Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Har kört med CB Highline i ett år snart. Mycket nöjd. Kanon reglage. Enda stolpen jag haft som verkligen fungerar i minusgrader. Känns gedigen och smart konstruktion. Finns nog bilder tidigare i tråden tror jag.

marr sa:
Crossmax sa:
Fôggeln sa:
Någon som kört Crankbrothers Highline en tid och har lite reflektioner? 3-års garanti låter bra. Funktion verkar lovande av det jag läst hittills.
Vad skulle du få betala för den? Min bestämda åsikt är att allt som ligger inom 1000 kr av en Bikeyoke Revive inte är värt att köpa, utan då väljer man Reviven och får marknadens bästa stolpe.

https://www.bikeyoke.de/en/dropper-posts/

Är de verkligen så? De få, få tester jag läst var inte så imponerade. De fick göra revive på den flera gånger per runda tex.
Knappast. Enda gången man behöver göra det är om man lyckas ställa cykeln uppochner med stolpen droppad. Och det är på versionen utan membran (något som de införde för att slippa detta). Hur väl membranet fungerar kan jag dock inte kommentera.

Crossmax sa:
marr sa:
Crossmax sa:
Fôggeln sa:
Någon som kört Crankbrothers Highline en tid och har lite reflektioner? 3-års garanti låter bra. Funktion verkar lovande av det jag läst hittills.
Vad skulle du få betala för den? Min bestämda åsikt är att allt som ligger inom 1000 kr av en Bikeyoke Revive inte är värt att köpa, utan då väljer man Reviven och får marknadens bästa stolpe.

Är de verkligen så? De få, få tester jag läst var inte så imponerade. De fick göra revive på den flera gånger per runda tex.
Knappast. Enda gången man behöver göra det är om man lyckas ställa cykeln uppochner med stolpen droppad. Och det är på versionen utan membran (något som de införde för att slippa detta). Hur väl membranet fungerar kan jag dock inte kommentera.

Taskig review isåfall, ska se om jag hittar den igen.

VKruger sa:
Crossmax sa:
Fôggeln sa:

Hade inte du också kört Yep? Vad gör Revive bättre?

Imploderar den Raceface jag fick med nya hojen lutar det starkt åt Yep igen..
Jag har en Yep på min Mojo SL som jag använder som vinterhoj för tillfället, och en Revive på min Mojo 3. Mojo SLn har ingen intern dragning, så där var (och är?) Yep'en det bästa alternativet med extern dragning jag kunde välja.

Yep'ens styrkor är att den är har riktigt smooth action, snygg finish, är ganska lätt och beter sig inte som en Reverb (även om grundkonstruktionen är snarlik). Funkar bra i kyla också. Dock så sipprar det ut lite olja från min stolpe, små mängder åt gången men ändå. Inte så att den börjat sagga, men det är inte direkt något positivt.

Det som gör Reviven bättre är: bättre dimensioner (kortare stack), ännu bättre finish och högre kvalitetsintryck, mindre glapp i sidled, minst lika smooth som Yep'en, vetskapen att om det börjar sagga så fixas det på 10 sekunder. Kommer inte på någonting som Yep'en gör bättre än Reviven faktiskt.

Fôggeln sa:
glitch sa:
Fattar inte hur du menar att den läckte luft?

Fyllde på med rekommenderat luffttryck. Höjde och sänkte stolpen ett par gånger. Ett tydligt pysande hördes från ventilen, både vid sänkning och höjning. Kollade trycket igen efter och det var typ hälften kvar. Trist. Wiggle ville ha tillbaka den.

Hm, sen när fyller man på en Brand X?

Har dom gjort en drastisk omdesign till 150mm-versionen?

N_sandstrom sa:
Fôggeln sa:
glitch sa:

Fyllde på med rekommenderat luffttryck. Höjde och sänkte stolpen ett par gånger. Ett tydligt pysande hördes från ventilen, både vid sänkning och höjning. Kollade trycket igen efter och det var typ hälften kvar. Trist. Wiggle ville ha tillbaka den.

Där är iallafall en ventil på vår 125mm stolpe.

marr sa:
N_sandstrom sa:
Fôggeln sa:
glitch sa:

Jag har en 125mm stolpe, en 150 mm stolpe och hade fram tills nyligen en 120 mm.
Ingen av dessa har man fyllt på med luft någonstans utan de har varit stängda vad jag vet med en liten ögla längst ned där man fäster in vajern (intern dragning).
Var sitter den där ventilen?

glitch sa:
marr sa:
N_sandstrom sa:
Fôggeln sa:
glitch sa:

Jag har en 125mm stolpe, en 150 mm stolpe och hade fram tills nyligen en 120 mm.
Ingen av dessa har man fyllt på med luft någonstans utan de har varit stängda vad jag vet med en liten ögla längst ned där man fäster in vajern (intern dragning).

Under sadelklämman.

Spännande. Då var folk (inkl crc-personal) antagligen för snabba på att svara på frågor, eller så har dom ändrat på något under resans gång.

Bilagor

• Screenshot from 2018-02-19 12-40-46.png
    Screenshot from 2018-02-19 12-40-46.png
    18.4 KB · Besök: 131
N_sandstrom sa:
Spännande. Då var folk (inkl crc-personal) antagligen för snabba på att svara på frågor, eller så har dom ändrat på något under resans gång.

Finns ventil under sadelklämman som sagt. Står rekommenderat tryck i manualen. Då min stolpen inte ville åka upp hela vägen så misstänkte jag lågt tryck, vilket stämde. Stolpen kanske uppdaterats sedan de svaren på crc.

marr sa:
glitch sa:
marr sa:
N_sandstrom sa:
Fôggeln sa:
glitch sa:

Under sadelklämman.

Uppe alltså? Ingen av mina har en sån ventil i så fall.

glitch sa:
marr sa:
glitch sa:
marr sa:
N_sandstrom sa:
Fôggeln sa:
glitch sa:

Under sadelklämman.

Uppe alltså? Ingen av mina har en sån ventil i så fall.

Ok, den vi har, har iallafall det.

Rätt säker på att min första inte hade någon, men blir nyfiken på hur min nya ser ut, har aldrig plockat bort sadelfästet på den.

Ni som har ventiler, vad har ni för längder? Intern/extern dragning?

Ventil finns under sadelklämman på min Ascend XL. Jag bytte nyligen reglage till ett Cane Creek Dropt. Det enda negativa hittills är att man behöver femtioelva olika storlekar insex för att justera det.

Har plöjt igenom tråden.
Vilken djungel! Dyr skit, billig skit, dyr premium, prisvärd budget, mellanklass skit, mellanklass bra...

E13 TRS+ känns väl som det förnuftiga valet, MEN finns bara med intern vajerdragning och min Cotic Simple saknar hål och jag är lite tveksam att borra i min finstålram...

Yep Uptimizer ST (extern dragning) dyrt premiumalternativ

gandhi sa:
Har plöjt igenom tråden.
Vilken djungel! Dyr skit, billig skit, dyr premium, prisvärd budget, mellanklass skit, mellanklass bra...

E13 TRS+ känns väl som det förnuftiga valet, MEN finns bara med intern vajerdragning och min Cotic Simple saknar hål och jag är lite tveksam att borra i min finstålram...

Jag har både yep å e13, skulle alldrig köpa e13 om jag fick göra om senaste inköpet, skulle köpt en till Yep. Sjukt mycket glapp i sidled på e13! Å det är ett sånt glapp att det käns när man cyklar om man i te fulfixar med lagerlåsning.

Senast ändrad:
gandhi sa:
Har plöjt igenom tråden.

If in doubt, köp brand-x.

marr sa:
gandhi sa:
Har plöjt igenom tråden.

+1

marr sa:

Fick hem en Trans-x/Brand-X 170 mm idag.https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-remote-seatpost-ysp07-internal-623650

IMG_0165.JPG

IMG_0167.JPG

Inte jätte imponerad tyvärr. När den är i botten så går gummitätningen upp där stolpen blir bredare i toppen. Jag är lite rädd att den kommer att töja sig :(

IMG_0162.JPG

IMG_0169.JPG

Bara 165 mm i dropp också. Hur är andra stolpar, exakt så mycket drop som speccat eller glädjesiffror allá usb-minnen?
IMG_0178.JPG

Är BrandX och TranzX samma? Finns fler permutationer på samma stolpe?

Priset på dem är överkomligt. Tyvärr fixar jag bara extern dragning. Då är det 125 mm slag som gäller antar jag.

Jepp, samma. Finns även några andra märken som rebrandar Tranz-x stolpar. Race Face Aeffect, PNW Bachelor mf.

Jag köpte en 125mm tranz x på BD => den hade silvriga ringen som ovan trots bild med svart ring.

Min 120 mm från wiggle hade svart ring på 120 mm varianten - sen köpte jag en 150 drop nu också av wiggle har jag för mig den hade också svart ring.
Sen tycker jag personligen att remoten med typ växelspaksfunktion är smuttare än den ovan så kan vara värt att kola vilken remot som följer med. Å andra sidan gick min spak av på ena....numera ersatt med Wolftooth som är värd varenda spänn.

glitch sa:
Jag köpte en 125mm tranz x på BD => den hade silvriga ringen som ovan trots bild med svart ring.

Min 120 mm från wiggle hade svart ring på 120 mm varianten - sen köpte jag en 150 drop nu också av wiggle har jag för mig den hade också svart ring.
Sen tycker jag personligen att remoten med typ växelspaksfunktion är smuttare än den ovan så kan vara värt att kola vilken remot som följer med. Å andra sidan gick min spak av på ena....numera ersatt med Wolftooth som är värd varenda spänn.
Jag har en Brand-X 120 mm sen tidigare som har funkat fint, beställde därför en 170 mm nu till en ny cykel. Håller med om remoten, varianten som sitter under styret är bättre/skönare men den är ganska klen och ranglig i konstruktionen. Kommer byta till något annan remote hur som helst.

obi_bianca_orizz.jpg

FRM kommer nu med en dropper av typen som Matthias Fluckiger byggde o körde med ett tag, dvs med innerröret fäst i ramen.
60 mm dropp o 295 gr

C-dale sa:
FRM kommer nu med en dropper av typen som Matthias Fluckiger byggde o körde med ett tag, dvs med innerröret fäst i ramen.
60 mm dropp o 295 gr

Till XC är min erfarenhet att 60mm är klockrent, har en KS Lev carbon som är perfekt. FRMs variant med låg vikt är ju helt klart intressant!

edvin_m sa:
marr sa:

Fick hem en Trans-x/Brand-X 170 mm idag.https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-remote-seatpost-ysp07-internal-623650

Inte jätte imponerad tyvärr. När den är i botten så går gummitätningen upp där stolpen blir bredare i toppen. Jag är lite rädd att den kommer att töja sig :(

Bara 165 mm i dropp också. Hur är andra stolpar, exakt så mycket drop som speccat eller glädjesiffror allá usb-minnen?

Tönt... du fick mig att beställa 170mm stolpe. Köpte min från actionsports för att dom hade lite annat som jag ville ha. Trött på min 9.8 nu då den repat upp sig själv, läcker luft och slirar hela tiden nu när det är kallt. 15mm mer slaglängd kommer göra mig så mycket snabbare i skogen :D

Var får man tag i E*13 TRS+ med 170 mm slaglängd (31,6)? Den annonserades tidigare i år men hittar den ingenstans att köpa.
Eller jo, den finns på deras hemsida men går inte att köpa annat än från USA eller Kanada. Och det framgår inte om den finns i lager eller inte.

Med tanke på att jag gillar Gravity Dropper så tror jag inte att jag kommer störa mig på att den är lite mer glapp än hydraul/luft-stolpar. Bara man slipper skit som inte går att serva hemma så är jag glad.

Edit: Jag hittar inga inbyggnadsmått heller. Länken på hemsidan leder till en sida där det inte står ett jota om saken.

Senast ändrad:
wobblie sa:
Beställningsbar från bike-components, men då får man vänta ett tag.

Precis, och hur länge "ett tag" är vet man ju inte riktigt. Sist jag beställde nåt restat där så dröjde det avsevärt längre än den estimerade tiden.
Saken är att den finns överallt med 150 mm dropp, och det räcker ju. Men kan man få in lite till så skadar det inte:-)

Edit: Hur tolkar vi det här förresten?

Maximale Einstecktiefe: 245 mm
Gesamtlänge (ausgefahren): 490 mm

Innebär det att det blir minst 490-245 = 245 mm mellan sadelklämman och railsen?

Senast ändrad:
Makten sa:
wobblie sa:
Beställningsbar från bike-components, men då får man vänta ett tag.

Precis, och hur länge "ett tag" är vet man ju inte riktigt. Sist jag beställde nåt restat där så dröjde det avsevärt längre än den estimerade tiden.
Saken är att den finns överallt med 150 mm dropp, och det räcker ju. Men kan man få in lite till så skadar det inte:-)

Edit: Hur tolkar vi det här förresten?

Maximale Einstecktiefe: 245 mm
Gesamtlänge (ausgefahren): 490 mm

Innebär det att det blir minst 490-245 = 245 mm mellan sadelklämman och railsen?

De har ju även uppdaterat konstruktionen något - den nya versionen kanske kan tänkas ha mindre glapp?

Singletrack säger:

"The overall length of the 170mm travel post is 490mm with 125mm of minimum insertion length and a max insertion length of 245mm.", så din tolkning borde väl stämma.

wobblie sa:
De har ju även uppdaterat konstruktionen något - den nya versionen kanske kan tänkas ha mindre glapp?

Japp, läste nåt test där de beskrev att många av de dåliga omdömena beror på saker som nu ändrats, på alla modeller. Annan tätning/skrapring till exempel, som inte mögar ihop och får stolpen att bli trög i kyla och väta. Fjädern ska visst vara lite hårdare också.

Singletrack säger:

"The overall length of the 170mm travel post is 490mm with 125mm of minimum insertion length and a max insertion length of 245mm.", så din tolkning borde väl stämma.

Jag citerade bara B-C, så frågan är om "overall length" är från railsen, men det får man väl anta.
245 mm låter väldigt mycket i förhållande till 170 mm slaglängd dock. 75 mm "död längd" fördelat mellan ringen i underkant och avståndet mellan stolpens övre del och railsen.
Borde kunna funka dock. Får mäta på cykeln när jag kommer hem:-)

Beställde en Brand-x xl på 150mm men hade ju egentligen velat ha 170mm. Någon som kan säga något om 170mm-varianten, är den lika bra som 150mm?

Mycketvillhamer sa:
Beställde en Brand-x xl på 150mm men hade ju egentligen velat ha 170mm. Någon som kan säga något om 170mm-varianten, är den lika bra som 150mm?

Känns likadant när jag testar hemma i lgh. Bara att 170mm i min ram så bottnar vajern så att jag inte kan få i stolpen till max, inga problem då jag har 5mm marginal till rätt sitthöjd.

BjornR sa:
Mycketvillhamer sa:

Känns likadant när jag testar hemma i lgh. Bara att 170mm i min ram så bottnar vajern så att jag inte kan få i stolpen till max, inga problem då jag har 5mm marginal till rätt sitthöjd.

Finns den bara med den där silvriga ringen på stolpen? Eller finns det fler varianter? Den säljs bara som Tranzx i 170mm? Brand-x har ju rätt fina garantivillkor på sina stolpar så det hade ju varit trevligt om den såldes som Brand-x.

Makten sa:
245 mm låter väldigt mycket i förhållande till 170 mm slaglängd dock. 75 mm "död längd" fördelat mellan ringen i underkant och avståndet mellan stolpens övre del och railsen.

När jag letade dropper som mest för 1½ år sedan så har jag för mig att dom med låg profil brukade ligga på 65 mm (mått kallat "stack" enligt vissa siter).
Så 75 känns ju inte helt omöjligt, med marginal för att man ska bli positivt överraskad vid leverans.

N_sandstrom sa:
När jag letade dropper som mest för 1½ år sedan så har jag för mig att dom med låg profil brukade ligga på 65 mm (mått kallat "stack" enligt vissa siter).
Så 75 känns ju inte helt omöjligt, med marginal för att man ska bli positivt överraskad vid leverans.

Jo, den ser ju ut att bygga lite mer på höjden "där uppe" än de flesta andra sänkstolpar. Jag mätte på cykeln och jag bör ha åtminstone 1 cm marginal om måtten stämmer. Blir ju lite extra snyggt om man lyckas matcha slaglängden perfekt till sadelröret:-)

Men var fanken kan man köpa den? :-/

Mycketvillhamer sa:
BjornR sa:
Mycketvillhamer sa:

Finns den bara med den där silvriga ringen på stolpen? Eller finns det fler varianter? Den säljs bara som Tranzx i 170mm? Brand-x har ju rätt fina garantivillkor på sina stolpar så det hade ju varit trevligt om den såldes som Brand-x.

https://www.actionsports.de/en/bike-parts/seatpostsseat-clamps/vario-seatposts/?p=1&o=913&n=40&s=350

31,6mm finns inte på lager.

Slog till på en E*13 i 30.9. Återkommer när tyskarna skeppat hit den och jag borrat sönder min ram och panikartat försöker skylla allt på pnkcow.

Någon som har tips på en OK och billig dropper till 27,2? Verkar inte finnas så mycket vettigt

Makten sa:
N_sandstrom sa:

Jo, den ser ju ut att bygga lite mer på höjden "där uppe" än de flesta andra sänkstolpar. Jag mätte på cykeln och jag bör ha åtminstone 1 cm marginal om måtten stämmer. Blir ju lite extra snyggt om man lyckas matcha slaglängden perfekt till sadelröret:-)

Men var fanken kan man köpa den? :-/

Såhär bygger min 155dropversion

Bilagor

• IMG_20180413_164209.jpg
    IMG_20180413_164209.jpg
    204.3 KB · Besök: 87
Tillbaka
Topp