man skulle irritera sig angående ställtid. det jag kan ha emot den är vikten, men den skiljer sig inte från det stora flertalet stolpar därute.

vill man kunna ta av och på stolpen för t ex racedagar, eller flytta mellan cyklar är den en no-brainer. känns som det inte finns någon väg tillbaka från detta.

Någon tiondelssekund räcker inte. När man racear måste det vara direkt, både låsa och låsa upp. Inte tid med något fipplande.

Men hoppas det kommer snabbare varianter, tänket är ju helt rätt.

Har ingen testat reverb axs än?

tiden man användet till knapptryckning och manövrering av stolpen är mycket kortare på wyron, alltså mer rejs och inte mindre.

om det nu spelar roll för oss här i tråden.

marr sa:
Någon tiondelssekund räcker inte. När man racear måste det vara direkt, både låsa och låsa upp. Inte tid med något fipplande.

Magura var väll släppt version 2 av sin som ska vara lite snabbare. Men kanske är den du har kais01?

Till trådskaparen. Läser man https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=152959&pagenum=117 verkar det ju möjligt med intern dragning.

Senast ändrad:
En Brand-x stolpe med Woolf tooth remote så är du hemma. Grymt prisvärd kombo som funkar kalas. Wolf tooth remoten finns för både Shimano och Sram bromsar om du inte vill köra klamma.

Jag antar du för dragningen in bland de övriga uppe vid headtube och ner genom downtube. Brand-X stolpen är jättebra och sjukt prisvärd. Det medföljande reglaget är nu för tiden tillräckligt bra, man behöver inte lägga en mindre förmågenhet på ett Wolftoothreglage även om det är smutt. OneUp och ett mycket prisvärt reglage för halva kostnaden.

jofahjalm sa:
Jag antar du för dragningen in bland de övriga uppe vid headtube och ner genom downtube. Brand-X stolpen är jättebra och sjukt prisvärd. Det medföljande reglaget är nu för tiden tillräckligt bra, man behöver inte lägga en mindre förmågenhet på ett Wolftoothreglage även om det är smutt. OneUp och ett mycket prisvärt reglage för halva kostnaden.

Absolut! Oneup är helt ok. Inte lika bra dom wt, men wt är bra dyrt alltså.

Skulle vilja testa oneups nya metall reglage med.

Jensen sa:
marr sa:

Magura var väll släppt version 2 av sin som ska vara lite snabbare. Men kanske är den du har kais01?

Till trådskaparen. Läser man https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=152959&pagenum=117 verkar det ju möjligt med intern dragning.

tror jag har version två. fördröjningen är iaf en ickefråga på den jag har. det kunde vara ett problem om man i likhet med andra stolpar måste hålla in knappen tills sänkningen är genomförd, men det behövs alltså bara ett kort tryck, sedan styr och trampar man vidare medan stolpen på egen hand sköter resten. klart mindre distraktion från åkningen jämfört med en vanlig dropper. en del rapportörer tycks ha haft svårigheter förstå konceptet.

jofahjalm sa:

Mitt brand-x reglage av nya typen höll typ tre körningar, då hade jag bättre tur med den äldre brand-x varianten. Hur som Wt är i en annan liga och kostar 53 EUR på Bike 24. Inte gratis men väl värt pengarna tycker jag. Men kan man få ett fint One Up reglage för runt 25 EUR låter det ju som en deal.

För att svara på TS fråga:
Japp det funkar med intern dragning. Hade det själv på min gamla Trance.
Du kör hölje/hydralslang rakt ner i sadelröret, "ovanför" axeln på vevpartiet/vevlagret (här behöver du plocka bort både vevar och vevlager för att trä höljet rätt), upp genom diagonalröret och ut genom porten vid styrhuvudet på drivsidan av cykeln. Det kan krävas ett bra lite krokigt verktyg för att fiska ut den, typ en gammal eker som du böjt till, en längre liten insex:a eller någon som liknar ett "tandläkarverktyg".

Känns det för utmanande så lämna det till en vettig LBS, du ska vara medveten om att du nog kommer åka på att köpa ett nytt vevlager då. Lagerkopparna pressas i ramen och är inte gjorda för att tas ut och sättas tillbaka igen. Gör du jobbet själv och är rimligt försiktigt går det helt ok att trycka in dom igen.

1000 tack för alla svar :)

Testade dra igenom med en ståltråd och en dragfjäder för eldragning. Det finns plats men grymt bökiga krokar. Ska kolla tipsen jag fick på stolpar och beställa en för intern dragning.

Teoretiskt sett ska det gå att dra igenom utan att behöva plocka ut vevlagret men det återstår att se?

Gjorde det på min frus trance 3.

Plockade bort pressfit lagret vilket gjorde allt enkelt.

Skulle inte rekommendera reverb då connetamagic bygger mycket och går emot maestro länkaget. Var på gränsen att det funka med minsta reverb stolpen på hennes ram i storlek small.

Tillbaka
Topp