Dropper post Rockshox senaste modellen?

Mtb nisse

Aktiv medlem
Hej igen

Läst lite om Rockshoxs dropper post och funderar om man ska köpa den på nätet eller lokala handlaren!? Tänker så att
krånglar den så är det lätt att bara gå till handlaren men att priset är hutlöst dyrare hos dom.
Blir nog stealth modellen men sen är det frågan om den nya modellen b1 förhoppningsvis kommer
vara bättre? Inte stor skillnader i pris hittade den för 340 euro det är ju helt ok. Den vanliga reverb som jag
kan få hos min lokala handlare tycker jag går bort då det med sladden som hänger utanför inte är snyggt ;)

Senast ändrad:
Ok tack för tipset.

Det här med längder va ju jobbigt :-) ska man sätta sig in i det :(

Ser ut som cykeln är förberett med ett hål längre ner längs röret där sadelstolpen ska ner. Men hur fiskar man den där igenom. Gör som jag brukar lämnar in den :). Kass på sånt här och har inte direkt tid för det heller. Vill ju bara cykla :)

Du menar för intern kabeldragning? Då skulle jag helt klart köra på Stealth varianten!

Vad längder beträffar borde det inte vara så komplicerat. Din nuvarande höjd på stolpen är ju i princip max "travel" (men max travel blir lite kortare iom att lite sticker upp ovanför sadelröret). Fast iof, lbs tar nog inte så mycket för det heller. Det skadar ju aldrig att fråga, även om jag tror att själva stolpen blir betydligt dyrare där.

Tjo igen

Jag koölade på den dyrare canyon nerve som har dropper post från början den har samma ram ju. Den är ju 30.9mm på tjockleken och sen har den 125mm. Men spelar det någon roll sen på 380mm eller 420mm måtet på dropper posten? Vad är det sista måttet för? Kan säker hitta infom men sitter tight pä det :)

Tjo!
Det är väl längden på stolpen? Sen är minimum insertion 90mm på reverb (är jag rätt säker på) vilket gör att du kan få upp 420mm stolpen till 330 och 380 stolpen till 270. Mät ditt uppstick och se vilken du behöver. Men vad jag kan se gör det ingenting att ha lite extra stolpe så länge den får plats i ramen, och det lär den göra för min Nerve hade en jäkla lång reverb. Viktigt är ju dock att din höjd idag inte är kortare än ca 140 mm.

Däremot om du har Nerve, överväg en stealth. Kostar bara knappt 800 mer!

Ok vad är skillnaderna på stealth och den andra?

Och när du säger mät ditt uppstick vad menar du då? Lite dropper post för dummies här :-)

Mtb nisse sa:

Och när du säger mät ditt uppstick vad menar du då? Lite dropper post för dummies här :-)

Exakt som ovan, Stealth har wiren i botten av stolpen så den går genom ramen. Den andra sticker du strax under sadeln. Och med en wire utstickandes där finns goda chanser att rycka bort den så att säga.

Med uppstick menar jag helt enkelt hur högt upp din stolpe är idag. Dvs avståndet mellan klämman på ramen och sadeln (ungefär). Jag vill betona detta igen eftersom många inte verkar förstå det, har du mindre än 125 plus lite marginal för "kragen" osv uppstick kommer stolpen höjd i uppfällt läge bli för hög. Man ser många med stolpens krage precis vid ramen dvs den kan inte justeras ner mer, och det betyder i praktiken att de har för hög sadel.

AX3L sa:
Mtb nisse sa:

Exakt som ovan, Stealth har wiren i botten av stolpen så den går genom ramen. Den andra sticker du strax under sadeln. Och med en wire utstickandes där finns goda chanser att rycka bort den så att säga.

Med uppstick menar jag helt enkelt hur högt upp din stolpe är idag. Dvs avståndet mellan klämman på ramen och sadeln (ungefär). Jag vill betona detta igen eftersom många inte verkar förstå det, har du mindre än 125 plus lite marginal för "kragen" osv uppstick kommer stolpen höjd i uppfällt läge bli för hög. Man ser många med stolpens krage precis vid ramen dvs den kan inte justeras ner mer, och det betyder i praktiken att de har för hög sadel.

På reverb behövs ca 190-195 mm från sadelklämmans topp till sadelrälsen. (För 125mm modellen)

Om jag mätt rätt så har jag idag från klämam till sadeln ca 155mm

Hela sadelstolpen är 370mm och trycker jag ner sadelstoöpen så långt det går så går den ner 260mm ner i röret i ramen.

Säger detta er något :) specialized comand post är det liknande mått på den?

Om jag inte tänker fel nu innebär det att du inte kan ha en 125mm reverb! Måtten på Specialized stolpe har jag ingen aning om. 100mm borde allt annat lika inte heller funka, eftersom den då bygger 70mm utöver slaglängden och 170 > 155 som du har nu. Nej hur man löser detta har jag ingen aning om dessvärre :)

Alltså Nerve dyraste modellen har ju en rock shock stealth så någon av oss tänker nog fel med måtten (antagligen jag).

Kollar jag på Specialized Command Post Ircc 2016 så hittar jag inte några mått mer än 30,9 och då 100mm och 125mm inga andra mått hittar jag. Är rätt sugen på den.

Ja jag har Nerve 8.9 och valde den över 7.9 mycket pga stolpen. Canyon Sverige sa att man för Large helst skulle ha benmått över 89 cm tror jag det var, och kanske beror det mycket på stolpen för jag har med mina 84 cm bara runt 30 mm marginal vilket inte känns helt optimalt egentligen. "Standover clearance" är ju som jag ser det inget problem med den geometrin och inget som skiljer nämnvärt mellan storlekarna.

Vad jag vill ha sagt är att du kanske liksom jag har lite för korta ben till din cykel egentligen, sen är jag övertygad om att det går ändå men att det kräver lite eftertanke innan köp.

Rydell sa:
Mtb nisse sa:
Om jag mätt rätt så har jag idag från klämam till sadeln ca 155mm

Hela sadelstolpen är 370mm och trycker jag ner sadelstoöpen så långt det går så går den ner 260mm ner i röret i ramen.

Säger detta er något :) specialized comand post är det liknande mått på den?

https://www.specialized.com/se/en/components/cockpit/command-post-blacklite/104995

Tror om jag nu minns rätt så är totala längden 405 mm på Command post blacklite

http://m.pinkbike.com/news/Specialized-Command-Post-Blacklite-Tested-2012.html

Specialized med 75mm dropp vore ju spontant ett bra alternativ, den ska du utan problem få ner i ramen och kunna justera långt ned nog (runt 80 mm utöver slaget för krage, justermån och lite sånt låter rätt rimligt).

Bontrager dropline och fox transfer är två stolpar jag hade valt hellre än reverb iaf, de är helt nya så hur bra de håller är svårt att säga men sämre kan de ju inte vara.
De är dessutom relativt billiga, under tre loppor för bontragerstolpen iaf, köps hos trekaffärer bara.
Ska du prompt ha en reverb så ska det vara nya versionen som kostar drygt fyra...

/T

Du behöver något där 'G' ligger på max 155:
0034383E-462E-4EA0-A9BE-AE48FC49B469.png

Det finns fler märken som inte finns på listan men, som du ser, det kommer att bli svårt att hitta något som passa.

Alltså dom 155mm som du pratar om där vad är det för nått jag blir mer och mer yr. Har inte tid att sitta ner.och grundlogt titta just nu :( ingen som köpt dropper post till en nerve 6.0 2015?

Du skrev ju att måttet mellan klämman till stolpen och sadelrälsen var 155 mm, och om inte sänkstolpen kan justeras så höjden är mindre än så kommer den att bli för hög i uppfällt läge. Som du ser på bilden har stolpen en krage mitt på och den kan inte skjutas ner i ramen. Got it? Självklart kan du köpa samma stolpe som satt på Nerve original, men den kommer helt enkelt bli för hög. Pappa som är lite kortare än mig stack precis ut på min Nerve, och vi fick köra med stolpen lite sänkt eftersom sadeln inte kunde justeras tillräckligt långt ner för honom. I övrigt såg storleken rätt ut dock, han har liksom mig långa armar och överkropp i förhållande till benen.

Mtb nisse sa:
Alltså dom 155mm som du pratar om där vad är det för nått jag blir mer och mer yr. Har inte tid att sitta ner.och grundlogt titta just nu :( ingen som köpt dropper post till en nerve 6.0 2015?

Du mätte ju själv mellan klämman och sadelrälsen. Problemet är inte att det inte finns några stolpar som passar på en Canyon Nerve utan att med dina mått (benlängd) blir det svårt att hitta något som passar dig.

Specialized med 75mm verkar ju dock passa, så det lättaste kanske är att gå in till en lbs som är ÅF för Specialized och be dom mäta och kolla åt dig.

Ok nur jag med :) kan ju säkert ha min sadel på 170mm på högsta läget, nu mätte jag bara där jag har sadeln nu, så det passar att köra idagsläget. Det är därför jag vill ha höj och sänkbar ;)

Men alltså. Totala längden är helt irrelevant, det är minsta uppsticket som är relevant. Och om inte Specialized på något sätt lyckats reducera höjden på kragen och sadelinfästning jämfört med reverb och de flesta andra stolpar kommer det inte passa. Att justera upp höjden med 20mm känns, givet att den är bra idag, som en genuint dålig idé. Alltså kortfattat, glöm allt vad 100 mm eller mer slaglängd heter på din dropperpost.

http://theteamrobot.blogspot.se/2014/10/seatpost-height-hall-of-shame.html?m=1

Mtb nisse sa:
Ok nur jag med :) kan ju säkert ha min sadel på 170mm på högsta läget, nu mätte jag bara där jag har sadeln nu, så det passar att köra idagsläget. Det är därför jag vill ha höj och sänkbar ;)
Om du ska mäta ska du mäta det högsta läget du kan ha din nuvarande stolpe, alltså så du vill ha den om du typ cyklar snabbt på platt mark eller i stigningar. Idag kanske du har den lite lägre som en kompromiss för att inte stå på huvudet i nedförsbackar så mät inte kompromisshöjden utan den riktiga högsta-höjden. Jag körde i alla fall på en lägre kompromisshöjd på min förra cykel utan sänkstolpe (kanske nybörjar- eller fegismisstag, det vet jag inte), med sänkstolpe får jag alltså även mycket bättre ställning för plattkörning.

Man kan så klart köpa en stolpe som är för lång men då får man varje gång man vill höja den stoppa den med rumpan istället för att låta den expandera helt, det blir ett extra moment eftersom man aldrig bara kan låta den expandera helt.

Och åter till frågan vilken, frågade his min lokala handlare som sa att reverben va bättre än comand posten. Iofs köper jag reverben hos mina lokla handlare så får ju dom fiza om den klyddar :)

Ja såklart, kolla så du verkligen har rätt sadelhöjd idag. Snabbaste sättet är att sitta på sadeln som vanligt och sätta hälen på pedalen. Med hälen på ska benet vara precis utsträckt (veven parallel med sadelröret), då blir det lagom böj när du trampar med "trampdynan".

Är det värt det ändå? Det bestämmer ju du, testa att köra med sadeln uppe och sänk 75mm och se hur mycket mindre utvägen den är. Men spontant ja, det är inte mycket den behöver bort för att hjälpa mycket imo!

En liten fråga till :-) har man kragen på dropper posten hela vägen ner till där man spänner den i röret. Hittar fan inte orden :)

Idealt sett nej. Kragen blir ju så långt ner du kan ha stolpen, och är den hela vägen ner innebär det att du inte har nån möjlighet att justera mer nedåt. Och som länken jag skrev ovan påpekade, det kan behövas dels för att kompensera för en ny sadel etc i framtiden men också för att din sadelhöjd kan ändras över tid pga teknik osv.

Specialized Command Post IRCC 75mm.
Bygger som minimum ~145 mm från klämman till railsen.
Till salu för övrigt, eller byte mot IRCC 100mm. =)

DSC_1184.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp