Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

EST sa:
Nice spelar mindre roll vad jag får bara den funkar :) Å när det är så bra service så är det guld värt precis som Ragley, Veloteket & Racing Bike Sweden. Även min lbs Uno forsberg är kanon. Det är typ de ända ställena jag handlar från tycker att service är värt rätt mycket istället för att leta några timmar vart det är 20 spänn billigare :)

Förresten, så vad hände med stolpen?

Började den sjunka?

Japp helt plötsligt när jag hoppat ner från en sten så sjönk den ca 40 mm från toppen. Har ju knappt använt den då Ragleyn varit isär. Körde på KS på Raglenstainen :)

Jag kladdade på lite fett på min gravitydropper igår så nu går den nog ett år till utan service. Synd bara att den ser ut som den gör...

skier sa:
Jag kladdade på lite fett på min gravitydropper igår så nu går den nog ett år till utan service. Synd bara att den ser ut som den gör...

Ja, alltså om man ändå kör med en 125-stolpe så borde man ju ha en GD. De ser ut som något från rysk efterkrigsindustri. men va fan spelar det för roll när de alltid funkar. Om de lanserade en 150mm skulle jag nog inte kunna stå emot.

Ja men vart går man tag på de då?
Jag tycker funktion är fint inte fult?

Senast ändrad:
larsaw sa:
http://gravitydropper.com/gravity-dropper-turbo/
Fast jag skulle jag köpa idag så skulle jag satsat på E13 just för att komma åt 150mm's droppet, sen på med en dammask eller liknande så borde den hålla lika bra som en GD :)

E13-stolpen kör ju inte med samma pinne-i-hålteknik som GD/Tmars/etc gör, så den behöver ingen damask. Bara se till att hålla innerbenet rent och skrapringen fräsch så håller den nog bra.

Konvalj sa:
larsaw sa:
Fast jag skulle jag köpa idag så skulle jag satsat på E13 just för att komma åt 150mm's droppet, sen på med en dammask eller liknande så borde den hålla lika bra som en GD :)

E13-stolpen kör ju inte med samma pinne-i-hålteknik som GD/Tmars/etc gör, så den behöver ingen damask. Bara se till att hålla innerbenet rent och skrapringen fräsch så håller den nog bra.

E13 kör väl med nåt som liknar Specializeds system?

Luthman Photography sa:
Konvalj sa:
larsaw sa:

E13 kör väl med nåt som liknar Specializeds system?

Tror det är en invändig låspryl som utvidgas/klämsåt för att lossa/låsa. Har förmig att det är en genomskärningsbild i pbs mässartikel från förra året.

synd att bikeyoke är så dyr! annars skulle jag köpt en 200 mm stolpe.enkel att lufta är den ju också.

Grym support! Relaterade i söndags igår försökte dhl leverera å idag lyckas de!
Bra gjort Yep?

Bilagor

• IMG_20170309_164134.jpg
    IMG_20170309_164134.jpg
    349.3 KB · Besök: 117
Japp så nu har jag reservdelar :) Nån som vet hur man lagar de???

fredrik168 sa:
synd att bikeyoke är så dyr! annars skulle jag köpt en 200 mm stolpe.enkel att lufta är den ju också.

Finns väll inte ens i 200 utförande ? 3700:- för en 160 är väll helt ok

Då tänker kanske på 9point8 ?

Senast ändrad:
Min kära GD passar inte min nya hoj. Det går såklart att köra med shims, men nya hojen har dessutom inte höljeshållare för extern dragning. Med andra ord är det lika bra att köpa en ny stolpe.

Jag har varit helnöjd med GD. Klanderfri funktion sånär som på att reglaget gick sönder en gång. Att det är fasta lägen stör mig inte, men bara 100mm känns lite kort.

Vad ska man ha egentligen? Bikeyoke? E13? Command Post?

Är det någon som har hunnit testa Bikeyoke Revive än? Har inte hittat något omdöme om den, allt är från lanseringen och det är mest säljsnack. E13 är också för ny för recensioner.

Jag köpte en Brand-X till nya bygget. Det lilla jag hunnit testa har den funkat grymt. Återstår att se hur den håller.

glitch sa:
Jag köpte en Brand-X till nya bygget. Det lilla jag hunnit testa har den funkat grymt. Återstår att se hur den håller.

Hur är det med service på den? Ser att den har 2 års garanti, men gissar att det är svårt att få tag på delar för service?

Konvalj sa:
glitch sa:

Hur är det med service på den? Ser att den har 2 års garanti, men gissar att det är svårt att få tag på delar för service?

Lär visa sig :) Den är väl fortfarande rätt ny. Har inte orkat kolla på det. Tänkte mer som att håller den i två år så får man se den avskriven sen givet det låga priset. En Reverb håller ju inte ens ett kvartal :o

glitch sa:
Konvalj sa:
glitch sa:

Lär visa sig :) Den är väl fortfarande rätt ny. Har inte orkat kolla på det. Tänkte mer som att håller den i två år så får man se den avskriven sen givet det låga priset. En Reverb håller ju inte ens ett kvartal :o

Lite så tänker jag också. Om den kommer i 150mm eller mer blir det nog affär. Min Command Post är väldigt tillförlitlig och service är väldigt enkelt, men den är 125mm och jag har plats för mycket mer...

Konvalj sa:
Min kära GD passar inte min nya hoj. .... Jag har varit helnöjd med GD.

Är det någon som har hunnit testa Bikeyoke Revive än? Har inte hittat något omdöme om den, allt är från lanseringen och det är mest säljsnack. E13 är också för ny för recensioner.

Beror på hur vågad du är, om du inte prompt vill ha kvar funktionen av fasta lägen så känns ändå Revive mycket spännande, helt klart ett spännande steg framåt. Men som du säger, ingen vet ju ngt om hållbarheten...
Vill du o andra sidan HA dom fasta lägena kan du safe'a på en Spech eller som ovan chansa på e13.

Om jag själv någonsin tänker överge med GD (med 5" slag), så skulle det bli en e13 med 150mm slag.

Monterade precis en Revive 160, gick förvånansvärt simpelt att få allt på plats. Reglaget känns mycket skönare än den reverb som jag kört med tidigare. Återkommer när jag kört med den ett tag :)

larsaw sa:
Konvalj sa:
Min kära GD passar inte min nya hoj. .... Jag har varit helnöjd med GD.

Beror på hur vågad du är, om du inte prompt vill ha kvar funktionen av fasta lägen så känns ändå Revive mycket spännande, helt klart ett spännande steg framåt. Men som du säger, ingen vet ju ngt om hållbarheten...
Vill du o andra sidan HA dom fasta lägena kan du safe'a på en Spech eller som ovan chansa på e13.

Om jag själv någonsin tänker överge med GD (med 5" slag), så skulle det bli en e13 med 150mm slag.

Mest kör jag helt uppe eller nere. Använder sällan mellanläget på GD. Men när jag hade en KS Lev så gladdes jag åt att kunna finjustera höjden...

Teoretiskt borde Revive vara ett säkert kort, men deras egna videoklipp på hur man servar stolpen tar bara upp hur man byter bussningar. De har heller inte svarat på en kommentar med en fråga om hur man servar oljedelen. Det borde inte vara så svårt, men det är ju inte så förtroendeingivande när de inte svarar.

Det blev en mellanmjölkslösning... Jag köpte glitchs gamla T-mars och kör med den tills Revive/BX/E13 är ordentligt testade. Eller så fortsätter jag med T-mars i flera år, precis som jag gjorde med GD.

eKawYCx.jpg

Tyvärr var T-marsreglaget allt annat än skönt. Även om GDs reglage är lite udda så är det mycket skönare än denna stolpes pinne.

Mmm reglaget suger. Finns ett nyare reglage som är bättre men ett gäng andra reglagralternativ som funkar.

glitch sa:
Mmm reglaget suger. Finns ett nyare reglage som är bättre men ett gäng andra reglagralternativ som funkar.

Finns det inte någon bra guide på hur man byter till en normal vajer och hölje? Istället för det där special kraffset.

marr sa:
glitch sa:

Finns det inte någon bra guide på hur man byter till en normal vajer och hölje? Istället för det där special kraffset.

Det är väll bara att byta? Det enda special är ju att det är en spännare i mitten istf vid reglaget, iaf på min.

mikipedia_ sa:
marr sa:
glitch sa:

Det är väll bara att byta? Det enda special är ju att det är en spännare i mitten istf vid reglaget, iaf på min.

Specialet är väl att vajerns kägla sitter på stolpen och inte i reglaget som det brukar vara. Så om man vill byta till t ex ett växelreglage får man fulmeka dit en kägla på reglageänden.

Konvalj sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
glitch sa:

Specialet är väl att vajerns kägla sitter på stolpen och inte i reglaget som det brukar vara. Så om man vill byta till t ex ett växelreglage får man fulmeka dit en kägla på reglageänden.

Snarare så att vajeränden har en jävligt konstig storlek vill jag minnas. Inte orkat ta isär min och kolla än. Har för mig man behöver gå lös med borren för att kunna använda nån form av normal vajer.
Tänkte mecka ihop den med en överbliven yep kontroll, där man ändå skruvar vajern i kontrolländen.

marr sa:
Konvalj sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
glitch sa:

Snarare så att vajeränden har en jävligt konstig storlek vill jag minnas. Inte orkat ta isär min och kolla än. Har för mig man behöver gå lös med borren för att kunna använda nån form av normal vajer.
Tänkte mecka ihop den med en överbliven yep kontroll, där man ändå skruvar vajern i kontrolländen.

Jo den är konstig i det avseende att den är pytteliten. Har funderat på att slipa ner en standard men borr är kanske ett alternativ. Vajern som följde med är väldans kort så det blir rätt stramt på min xl-ram.

Det går väll att köpa vajerändar med skruv i typ som yep använder. Tror att Problemsolver har sånna i sitt sortiment.

Ingen som har provat Funn Updown? Verkar prisvärd men hittar inte så mycket skrivet om den.

Ingen mer som provat revive? Den eller Fox Transfer hänger lågt nu efter min Reverb packat ihop för förtonde gången. Läste en positiv review i nån tysk blaska iaf.

marr sa:
mikipedia_ sa:
CadelEv sa:

Det är synd att den har vajern i den rörliga delen, annars ser det ut som en reverb typ.

Det har väll reverb med? Såvida det inte är en stealth.

Kasst även där! Ännu sämre med vajer då allt skit hamnar på mekanismen och du fyllerhöljet med vatten och annan sörja, sen slutar den funka.

mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:
CadelEv sa:

Det är synd att den har vajern i den rörliga delen, annars ser det ut som en reverb typ.

Kasst även där! Ännu sämre med vajer då allt skit hamnar på mekanismen och du fyllerhöljet med vatten och annan sörja, sen slutar den funka.

Jag har börjat anta att vajern måste sitta i ena änden av stolpen, annars hade nog inte alla tillverkare valt att sätta den så (med undantag för dom med stop-pinnar).

N_sandstrom sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:
CadelEv sa:

Jag har börjat anta att vajern måste sitta i ena änden av stolpen, annars hade nog inte alla tillverkare valt att sätta den så (med undantag för dom med stop-pinnar).

Det är fördelaktigt om den inte åker upp och ner iaf. Yep har sin på toppen av den fasta delen, så även någon Ks modell.

CadelEv sa:
Nu har jag velat länge nog, dags att beställa en stolpe men vilken?? Min första dropper så har ingen erfarenhet o krav annat än 31.6 mm, extern dragning, inte alltför dyr och reglaget på vänster sida. Dom jag väljer mellan (just nu), http://www.tredz.co.uk/.RSP-Plummet-Remote-Dropper-Seat-Post_70234.htm, https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=44171;backlink=9||1000,2,110|||||||||, http://www.jensonusa.com/KS-Eten-Remote-Seatpost
Nån som kan bestämma åt mig?

Jag hade inte tagit någon av dom där pga att slang/hölje rör sig med solpen. Kolla på Tmars ist om budget är ledord, annars har jag en Yep uptimizer st som jag är nöjd med.

Tillbaka
Topp