Dropper post problem

Dropper post problem
Hej! Har haft denna Scott ett par år och aldrig varit problem, dock i vintras cyklade jag i -15, och droppern slutade fungera.
Lämnade in den till nån som verkade sämre än en annan på mtbs, och nu är den så här, nån som vet vad som kan behövas göras?

Dropper post problem
Om du tittar under spaken ser du att vajern tittar ut...

Ja, men om jag inte har sett fel så ser man pluppen som tittar ut. Det skulle betyda att man måste spänna vajern i stolpen. I så fall måste man lossna remote från styret, drar ut sadelstolpen från sadelröret och spänna vajern.

Dropper post problem
Ja, men om jag inte har sett fel så ser man pluppen som tittar ut. Det skulle betyda att man måste spänna vajern i stolpen. I så fall måste man lossna remote från styret, drar ut sadelstolpen från sadelröret och spänna vajern.
Vajern måste ha varit kortad tidigare, fick upp ett spindelnät, och drar jag i vajern med tång så får jag bara ut ca 5mm ny vajer.. Kanske måste köpa en ny vajer? Är det enkelt att byta?
376597582_775218651038453_9164678871351201546_n.jpg

Dropper post problem
Tack för svar! Blir en ny vajer, se om man lyckas få dit den.

Det är enkelt, se till att fiska upp höljet bara. Alla jag bytt på så börjar man från sadeländen då den fasta nippeln ska in i dropperns fäste. Klipp längden på vajern när allt lirar, annars så delar sig kardelerna direkt. Montera, justera och kolla att allt funkar bra, sen klipp och på med ändhylsan.

Dropper post problem
För mig, när min slutade funka vid -10, så var det för att fettet den kom med original verkade frysa och mekanismen/ventilen fastnade i öppet läge.
Tvättade av allt fett vid själva låsmekanismen och lade på lite olja istället och sen var problemen borta.

Dropper post problem
Det är enkelt, se till att fiska upp höljet bara. Alla jag bytt på så börjar man från sadeländen då den fasta nippeln ska in i dropperns fäste. Klipp längden på vajern när allt lirar, annars så delar sig kardelerna direkt. Montera, justera och kolla att allt funkar bra, sen klipp och på med ändhylsan.

Här verkar det dock vara tvärtom. Om man har tur kan man också lägga inte fasta tunnan av vajern i doppern. Men då behöver man en remote där man kan klämma fast kabeln.

Dropper post problem
Här verkar det dock vara tvärtom. Om man har tur kan man också lägga inte fasta tunnan av vajern i doppern. Men då behöver man en remote där man kan klämma fast kabeln.
Jag fixade en ny vajer, och satt tillbaka precis som det satt, eftersom de funkade innan minusgraderna förra året.
Men känns som samma fel fortfarande. Känns som vajern inte dras åt alls när man trycker på "remoten?"

Sen går sadeln upp o ner, jag har hellre en stum sadel tills jag fixat detta, är det enkelt att få den "stum" ?

Dropper post problem
Om sadeln går upp och ner även om vajern inte är spänd så har den hakat upp sig. Ta upp droppern och ta en titt på mekanismen på undersidan. Kan du röra på den?

Tillbaka
Topp