Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

Haft en tmars, helt ny liggandes här ett tag. Som lite reservstolpe åt våra andra.
Idag tog jag tag i den o modifiera lite. Först o främst var den röd, så den fick bli silver istället.
Fasade hålen och borrade upp pluppen så man kan köra vanlig vajer. Parade ihop den med en överbliven yep knapp.

20170718_143940.jpg

Sen la ja in den i skåpet igen :p

marr sa:
Haft en tmars, helt ny liggandes här ett tag. Som lite reservstolpe åt våra andra.
Idag tog jag tag i den o modifiera lite. Först o främst var den röd, så den fick bli silver istället.
Fasade hålen och borrade upp pluppen så man kan köra vanlig vajer. Parade ihop den med en överbliven yep knapp.

Ser ju klart bättre ut iaf ?

KS Lev Integra finns nu i en (totalmåttet) kort 175mm-version, bra sugen.. Hur kassa har KS Lev varit senaste åren, törs man?

wenna sa:
Shrue sa:
wenna sa:
Ingen som provat BikeYoke Revive Dropper posten?

Har kört en 30.9 160mm i 100mil, funkar fint!

Provat andra droppers att jämnföra mot? Bilder?

Körde en Reverb Stealth A2 i 200mil på samma cykel tidigare (tills den la av). Största skillnaden är Revivens reglage som känns mycket bättre än Reverbs. I övrigt funkar de ju på samma vis. Beroende på hur jag kör/transporterar cykeln behöver jag ibland lufta Reviven (tar 15s), men om jag cyklar hemmavid är det kanske en gång per månad. Oklart vad bilder tillför, men ska se om jag kan leta fram något.

marr sa:

Även om din moddning säkert förbättrat stolpen, så gör sig en t-mars bäst i skåpet ändå?

Gandalf sa:
marr sa:

Även om din moddning säkert förbättrat stolpen, så gör sig en t-mars bäst i skåpet ändå?

Tror det jag med, bra med en backup :p

Henrik83 sa:
KS Lev Integra finns nu i en (totalmåttet) kort 175mm-version, bra sugen.. Hur kassa har KS Lev varit senaste åren, törs man?

Vet inte hur lika de olika modellerna är men den billiga KS-stolpen jag har på stigcykeln, en eTen Integra 100 mm 2016 är nu drygt ett år gammal, och funkar precis som när den var ny fortfarande utan nån service, efter Hellas-cykling nån dag i veckan inkl. på vintern. Jag har dock inte kollat runt efter andras upplevelser och kan ju ha haft tur. Det finns ju även de som inte haft problem med sin Reverb på nåt år, otroligt nog. :)

Modellen jag har är lite långsam på att åka upp (har inte läst på om sätt att öka hastigheten) och kom med mögiga reglaget men gör jobbet utan att krångla, är bekväm att sänka och ger ett bra klonk-ljud när den höjs och når max.

Såg att Crankbrothers Highline nämndes tidigare. Jag slog till på en sådan trots vetskapen om tidigare "egenskaper" på deras stolpar. För strax över 200€ tycker jag så här långt att det verkar mycket lovande och kan bara hålla med i allt som skrevs i de tester som länkades till tidigare. Känns väldigt solid! Reglaget är grymt bra. Har haft en Reverb och en Ice V8 tidigare. Denna slår båda på alla punkter. Om någon är intresserad kan jag posta några bilder senare.

Jag har inte riktigt orkat läsa hela tråden. Finns det nån slags konsensus runt vad för stolpe man ska välja om man vill ha fjärrstyrd 27,2 BUDGET? Funkar tmars som den ska?

Vet itne om det är tillåtet att lägga ut "annonser" här men om någon är intresserad av att testa men inte vill betala allt för mycket pengar har jag en
https://www.bikester.se/red-cycling...7_pla&ef_id=WBn8VAAAAYyRGA9V:20170725123408:s
liggande hemma.
köpte och testade den ett par timmar sedan köpte jag ny cykel där det redan fanns en och han som köpte min gamla var inte intresserad av droppern :)

Alfsomfan sa:
Jag har inte riktigt orkat läsa hela tråden. Finns det nån slags konsensus runt vad för stolpe man ska välja om man vill ha fjärrstyrd 27,2 BUDGET? Funkar tmars som den ska?

Jag har kör med en https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-remote-seatpost-27,2mm-516356/wg_id-1355 sedan i vintras och har inte haft några stora problem hittills. Den glappar lika mycket som tmars i rotationsled och kärvar en aning vid första kompressionen om man inte använder den ofta. Klart prisvärd i mina ögon.

Edit: nu med rätt stolpe länkad.

Senast ändrad:
Alfsomfan sa:

X-fusion HiLo är en bra stolpe för 27,2 mm. Inte riktigt budget-prissatt dock.

Crankbrothers Highline, 125mm drop. Ur kartong absolut noll glapp eller spel. Bara hunnit köra ett par timmar ännu men känns solid. Återstår att se hur länge det varar...
WP_20170725_21_14_15_Pro.jpg

Reglage med griptejp som finns som tillbehör. Fin känsla med lagom motstånd och bra inställningsmöjligheter. Skulle ju vart smutt om det fanns ett fäste för i-spec.
WP_20170725_21_13_24_Pro.jpg

Uttagen i tejpen för droppern passade fint på växelreglagen...
WP_20170725_21_13_32_Pro.jpg

WP_20170725_21_13_11_Pro.jpg

Vilka stolpar bygger minst? Har en cykel i hushållet med 14cm från klämma till rails. 27,2. Någon stolpe med 80mm travel borde väl kunna funka?

Ny på sänkstolpe så jag är tacksam för tips.

DeermarK sa:
Crankbrothers Highline, 125mm drop. Ur kartong absolut noll glapp eller spel. Bara hunnit köra ett par timmar ännu men känns solid. Återstår att se hur länge det varar...

Reglage med griptejp som finns som tillbehör. Fin känsla med lagom motstånd och bra inställningsmöjligheter. Skulle ju vart smutt om det fanns ett fäste för i-spec.

Uttagen i tejpen för droppern passade fint på växelreglagen...

Kudos för sjukt bra färgmatchning på griptape/ram!

Audioholic sa:
Vilka stolpar bygger minst? Har en cykel i hushållet med 14cm från klämma till rails. 27,2. Någon stolpe med 80mm travel borde väl kunna funka?

Ny på sänkstolpe så jag är tacksam för tips.

Kolla på den jag tipsade om några inlägg längre upp.

Bike-Yoke smyger ut en 185mm:s Revive när man minst anar det.
185.PNG

Senast ändrad:
Perfekt! Mailade med Stefan på BikeYoke tidigare idag & fick veta att den skulle släppas, nu beställt & klart. Tror det blir succé!

Man får bara komma ihåg att den växer lika mycket neråt som uppåt. Risken är att stolpen tar i kinken i ramen. Raka och korta sadelrör har en fördel.

BjornR sa:
Man får bara komma ihåg att den växer lika mycket neråt som uppåt. Risken är att stolpen tar i kinken i ramen. Raka och korta sadelrör har en fördel.

Nja, det beror ju på vilken stolpe du jämför mot. Revive 185 tar mindre plats i ramen än en Reverb 150. Trots 35mm mer justermån så är den desutom bara 10mm längre på den delen av stolpen som sticker upp ur sadelröret.

IMG_1906.PNG

Henrik83 sa:
BjornR sa:

Nja, det beror ju på vilken stolpe du jämför mot. Revive 185 tar mindre plats i ramen än en Reverb 150. Trots 35mm mer justermån så är den desutom bara 10mm längre på den delen av stolpen som sticker upp ur sadelröret.

Beror på hur man ser på det, på vissa ramar är det kinken i sadelröret som är begräsningen vad som går i, (Maximum insertion length). Risken är att det blir ett fysiskt stopp när sadelstolpen når kinken, då kan stolpen fortfarande sticka ut några cm vilket gör det omöjligt att få till rätt tramphöjd.

Går man t.ex från 160mm Revive och har 25mm utstick sedan köper en 185mm i hopp om att få en längre stolpe. Sedan stannar stolpen med 25mm utstick för att 185mm mätte längre från toppcappen och ner. Det är risken jag snackar om. Att insticket är begränsningen snarare än stackhöjden.

Senast ändrad:
Vi säger att en ram har 235mm max instick, stolpen har 235mm från botten till toppcappen(B-T). Du kan få in hela stolpen till att toppcappen bottnar. Nu kör du 25mm utstick från sadelröret till toppcappen och inte vet om begräsningen och köper en stolpe med 25mm mer slaglängd, med totalt 260mm (B-T). När du trycker i stolpen i sadelröret så bottnar den efter 235mm och då sticker det ut 25mm från sadelröret, och med slaglängden så ökar måttet med 25mm. Nu har du en stolpe med 25mm för hög tramphöjd.

Kink i sadelröret är ju såååå 2016 ;) Ska jag få ner den där och sitta rätt måste 26,7mm av sadelröret trimmas bort :/

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Henrik83 sa:
Perfekt! Mailade med Stefan på BikeYoke tidigare idag & fick veta att den skulle släppas, nu beställt & klart. Tror det blir succé!

Har du kört deras 160? Vad tycker du om den då? Teoretiskt sett verkar den ju fin.

Har nyligen monterat en 160 och den känns kanon. 3 timmars användningstid säger ju dock ingenting egentligen, men jag gillar att de verkar ha ansträngt sig för enkel service m.m.
Busenkel montering, skönt reglage, väldigt lite glapp och går att lyfta cykeln i sadeln utan att den åker upp.

Luthman Photography sa:
Henrik83 sa:

Har du kört deras 160? Vad tycker du om den då? Teoretiskt sett verkar den ju fin.

Nope, helt ny på BY. Men jag gillar teorin bakom, serviceupplägget, samt att man kan lufta den själv på bara några sek när det behövs. Vrid med en insexa & så är det klart. Känns genialt, på pappret. Att de dessutom svarar så snabbt på mail att det känns som att chatta är plus det också.
Men samtidigt så hade jag samma goa känsla när jag köpte en Bontrager DropLine, äntligen en stolpe som bara ska fungera.. Det gick sådär. Glapp i sidled, väldans massa friktion upp & ner samt att den tillslut låste sig i översta läget ungefär var 10e gång man skulle sänka den, väldigt irriterande att behöva släppa triggern & trycka igen. Fick den servad & med utbytt cartridge av Cykloteket men det tog bara nån dags användande innan den var likadan igen.
Slår dock ett fortsatt slag för Fox Transfer. Har en sån på stigcykeln och den bara fortsätter att fungera helt felfritt.

BikeYoken har jag kört i tre månader nu, och den funkar skitbra. Visst, ställer man cykeln upp och ner med stolpen droppad så måste man reviva den, men för vanlig stigåka så behövs det inte göras på regelbunden basis. Nu kommer de dessutom utrusta stolpen med en borttagbar spak så man inte ens behöver ta fram 4 mm insexan för att reviva. Borde innebära att man kan utföra operationen medan man sitter på cykeln.

I övrigt kan man sammanfatta stolpen som:
Snygg
Smutt som en babyröv
Väldigt hög finish
Skön och clean remote
Relativt lätt

Har bara kört denna och YEP någon längre tid, och medan båda är ruggigt bra så tror jag mer på Revivens konstruktion. Både är dock väldigt smutta.

Henrik83 sa:
Men samtidigt så hade jag samma goa känsla när jag köpte en Bontrager DropLine, äntligen en stolpe som bara ska fungera.. Det gick sådär. Glapp i sidled, väldans massa friktion upp & ner samt att den tillslut låste sig i översta läget ungefär var 10e gång man skulle sänka den, väldigt irriterande att behöva släppa triggern & trycka igen. Fick den servad & med utbytt cartridge av Cykloteket men det tog bara nån dags användande innan den var likadan igen.
Slår dock ett fortsatt slag för Fox Transfer. Har en sån på stigcykeln och den bara fortsätter att fungera helt felfritt.

Eftersom jag varit inställd på att köpa Dropline: vad hände sen, ännu ett cartridgebyte på garanti? Har du nån uppfattning om du haft sjukt otur eller är det fler som har samma problem?

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
BjornR sa:
zinkpasta sa:
Ingen som hunnit testa E13 TRS+ än? Sitter och velar mellan den och BikeYoke..

Länkar igen:

http://enduro-mtb.com/en/ten-dropper-post-test/

Det är ju bl.a. den artikeln som får mig att vela. :P (Menade alltså om nån här hade hunnit testa..) Men tack iaf!
..Ska väl ta och mäta max instick strax iofs, det kan avgöra det hela i BikeYokes favör..
Jag väntade länge på E13, men efter ett halvår av förseningar och dessutom en alldeles för lång stack så blev det BY. 10 mm extra dropp, kortare och lättare.

Hej!
Jag har en Fox Transfer Performance Dropper som jag inte tycker uppför sig. När man ska ner så måste man jucka till för att stolpen ska sjunka. Det känns som att man måste lätta på sidkrafterna för att minska friktionen när den ska ner. Upp är det inga problem men då sitter man ju inte på sadeln. Nån som har liknande upplevelse eller nån ide om vad man kan göra åt det?
/Eric

flogned sa:
Eftersom jag varit inställd på att köpa Dropline: vad hände sen, ännu ett cartridgebyte på garanti? Har du nån uppfattning om du haft sjukt otur eller är det fler som har samma problem?

Nope, butiken tog tillbaka den utan knussel. Vet en till som haft samma problem, men vi två är nog undantagen sett till vad som skrivs på Internet.

Tillbaka
Topp