Dropperpost

Dropperpost
hej alla glada, jag är grön på MTB men så smått kommit igång och redan hållt på att vurpa ordentligt pga. att sadeln fastnat i röva på väg neråt och ska köpa en Dropperpost och undrar lite kring dessa, -är dom helt "solida" när dom är högst uppe eller vickar dom?
-kikar på en Rockshox Reverb 125

Dropperpost
Antingen något rätt billigt, typ Brand X eller ett steg upp OneUp. De håller inte bättre än Reverb men är billigare att ersätta.

Eller BikeYoke Revive som går att fixa i fält när det kommer luft på fel ställe och serva själv relativt enkelt.

Dropperpost
trailbiker sa:
Oftast helt solida, men nån mm glapp kan man få leva med så småningom.

Nja, jag har hittills haft 7 st av olika fabrikat och på alla har det funnits ett litet litet glapp. Men det handlar om kanske 1 mm på sadelspetsen och det är absolut inget man märker när man kör.

Dropperpost
Tror det är skillnad mellan olika exemplar.

Jag läste en massa reviews om BrandX, vissa hade lite glapp o vissa inget. Den jag köpte har minimalt med glapp men man får väl ge det ett år innan man vet.

Dropperpost
Snedtramparen sa:
-jag tackar för alla svar och eran input, men nu snävar jag ner frågan till: -kommer Rockshox:en jag frågade om ovan att börja glappa?
I sidled, dvs rotation ja en aning säkert. Men i övrigt kommer den som alla andra stolpar börja sjunka förr eller senare. Köp där du vet att garantihanteringen är ok.

Dropperpost
Man köper inte en Reverb frivilligt, iaf inte om du inte får den snorbilligt. Man får motvilligt med den när man köper cykel och kör pliktskyldigt tills den går sönder. Jag skulle också alla dagar kollat på en Brand-X eller möjligen Oneup, men av det jag märkt ser jag inget med Oneup som motiverar påslaget mot Brand-X. Så Brand-X med en lite mer premium fjärr skulle jag gå på.

Dropperpost
brukar flagga för magura wyron
med trådlös fjärr.

solid och stadig nästan utan glapp. extremt lättmonterad, bara sätta i ramen, sätt fast knappen på styret; klart. sedan lätt att flytta mellan cyklar eller avmontera för t ex cykelvasan.

vissa har hängt upp sig på ergonomin. jag tycker den är enklare att använda än mina andra två sänkstolpar. man duttar helt kort på knappen, sedan sköter stolpen om resten; öppnar och sedan stänger ventilen i en sekvens.

Dropperpost
Tja ! Har två brand x och en gammal commandpost alla glappar men inte så det stör , använder dock wolftoothreglage på alla men tycker absolut att det är värt merkostnaden.
Mange

Dropperpost
Bra att du ska köpa dropper, lätt bästa uppgraderingen du kan göra för mtb. Mitt tips är bara att kolla längden ordentligt så du klämmer in ordentligt med dropp om du har plats för det, men såklart inte för mkt heller. Vad gäller vickning och glapp tycker jag alltid det brukar vara lite spel på några millimeter men att det inte märks när man väl cyklar.

Dropperpost
Det som Erik O är inne på är enda eventuella svagheten med Brand-x, den har ganska mycket "död höjd" som gör att man kanske bara får plats med en 125 mm där en Oneup skulle fixa 150 eller t o m 170 mm.

Dropperpost
Bra att veta om Reverb är ju att utöver dålig robusthet så fungerar den ju inte när det blir kallt. I minusgrader har alla tre jag haft låst sig helt och runt några få plusgrader fungerat galet långsamt.

Tillbaka
Topp