Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Kan rapportera att jag precis fått och installerat min DeHy + Triggy remote från bikeyoke och garagetestet funkar 100% enligt utsaga. Det som var extra kalas var att min Reverb precis slutat funka och behövde luftas, men det slapp jag nu och slipper i framtiden ??

Installationen var rätt enkel och tog ca 10 min (och med det så menar jag 3h med allt fix runtomkring och inläsning, men i happytid räknat så).

Nu är det också så att jag har 2017 års reverb vilken DeHy först inte passade till, men de fixade genom att ta fram en ny och skicka ut till mig, men de krävde inte tillbaka den gamla, så om någon vill köpa en DeHy-manick till Reverb pre-2017 (A1-A2) för 300kr istf 750kr inkl VAT så hojta. Edit: är alltså inget reglage jag har utan själva DeHy-prylen som gör om hydrauliken till vajer. Denna: http://bikeyoke.mysimplestore.com/products/dehy-base-kit

Bilagor

• IMG_0464.JPG
    IMG_0464.JPG
    153.3 KB · Besök: 115
Senast ändrad:
Någon som sett någon oslagbar black friday-deal på en bra dropperpost?
Typ Easton/Raceface/KS Lev integra? (inte RS Reverb)
31.6 mm, 125 mm drop?

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Min Command Post har funkat utmärkt sen 2013 men nu har den drabbats av modellens svaga punkt som sitter längst ner och kallas spännhylsa.
Någon som har bytt sån och har ett tips på hur man får loss den? Finns två mikrospår för en blocknyckel typ, men den sitter hårt. Väldigt lätt att slinta. Skruvstäd kanske.
Var köper man en ny? Sportson är närmaste Specializedhandlare så det kanske blir till att knalla in där?

Väldigt trött spännhylsa
DSC_0020.JPG

Lite nött där skrapringen sitter
DSC_0022.JPG

Jag kontaktade Sportson som kontaktade Specialized och väntade först ett par veckor på att få svar om en reservdel. Enligt Specialized gick det absolut inte för man behövde specialverktyg och grejer för att öppna den? Servicevänligt? Jaja, jag hade ju redan öppnat den med ett väldigt dyrt "specialverktyg" från Biltema.
De ville istället ha in stolpen på reparation och efter kanske 3 veckor fick jag tillbaka den i samma skick med motiveringen "den är lite sliten på innerröret så vi reparerar den inte"? Nähä, men vad hade det med saken att göra? Den är ju 3 år gammal så det var ju inte ett garantijobb direkt utan jag hade ju självklart betalat reparationen.

Reservdelen verkar finnas i ett exemplar på ett ställe i världen http://www.artscyclery.com/Speciali...nsion_Collet_12-15_EXT/descpage-SPEXPCLT.html vilket inte är klokt.

Vete fan hur jag ska göra nu? Kontakta SCS? Har de större möjligheter? Beställa från USA med jättelång leveranstid eller jättedyr frakt?
Delen heter Specialized part # S2009099 Expansion Collet om någon råkar veta var det finns en att köpa.

Tur man köpt en till cykel med dropper! Vill bara reparera den gamla så jag kan sälja den sen.

EST sa:
Så Jocke kunde inte få tag till de gamla?

Ringde efter att vi pratat och han skulle ringa upp men har inte hört något mer så jag vet inte riktigt faktiskt. Får väl göra ett nytt försök. Tänkte ändå lämna in gaffeln på service innan försäljning så jag hinner nog få den från USA annars... Kanske lika bra att lägga en beställning.

Ja han kan ju lätt vara stressad men brukar vara kanon när han har tid?
Jag bytte ju på min men den är med sliten i spåren så han fastnat ju inte högst upp länge...Så jag köpte en yepp

EST sa:
Ja han kan ju lätt vara stressad men brukar vara kanon när han har tid?
Jag bytte ju på min men den är med sliten i spåren så han fastnat ju inte högst upp länge...Så jag köpte en yepp
Är du nöjd med Yep'en då?

Ja den är asskön & har funkat hitills ,så japp :)

Luthman Photography min skramlade

Min vägrade låsa längst upp framförallt. Hade nog för mycket fett för att det skulle kunna skramla :-) Blev sämre och sämre under typ 3 rundor och när jag öppnade den fattades 6 av 10 delar på spännhylsan.

EST sa:
Ja den är asskön & har funkat hitills ,så japp :)

Luthman Photography min skramlade

Var noga att peta kabelhuset fullt i fett, annars så letar sig vatten lätt ner i höljet å så fryser den? Det gjorde mitt hölje förra veckan.

Jaha, letade mig tillbaka till 20 september i den här tråden när jag skrev om min Command Post som fått en trasig spännhylsa. Försökte på olika vägar få tag i en ny och stolpen var tom hos Specialized som inte ville laga den pga ett mikroskopiskt färgskav på stolpen där skrapringen sitter i toppläge. Vad nu det hade med det här att göra?
Till sist kontaktade jag SCS vilka hörde av sig omgående efter att ha pratat med Specialized som skickade en spännhylsa via dem. Mycket bra service av SCS!

Sen bävade man ju inför losskruvandet som EST varnat för att det skulle vara "största-rörtångs-jobbet". Jag gjorde en klämback av ett par reglar och lindade vulktejp runt stolpen. Klämde sen ihop det med mina snabbtvingar som klämmer 250kg styck så stolpen snurrade iaf inte. Min satt som tur var väldigt mycket lösare än EST's och lossnade med iofs ganska hårt tryck men med en rimligt stor polygrip.

20161226_232049.jpg

Sen var det bara att gänga av skräpet och dit med den nya. Det är lite tjockare material i den nya så måste nog justera något litegrann. Vajern i stolpen kanske så den släpper mer för stolpen går inte riktigt lika lätt som förut. Eller så behöver den bara användas lite.

Skulle man trivas med en dropper med fasta lägen när man vant sig vid steglös?
Nog för att jag gillar intervallen på TRS+, men lyckas man verkligen få dom att fastna i läge varje gång, så att man inte bara reser sig och sadeln följer med upp?

Jag misstänker att du bara duttar på remoten och sedan släpper den, samtidigt som du trycker ner stolpen till nästa hack. Hoppas att man hör eller känner något klick när den hittat nästa läge.

Hur värt är det med dropper egentligen? Velar mellan två snarlika cyklar, en med dropper och en utan. Den utan har lite bättre växlar samt är 1kg lättare.

CMI sa:
Hur värt är det med dropper egentligen? Velar mellan två snarlika cyklar, en med dropper och en utan. Den utan har lite bättre växlar samt är 1kg lättare.

Beror till stor del på hur du tänkt använda cykeln.

CMI sa:
Går inte att svara på utan fler detaljer, typ vad det är för hoj, vilken dropper det sitter på, eventuell prisskillnad osv.

CMI sa:

Supervärt skulle jag säga. Dock är det en komponent som är relativt enkel att montera på efteråt --> så hellre köpa en bra cykel utan än en skitcykel med dropper.

CMI sa:

Skulle vilja påstå att så fort du viker in på någon form av riktigt kuperad stig, eller kör dropps/hopp högre än 10-20 cm, så har du nytta av en sänkstolpe.
Sen är ju smaken som baken om den ska vara steglös eller med fasta lägen...

AddeN sa:
Jag står också och väger om jag ska köpa en yoke revive.

+1

Är grymt sugen på den men lite för feg för att var först. Konstruktionen ser skitbra ut men sen vet man ju inte om fabriken lyckas leverera den kvalitet som krävs.

theBrand sa:
Crossmax sa:
Är det någon mer än jag som går och väntar på att e*thirteens TRS+ dropper ska släppas? Har förhoppningen om att den kan bli the one to rule them all. Vad tror panelen?

https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/TRS-150-mm-Dropper-Post-with-Remote-2017-Model-p52531/

(Jag kommer nog investera i en när/om min Lev dör)

Jag har försökt hitta någon info om hur själva låsningen funkar på trs+, men hittar inget annat än att den ska vara typ "bra".

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Crossmax sa:
Är det någon mer än jag som går och väntar på att e*thirteens TRS+ dropper ska släppas? Har förhoppningen om att den kan bli the one to rule them all. Vad tror panelen?

https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/TRS-150-mm-Dropper-Post-with-Remote-2017-Model-p52531/

Jag har försökt hitta någon info om hur själva låsningen funkar på trs+, men hittar inget annat än att den ska vara typ "bra".
Ja, det är inte så lätt att hitta förklaringar på exakt hur konstruktionen ser ut på insidan. Det närmaste jag kommit är några sekunder i detta klipp:

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Crossmax sa:

Ja?

Det är ju typ det enda man behöver veta, den är bra, d.v.s inte dålig. Det räcker för mig.

theBrand sa:
Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Crossmax sa:

Ja?

Det är ju typ det enda man behöver veta, den är bra, d.v.s inte dålig. Det räcker för mig.

Haha, jo visserligen. Men det kan ju vara intressant att veta huruvida konstruktionen är en sådan som troligen kommer att slitas ut eller någon är byggt av unobtanium och omöjligt att ersätta utan att skjuta ner en asteroid.

Luthman Photography sa:
theBrand sa:
http://singletrackworld.com/2016/08/eurobike-2016-new-dropper-cassette-from-e13-components/

"Here’s where it gets interesting: the TRS Plus dropper post is entirely mechanical. It has a coil spring inside, and an expanding collet system that locks the post into preset grooves at 0mm, 75mm, 110mm and 150mm of travel. So you have 4 positions in total."

Det låter ju typ som en Command post med stålfjäder då.

Jo, typ så. Och det känns ju inte så dumt.

(Å andra sidan behöver ju inte det betyda att den är lika driftsäker s som CP bara för att det är en liknande lösning. Men konstruktionen ställer ju betydligt lägre krav på tillverkningtoleranser iaf)

Jag har inte haft några problem med driftsäkerhet på min command post under dom 2 år jag har haft den...

Monterade en "Brand X" dropper igår. Bra finish, relativt enkel att montera (intern dragning).
Endast testat cykla runt lite i källaren (!), och den fungerar kanon: Bra reglage och stadig i vertikalled.
Men: Hur mycket "glapp", (eng: play) är det normalt att droppers har rörelse framåt/bakåt och i sidled?
Denna har några milimeter, men det märks.

mickef sa:
Men: Hur mycket "glapp", (eng: play) är det normalt att droppers har rörelse framåt/bakåt och i sidled?
Denna har några milimeter, men det märks.

Jag har inte mätt mitt glapp. Det finns där men det är inte spontant kännbart under verklig cykling. Kan försöka uppskatta lite mer noga hemma ikväll.

För övrigt mycket nöjd med min.

/Johan

Meckade dit en Fox Transfer igår på min Camber. Monteras helt utan beskrivning på 5min och första funktionstesten verkar riktigt lovande, hoppas den är så hållbar som man läst än så länge...

Henrik83 sa:
Meckade dit en Fox Transfer igår på min Camber. Monteras helt utan beskrivning på 5min och första funktionstesten verkar riktigt lovande, hoppas den är så hållbar som man läst än så länge...

min transferstolpe höll ganska precis 3 veckor innan den dog trist nog. funkade helt felfritt till dagen den gav upp, stolpen går inte tillbaka upp utan hjälp, och fick det sköna "reverbgunget" vid toppläget av stolpen. skickat tillbaka den på garanti, så får se vad som händer! men enligt andra sånna där internetforum så verkar det vara ett "vanligt" problem :(

Tillbaka
Topp