Dropper post på en XC

felldin

Medlem
Dropper post på en XC
Hej,
Jag cyklar mest XC och tävlar en del så att cykeln ska vara snabb är oftast överordnat bekvämlighet. När jag tävlar är det mest långlopp (XCM) men det kan även bli lite XCO-lopp. Jag är på gång att skaffa ny cykel (Orbea Oiz) och det finns tilläggsval av dropper post. Vad tror ni om det för min typ av cykling? Jag har ingen erfarenhet av dropper mer än att jag har testat lite downhill med dropper men det är ju något helt annat.

Kan det vara värt den extra vikten? Kommer en dropper att göra mig snabbare nedför? Om jag ska skaffa en, bör jag gå på 125mm eller 150mm? Gör det liten skillnad så är ju en vanlig stolpe trevligt då det blir en sak mindre som kan strula.

Ingår som standard:
  • SEATPOST OC2 Carbon 31.6 Offset 0

Möjliga uppgradering av sadelstolpe:
  • OC2 Dropper 31.6mm 125mm travel +99 €
  • OC2 Dropper 31.6mm 150mm travel +99 €
  • Fox Transfer Factory Kashima Dropper 31.6x363,5/125mm +249 €
  • Fox Transfer Factory Kashima Dropper 31.6x418,3/150mm +249

Spindelbenen

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Personligen anser jag att en dropper ligger på topp3 bra saker på en hoj. Jag blir åtminstone bra mycket mer modigare utför. Jag skulle välja den med mest travel då jag vill ha bort sadeln så mycket jag kan nerför.

johan44

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Du blir inte snabbare ner för en backe vilken som helst med dropper, det är när det brantar på ordentligt som det hjälper till tekniskt. Jag skulle köra snabbhoj fullt ut... Fin cykel!

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Jag kör xc, mest långlopp av olika slag men gillar när det är stökigt, för mig är de 400 grammen värda att släpa på, inte så mycket för att det faktiskt går snabbare utför utan mer för att jag får större säkerhetsmarginaler iom att jag har mer rörelsefrihet på cykeln. På långlopp där man "kör blint" och inte kan provköra banan på samma vis tycker jag det är mycket värt. På ett xco-lopp där man kan nöta varje sväng och dropp mycket mer så tycker jag inte det är lika viktigt.

Ang. modeller så har jag haft en Fox Transfer i flera år helt utan problem, så den hade jag valt av de ovanstående.

Freddie L

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Jag har kört med dropper på mina två senaste XC-hojjar. Nu är tävlingar sekundärt för mig, har bara kört mindre som KM och liknande på senare år, men jag tycker det är en toppengrej. Jag har utvecklats massor som cyklist, mest utförs, och har roligare när jag cyklar.
Man ska vara medveten om att det kräver lite tillvänjning dock. Att ha sadeln högt när man kör stökigt är ju också en teknik, jag upplever att jag har kontroll på var jag har cykeln bättre. Så med droppern i botten kändes det lite ”tomt” och ”sladdrigt” i början. På min förra cykel med konservativ geo (ST-vinkeln är det jag tänker på här) upplevde jag det inte självklart att jag skulle sänka stolpen i alla lägen, mest bara i de allra brantaste partierna. På min nya cykel med progressiv geo (brant ST) vill jag sänka stolpen hela tiden, för sadeln är mycket mer i vägen. Jag föredrar ändå att sänka stolpen på min nya, jämfört med att inte alltid sänka på min gamla.
Ledsen för en halv uppsats men jag rekomenderar dig att prova dropper. Jag tror den har sin plats för att kunna utnyttja den progressivare geon som (jag tror att) Orbean har.

afotose

Medlem
Dropper post på en XC
Jag kör med en Rock Shox AXS dropper - och kommer fortsätta göra det!

Jag kör främst långlopp och liknande tävlingar.

Utför är det klockrent, men även på tekniska partier av den värre sorten är det grymt skönt att kunna ha ner sadeln en cm eller så för att få bättre rörelsefrihet på cykeln!

skier

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Glömde skriva om slaglängd på dropper, för mig med ordentligt långa ben (om det nu har ngn betydelse för detta?) så tycker jag 100 mm räcker för xc (förutsatt förstås att stolpen totalt sett är tillräckligt lång), faktiskt så att jag lyckats få kramp i låren i slutet på tävlingar av att sänka en 150mm helt i botten.

Mina ben tycker inte om rörelser utanför det vanliga när krampen är nära, samma anledning som att jag inte sätter ut foten eller ännu värre hoppar av cykeln annat än absolut nödvändigt i slutet på ett lopp.

Jag har på olika cyklar haft 80, 100, 150 mm drop, nu har jag 150mm på alla cyklar men det är för att få plats med dem under sängen i husbilen, så inte riktigt optimerat för cyklandet :)
Märkesmässigt så har Bikeyoke Divine också fungerat bra för mig hittills, Bikeyoke Divine SL var inte riktigt lika lätt att höja/sänka av ngn anledning (iaf det exemplaret jag hade), annars väldigt lätt i förhållande till längden.

aland33

Medlem
Dropper post på en XC
Håller med Skier. Jag har även långa ben och 100mm räcker för svårare xcm cykling.

Kör själv en Bikeyoke Divine SL och är nöjd med vikten och droppet på 80mm. Hade en AXS som dog av sig själv och även fast känslan med knappen samt motståndet i röret var bättre med AXS så föredrar jag vikten och pålitligheten med Bikeyoken.

Hade 150mm AXS och använde för mycket dropp i vissa partier som såklart belastar benen mer i långa loppet.

*EDIT: och nej, skulle inte välja att köra en modernare cykel med brant sadelvinkel utan dropper*

hm

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Ja att sänka nån cm i knöligt stök eller ännu mer i svåra uppförsknicks är minst halva grejen. Utför är det mer XC däcken som ändå sätter gränsen för farten men utrymmet för misstag ökar främst i branta stenkistor och dödshopp .
Så ja, det ska va dropper på en xc.

Luzen

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Jag skulle köpt cykeln utan dropper och sedan kompletterat med en dropper. Periodvis vill jag bara ha en lätt cykel.

Lingon

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Det går att hålla mycket högre fart även på platten med dropper om det är lite stökigt. Du kan använda kroppen som fjädring mycket mer effektivt när sadeln är ur vägen.
Även vissa tekniska klättringar är lättare att fixa med dropper.
Plus att det är gôtt när man stannar. 😁

Dropper post på en XC
Jag köpte en dropper till min hardtail. Eftersom jag har 27,2mm rör så fanns endast drop på 70mm att tillgå. Har inte monterat den eftersom jag i samma veva köpte en heldämpad cykel som ersättare, men provade i några brötiga utförslöpor att sänka min fasta stolpe med 70mm. Kan säga att det gjorde en rejäl skillnad. Jag är lång så jag sitter högt i normalfallet och bara en liten sänkning kändes betydligt tryggare(min dropper är för övrigt till salu här på forumet).

NickPick

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Blev nya orbean modernare i geometrin, eller rann det ut i sanden? En dropper är ju bra,men om man inte har saknat en så har man nog inte behövt en... Än.
Ofta blir det bra att köpa stolpen separat. Jag skulle ha köpt en AXS reverb, men dom kostar ju fläsk...

skier

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Blev nya orbean modernare i geometrin, eller rann det ut i sanden? En dropper är ju bra,men om man inte har saknat en så har man nog inte behövt en... Än.
Ofta blir det bra att köpa stolpen separat. Jag skulle ha köpt en AXS reverb, men dom kostar ju fläsk...
Tror den fick en ny baktriangel med lite kortare kedjestag, sen om det är positivt eller negativt kan man ju diskutera, framtriangeln var "bara" en ny lättare kolfiber-layout.

AXS reverb är lite tung för vad den är tycker jag, hade de sänkt vikten 100 gram eller sett till att motorn kunde sänka den automatiskt också så hade den varit riktigt bra.

Westman

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
För mix av klassisk XC/XCM och modern XCO skulle jag överväga en dropper med extern dragning, för att kunna växla mellan dropper och fast stolpe för "grusrally". Om viktstraffet faktiskt gör någon tid alltså. Men jag anser som övriga påpekat att man har mycket nytta av att kunna sänka 1-2cm i stöket så där tjänar jag mer tid än vad jag kan tänka mig spara med något lägre totalvikt uppför. För att inte prata om full utförscykling med helt sänkt dropper.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Jag har dropper på min gravelhoj, med extern dragning. Just för att lätt kunna byta stolpe om jag vill.
Bra med dropper även på branta grusbackar. Det känns lite tryggare och man får mer kontroll med cykeln då man lättare kan lägga tyngdpunkten var man vill. Dvs, det går snabbare! 🙂

Raggamuffin

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
Har ramen invändiga rör är det inte många sekunders jobb att dra i wire och hölje, allt är ju justerat och klart.

Jag valde 125mm på min XC-hoj men jag går lite utanför XC-användning på den, hade tyckt 100mm räckt för Svensk XCO.
Men det beror på om där är någon vikt att spara på det, slaglängden kostar inte så många gram per mm oftast. För XCO är det en nobrainer imho.

När det gäller Långloppscupen t ex så får man fundera på hur det brukar vara där man själv är - hur ens egen tävlingssituation ser ut. Jag är inte så snabb och får oftast ändå ligga och bromsa bakom någon annan när det går nerför så jag har inte så värst fantastiskt nytta av en dropper då. På stigbitarna är det sällan jag får fritt, det är mot slutet när det dragit ut sig lite mer.
Ligger man längre fram i fältet och sannolikt har större möjligheter till att ha fritt och kan ta några sekunder så är det klart värt den högre vikten imho. Något "stök" finns ju inte alls. Det kan ju vara de sekunder ner som tar en tillbaka till gruppen som man tappade lucka på i backen upp.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
...När det gäller Långloppscupen t ex så får man fundera på hur det brukar vara där man själv är - hur ens egen tävlingssituation ser ut. ...
Instämmer. I mitt fall, som körde många långlopp i Alperna när jag bodde i Schweiz, var det just de 4000 höjdmetrarna som gjorde att jag länge tvekade att byta till dropper på tävlingshojen. Om jag orkat skulle jag växlat till de loppen. Mest körde jag dock XCO-cupen och där är det inget snack. Inte ens Jolanda och andra lätta tjejer som vägrat FS av viktskäl avstår dropper.

kais01

Aktiv medlem
Dropper post på en XC
har på min xc en ks lev carbon på 400g, med bara 65mm. men visat sig fullt tillräckligt för ändamålen den cykeln möter.

men äger också en magura vyron med trådlös kontroll. den väger som alla andra kring 600g, men är mycket rejälare i konstruktionen, och har som största fördel att den är buslätt att på några sekunder montera på och av. finns 100-150mm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer