Dropper till junior/barn

Aktiv medlem
Dropper till junior/barn
Kollar på alternativ till dropper till min grabb. Vill gärna ha utanpåliggande kabel som inte rör sig med sadeln för enkelheten skull.

Ett alternativ jag kikat på är Brand-X Ascend 2. Ser dock att minimivikten ligger på 50 kg. Någon som har erfarenhet av den eller liknande med lätta barn hur känsligt det är för att fungera? Trist om den inte går ihop av hans vikt.

Dropper till junior/barn

Men då skojar de till det med 40kg max...skämtare

Haha! Då skulle min 9-åriga son snart vara för tungt.

Den har dock intern routing.

För ett år sen tittade jag på sänkstolpar med extern routing till min son. Jag tror att jag hittade något, men jag minns inte. Det finns Pro Koryak (hittar ingen limit) och XLC SP-T10 som är specat till 60-120kg. Jag upptäckte dock att min sons Vpace Max26 hade ett hål på baksidan av sadelröret några cm ovanför vevlagret. Så jag köpte en fin Bikeyoke Divine Rascal.

Jag skulle överväga att borra ett små hål i framsidan eller baksidan av sadelröret. De flesta barnram är ändå överbyggd.

Dropper till junior/barn
B43C1583-16AE-4CBB-8DE1-649D8BB32852.png

Den var dyr oxå , 1604eurosar?

Dropper till junior/barn
Haha! Då skulle min 9-åriga son snart vara för tungt.

Den har dock intern routing.

För ett år sen tittade jag på sänkstolpar med extern routing till min son. Jag tror att jag hittade något, men jag minns inte. Det finns Pro Koryak (hittar ingen limit) och XLC SP-T10 som är specat till 60-120kg. Jag upptäckte dock att min sons Vpace Max26 hade ett hål på baksidan av sadelröret några cm ovanför vevlagret. Så jag köpte en fin Bikeyoke Divine Rascal.

Jag skulle överväga att borra ett små hål i framsidan eller baksidan av sadelröret. De flesta barnram är ändå överbyggd.
Extern skulle det vara ja.

Den tål säkert mer än 40 men lite lustigt av dem att ha ett gap på 10kg mellan barn och vuxen.

Jag kan se i veckan om jag orkar lasta upp flickan på min brand x.

Dropper till junior/barn
Ett alternativ jag kikat på är Brand-X Ascend 2. Ser dock att minimivikten ligger på 50 kg. Någon som har erfarenhet av den eller liknande med lätta barn hur känsligt det är för att fungera? Trist om den inte går ihop av hans vikt.
Nu minns jag inte vilken modell vi hade på sonens första dropper, men det var helt klart ett problem att den inte sjönk ner av hans vikt. Han fick liksom ta sats och trycka till den för att få ner den. Av natur övergående problem, så det handlar nog mer om barnets humör och inställning. Det är väl alla gånger bättre än ingen dropper alls.

Dropper till junior/barn
Då 9-åringen har skrivit dropper på sin önskelista så blir jag så klart glad och börjar leta.. fastnade för dt varianten med 60mm drop, låg vikt och enkel att serva. Också plus för att det tydligen krävs väldigt lite kraft för att trycka ner den. Missar jag någon nackdel, borde man gå på samma som @Berk ?

Dropper till junior/barn
Då 9-åringen har skrivit dropper på sin önskelista så blir jag så klart glad och börjar leta.. fastnade för dt varianten med 60mm drop, låg vikt och enkel att serva. Också plus för att det tydligen krävs väldigt lite kraft för att trycka ner den. Missar jag någon nackdel, borde man gå på samma som @Berk ?

Priset?
Blir inte max insert 190 av 400 ett problem?

Dropper till junior/barn

Jag har tittat på den, men min 150 mm var för mycket i var fall. Dessutom är 60 mm inte mycket drop. Men bra pris, med remote, och antar att den går lätt utan luft och hydraulik.

Dropper till junior/barn

Jag har redan köpt en upgrade till sonens cykel: en BikeYoke Revive 125 (med 100 euro rabatt var de ok pris). Revive verkar vara den hydrauliska stolpen som kräver minst kraft.

Utan rabatt är vanliga BikeYoke Divine troligtvis bättre köpet: är lättare och kostar mindre, om man har utrymme till 167 mm utstick.

Dropper till junior/barn
Jag kommer att testa brand-x men eventuellt kommer jag att få problem med att stolpen kommer för nära vajerns utgång i ramen så att det blir dålig vinkel.
Minsta vikt ska vara 50kg så vi får se hur det fungerar.

Dropper till junior/barn
har en 105mm brand-x som ska installeras om en vecka. Kan skriva här då hur det blev.

Det är iaf en Brand-x dropper för vuxna, Eftersom han provat dotterns hoj med brand-x ”vuxendropper” så tror jag inte hans vikt (35?kg) är ett problem.

Största farhågan jag har är att slaglängden (100mm) är för mycket för hans längd.

Någon som provat med ”shim”(sån som oneup coponents har) för att korta slaglängden? i så fall, vilken tjocklek är det på materialet/shim. Tänkte klippa till en själv av teflon eller PE men undrar vilken tjocklek jag ska sikta på.

Dropper till junior/barn
Någon som provat med ”shim”(sån som oneup coponents har) för att korta slaglängden? i så fall, vilken tjocklek är det på materialet/shim. Tänkte klippa till en själv av teflon eller PE men undrar vilken tjocklek jag ska sikta på.

Det verkar att funka:

Dropper till junior/barn
Det verkar att funka:

Jag provade snabbt på lunchen med att shimsa med bitar från buntband och det fungerade. För grovt buntband hindrade rörelsen men som tur är hade jag även en dimension på buntband som blev perfekt.

Nu gällde det en 27,2mm dropper och den hade bara två springor att stoppa ner shims i (klippta bitar från buntband).
På filmerna jag sett verkar det vara tre springor, men då för stolpar med grövre diameter.

Hursomhelst, det funkade väldigt bra och nu är slaglängden 70mm istället för 105mm. Droppern funkar lika smidigt som innan.

mtb-träningarna börjar på måndag !?

Senast ändrad:
Dropper till junior/barn
Jag provade snabbt på lunchen med att shimsa med bitar från buntband och det fungerade. För grovt buntband hindrade rörelsen men som tur är hade jag även en dimension på buntband som blev perfekt.

Nu gällde det en 27,2mm dropper och den hade bara två springor att stoppa ner shims i (klippta bitar från buntband).
På filmerna jag sett verkar det vara tre springor, men då för stolpar med grövre diameter.

Hursomhelst, det funkade väldigt bra och nu är slaglängden 70mm istället för 105mm. Droppern funkar lika smidigt som innan.

Fulfinmek?

Dropper till junior/barn
om cyklistens vikt är för låg, kan man pröva att justera ner trycket. dock måste det vara tillräckligt för att kunna förlänga stolpen. en välservad begagnad stolpe kan tänkas tolerera lägre tryck.

Dropper till junior/barn
11,5 cm utstick ?
Det blir med andra ord absolut max 100mm drop, troligen mindre. Visst mäter man till railsen? Har aldrig behövt fundera i de banorna innan..

Dropper till junior/barn
11,5 cm utstick ?
Det blir med andra ord absolut max 100mm drop, troligen mindre. Visst mäter man till railsen? Har aldrig behövt fundera i de banorna innan..
Det tror jag med den bygger ju både uppe och nere utöver slaget. Brand x bygger nog 27mm nere.

Jag borde själv räknar lite bättre på detta. Kan bli dyrt.

Dropper till junior/barn
11,5 cm utstick ?
Det blir med andra ord absolut max 100mm drop, troligen mindre. Visst mäter man till railsen? Har aldrig behövt fundera i de banorna innan.

Kanske 80 mm, om man hittar en dropper med riktigt låg stack. Bikeyoke Divine Rascal har 80 mm drop och 123 mm stack. OneUp har lägsta stack. En 90 mm shimsad till 80 mm skulle passa.

Dropper till junior/barn
Eftersom den redan är på väg kommer jag att testa att shimsa en 125mm brand-x till 75 eller vad som nu krävs.
Det var tanken från början men det jag inte tänkte på var hur nära botten kommer utgången i ramen. Full insert kommer nog tyvärr inte att funka pga att vinkeln som vajern då får.

Dropper till junior/barn
Eftersom den redan är på väg kommer jag att testa att shimsa en 125mm brand-x till 75 eller vad som nu krävs.
Det var tanken från början men det jag inte tänkte på var hur nära botten kommer utgången i ramen. Full insert kommer nog tyvärr inte att funka pga att vinkeln som vajern då får.

Är du säkert på det? Brand-X 125 har bara 36 mm mee instick än Divine Rascal och det fanns marginal i korta sadelröret av Max26.

Dropper till junior/barn
Är du säkert på det? Brand-X 125 har bara 36 mm mee instick än Divine Rascal och det fanns marginal i korta sadelröret av Max26.
Kan inte läsa i bilden på mobilen men tror det var 22cm drygt. Det är så långt jag får ner stolpen med höljet till droppern inne i stolpen.

Inser nu att jag kunde mätt på utsidan av röret också. Får göra det i morgon. Är det nåt annat än porten som bromsar så är det lungt men det kändes som det var höljet som kom i vägen när det går ut.

Dropper till junior/barn
Kan inte läsa i bilden på mobilen men tror det var 22cm drygt. Det är så långt jag får ner stolpen med höljet till droppern inne i stolpen.

Inser nu att jag kunde mätt på utsidan av röret också. Får göra det i morgon. Är det nåt annat än porten som bromsar så är det lungt men det kändes som det var höljet som kom i vägen när det går ut.

Ser nu att böjning av sadelröret är problemet på Fuse. Röret av Brand-X 125 är 199 mm. Infästningen av vajern borde inte krocka med något.

Dropper till junior/barn
Ett alternativ om man ”vill” köpa en 100mm och stack blir lite för hög i dagsläget borde ju vara att begränsa slaglängden med ett tunnt band mellan ram och rails. Om det inte går med shims. Har för mig att jag läst om någon här som gjorde det. Räknar med några cm tillväxt under sommaren.

Original stolpe är 400mm, så 28,5 passar iaf ner i ramen.

Dropper till junior/barn
Ett alternativ om man ”vill” köpa en 100mm och stack blir lite för hög i dagsläget borde ju vara att begränsa slaglängden med ett tunnt band mellan ram och rails. Om det inte går med shims. Har för mig att jag läst om någon här som gjorde det. Räknar med några cm tillväxt under sommaren.

Original stolpe är 400mm, så 28,5 passar iaf ner i ramen.
Eller shimsa som ofta går fast det inte specas

Dropper till junior/barn

Du har säkert koll
men varning för att sadelstolpen kan fastna ORDENTLIGT i ramen om man ”testar litet lätt” hur långt ner den kan gå.

Jag vet numera exakt maxlängd på sadelstolpe för Vitus nucleus 26 ?

Dropper till junior/barn
har en 105mm brand-x som ska installeras om en vecka. Kan skriva här då hur det blev.

Det är iaf en Brand-x dropper för vuxna, Eftersom han provat dotterns hoj med brand-x ”vuxendropper” så tror jag inte hans vikt (35?kg) är ett problem.

Största farhågan jag har är att slaglängden (100mm) är för mycket för hans längd.

Tänkte att om någon undrar så funkar det utmärkt att ha en brand-x 105mm sänkstolpe i en Vitus Nucleus 26. (Finns t.o.m. färdiga hål för intern dragning av kabelhöljet!)
Det ?roliga? var att Wiggle sa att den inte skulle passa. Men det funkar fint.

Vikten på gossen (35kg) funkar fint för att hantera hissfunktionen. Just nu är den shimsad till 70mm slaglängd pga gossens längd. Men då har han något att växa i..

Dropper till junior/barn

Hittar inga springor på 125mm x 30.9. Skumt, jag hade inte problem på 170mm men då använde jag en riktig oneup shims.
Det var inga konstigheter att känna springorna med buntband?

Dropper till junior/barn
Jag kommer att testa brand-x men eventuellt kommer jag att få problem med att stolpen kommer för nära vajerns utgång i ramen så att det blir dålig vinkel.
Minsta vikt ska vara 50kg så vi får se hur det fungerar.
Kanske sent svar, men vi har kört en brand-x 2 (extern dragning) på äldsta grabbens förra cykel. Var ff allt reglaget vi hade problem med, men efter att ha bytt till en wolf toth Light action gick det Kannon. Då vägde han runt 30kg. Ska slänga på samma kombo i veckan på yngsta grabbens ripcord,han väger runt 26-27kg med utrustning, så kan återkomma med hur det funkade.

Dropper till junior/barn
Kanske sent svar, men vi har kört en brand-x 2 (extern dragning) på äldsta grabbens förra cykel. Var ff allt reglaget vi hade problem med, men efter att ha bytt till en wolf toth Light action gick det Kannon. Då vägde han runt 30kg. Ska slänga på samma kombo i veckan på yngsta grabbens ripcord,han väger runt 26-27kg med utrustning, så kan återkomma med hur det funkade.
Vi har testat nu och det funkar bra. Hon väger väl 42+

Dropper till junior/barn
Då så, provat kombon brand X acsend 2 (extern dragning) med en wolf-tooth Light action trigger. Funkar för åkare på 24kg utan problem. Tror inte det skulle funka alls med vanliga reglaget, men inga problem alls med wolf tothen.

Tillbaka
Topp