DT 350 baknav: normalt slitage?

kentaur

Medlem
Skulle ni reklamera eller tycker ni följande beskriver ett normalt slitage efter ca 15 timmar effektiv tid?

Bodyns ytbeläggning är bortsliten där ratchets driver mot bodyn. Ratchets har fått små skador på topparna där ratchets glider mot varandra. Jag upplevde 2-3 gånger att det kändes som om ratchets inte greppade direkt efter extra rotiga och steniga stigpartier på ganska plan mark (började efter ca 10 timmar cyklingstid). Tog isär vid 15 timmar och då var fettet fullt av partiklar från den bortslitna ytbeläggningen (mest i bodyn och på ratchet närmast bodyn). Efter rengöring och nytt fett har navet fungerat utan att slinta (ca 5 timmar).

Jag väger ca 80 kg med all utrustning. Cyklar teknisk stig på FS med 130/120 slag. Navet är från Februari. Body och ratchets är nyare. Jag fick ny body och nya ratchets när tidigare ratchets gick sönder. Jag fick inte alls samma slitage på första bodyn trots att jag körde med 54T ratchets en hel månad innan DT bytte ut både trasiga 18T och body.

Jag trodde DT Swiss gjorde hållbara nav. Kanske bara haft otur eller har för stora krav på att det ska hålla?

Fler bilder här:

Bilagor

• IMG_20220608_174927.jpg
    IMG_20220608_174927.jpg
    659.8 KB · Besök: 503
  • IMG_20220608_175247.jpg
    IMG_20220608_175247.jpg
    370 KB · Besök: 506
Inte normalt. Haft mitt 240 nav med 54T i 2 år nu och är inte ens i närheten. Skall plocka ner det i dagarna och göra rent och fetta om. Jag återkommer då.

Är det deras nya EXP? Då är det ett känt problem.
Inget EXP. Det är två fjädrande ratchets i mitt 350. Jag tror inte det finns några 350 med EXP (hittills).

Det här 350-navet har 318 i serienummer. Felaktig navserie har 308. I så fall så var min första body ur den bra 318-serien, men den senaste bodyn är från okänd serie. Jag hittar inget nummer på bodyn.

DT vill dock inte erkänna några problem med ytbeläggningen i bodies ur 308-serien. De säger att problemet låg i ratchets ur 308-serien och dessa ratchets är bortrensade ur alla DTs lager nu.

DT ville först ha det till att mina 54T var ur den felaktiga serien (köpta från bike24 efter 18T haveriet), men jag har inte kört med mina 54T i den här bodyn och de fungerade dessutom i den första bodyn, så den teorin håller nog inte.

Är fjädern skev eller är det bara perspektivet?

Jag hade liknande problem med en ratchet från Syntace och där var problemet att fjädern var skev (jag fick en ny ratchet och fjädrar från Syntace efter jag skickade bilden).

Är fjädern skev eller är det bara perspektivet?

Jag hade liknande problem med en ratchet från Syntace och där var problemet att fjädern var skev (jag fick en ny ratchet och fjädrar från Syntace efter jag skickade bilden).
Fjädrarna ser raka ut, men tack för tipset.

DT säger att det kan ha varit för mycket fett.

Jag tror på att fettet kan ha varit felet när 18T gick i flisor i vintras i första bodyn. Det var runt nollan när navet användes första gången. DT sa nu att man kan späda fettet med några droppar vanlig kedjeolja på vintern när det är kallt. Hade varit bra att vetat om det i vintras.

Tycker inte det ska bli samma problem när det är 15 grader varmt. Den här "nya" bodyn och ratchets fungerar utan att slinta med samma mängd fett efter rengöring från partiklar från ytbeläggningen.

Senast ändrad:
Fjädrarna ser raka ut, men tack för tipset.

DT säger att det kan ha varit för mycket fett.

Jag tror på att fettet kan ha varit felet när 18T gick i flisor i vintras i första bodyn. Det var runt nollan när navet användes första gången. DT sa nu att man kan späda fettet med några droppar vanlig kedjeolja på vintern när det är kallt. Hade varit bra att vetat om det i vintras.

Tycker inte det ska bli samma problem när det är 15 grader varmt. Samma body och ratchets fungerar utan att slinta med samma mängd fett efter rengöring från partiklar från ytbeläggningen.

Men har du lagt i mer fett själva?

Jag använder mer fett än vanligt för att får ett tyst nav. Jag kör min 350 med 36t Ratchet året runt också vid minusgrader och har aldrig haft problem. DT nav är en av de populäraste nav för svenska stigcyklister som kör året runt.

Jag använder mer fett än vanligt för att får ett tyst nav. Jag kör min 350 med 36t Ratchet året runt också vid minusgrader och har aldrig haft problem. DT nav är en av de populäraste nav för svenska stigcyklister som kör året runt.
Jag kör också med extra fett för att få tyst på det, med 54t. Har funkat bra i flera år.

Då 18T gick sönder var fettet fabriksmonterat. Inga stora mängder från fabrik. Samma mängd som när jag fick det här nya monterat av en lokal DT-butik.

Nu säger DT att det räcker att pensla på fett, så verkar som om de vill ha lite mindre fett än vad som var brukligt tidigare. Blir väl mer ljud med mindre fett och kanske risk för ökat slitage på sommaren.

Tråkigt att DTs nav blivit så känsliga för rätt mängd fett. Måste ha ändrats något i tillverkningen senaste åren. Flyttat till Kina och sedan pandemin kanske?

På mina förra 240s körde jag mer fett på sommaren för värmens skull. Inte varit något problem. Nu har jag nya 240 EXP där det kom med fett, ljudet har blivit högre men har inte direkt inspekterat navet.

Är det just ratcheten och splinsen som fått stryk? Av bilderna att döma så är de flesta rengjorda och ser nya ut?

350 har väl "alltid" tillverkats i Kina eller om det är Taiwan? Bara de finare naven 240, 180 och motsvarande för deras egna hjul och OEM som tillverkas i Schweiz.

Men problem är med ratcheten, inte navet. Ratcheten var samma på alla nav, förutom antal tänderna.

Hur mer tänderna hur snabbare den går sönder. Så konstigt att en 18t går sönder så snabbt. Jag har ingen aning om dom har bytt tillverkare (för 18t), men skulle säga att det är osannolikt.

På mina förra 240s körde jag mer fett på sommaren för värmens skull. Inte varit något problem. Nu har jag nya 240 EXP där det kom med fett, ljudet har blivit högre men har inte direkt inspekterat navet.

Är det just ratcheten och splinsen som fått stryk? Av bilderna att döma så är de flesta rengjorda och ser nya ut?
Den svarta ytbeläggningen på splines på sidan där bodyn driver mot ratcheten är bortskavd. Det är blank metall där det ska vara svart ytbeläggning.

Ratchet-tänderna är lite skadade, mest på den till höger på bilden i första posten i tråden här, mellan kl 6 och kl 10. Alla toppar på båda ratchets ser dessutom lite avrundade ut.

Partiklar från ratchets har troligen också bidragit till fettets slipförmåga till slut. Till och med splines i "nut ring" ser lite lätt slitna ut. Ingen ytbeläggning där, bara stål. Effektivt slipmeddel det här.

Fettet var svartare och klistrigare närmare bodyns splines när jag gjorde rent, men har spridit sig till båda ratchets. Kan skicka med bild här.

DT i Sverige säger det här är fullt normalt efter mindre än 15 timmar. De är rädda för att inte få ersättning från DT centralt om de byter ut ratchets och body igen.

Bilagor

• IMG_20220608_164918.jpg
    IMG_20220608_164918.jpg
    733.7 KB · Besök: 186
Senast ändrad:
Den svarta ytbeläggningen på splines på sidan där bodyn driver mot ratcheten är bortskavd. Det är blank metall där det ska vara svart ytbeläggning.

Ratchet-tänderna är lite skadade, mest på den till höger på bilden i första posten i tråden här, mellan kl 6 och kl 10. Alla toppar ser lite avrundade ut.

Partiklar från ratchets har troligen också bidragit till fettets slipförmåga till slut. Till och med splines i "nut ring" ser lite lätt slitna ut. Ingen ytbeläggning där, bara stål. Effektivt slipmeddel det här.

Fettet var svartare och klistrigare närmare bodyns splines när jag gjorde rent, men har spridit sig till båda ratchets. Kan skicka med bild här.

DT i Sverige säger det här är fullt normalt efter mindre än 15 timmar. De är rädda för att inte få ersättning från DT centralt om de byter ut ratchets och body igen.
Ah nu ser jag, zoomade in, ja det är väl flisor från färgen som följt med som du säger.

Ah nu ser jag, zoomade in, ja det är väl flisor från färgen som följt med som du säger.
Den svarta ytbeläggningen är förmodligen bara cold blue för rostskydd. Tänderna såg ju lite tråkiga ut.

Varför skulle DT ha vanlig färg där som lossnar och skapar reklamationer i onödan? Jag tror det är till för att skydda den mjuka metallen under, men jag kan ha fel.

Ytbeläggningen satt kvar i första bodyn med 54T efter samma tid, trots att den fått små skador på 2-3 splines när 18T blev flis.

Tidigare sa DT Sverige att de aldrig sett en body blivit utsliten så här snabbt och att jag behöver vända mig till en butik som de jobbar med. Nu har de ändrat sig och säger att de inte kommer få ersättning av DT om de byter ut delarna.

Men problem är med ratcheten, inte navet. Ratcheten var samma på alla nav, förutom antal tänderna.
Okej, ja om man köpte till ratchets med 36 tänder (för det tror jag aldrig ingick som standard från DT, i sådana fall var det nog OEM som lagt en specialbeställning eller enskild butik som bytt ut dem) så fick man nog exakt samma komponenter. Men annars är det helt tvärtom skulle jag säga, antalet tänder som standard är samma och var tidigare 18 men sedan 240 fick Ratchet EXP kommer de med 36 tänder och så även senaste redesignen av 350 (som dock inte fick EXP). Däremot på tidigare generationen med 18 tänder så kom 350 med ratchets som är solida medan de på 240/180 var utfrästa på insidan för att spara ett par gram.

Okej, ja om man köpte till ratchets med 36 tänder (för det tror jag aldrig ingick som standard från DT, i sådana fall var det nog OEM som lagt en specialbeställning eller enskild butik som bytt ut dem) så fick man nog exakt samma komponenter. Men annars är det helt tvärtom skulle jag säga, antalet tänder som standard är samma och var tidigare 18 men sedan 240 fick Ratchet EXP kommer de med 36 tänder och så även senaste redesignen av 350 (som dock inte fick EXP). Däremot på tidigare generationen med 18 tänder så kom 350 med ratchets som är solida medan de på 240/180 var utfrästa på insidan för att spara ett par gram.

Nej, bara 54t är utfrästa. 36t var standard på 240 och 18t på 350. Nu har 350 standard (gamla) 36t ratcheten. Men utfräsningnen spelar ingen roll när problemet är att man tappar spetserna av tänderna.

Varför skulle DT ha vanlig färg där som lossnar och skapar reklamationer i onödan? Jag tror det är till för att skydda den mjuka metallen under, men jag kan ha fel.

Ytbeläggningen satt kvar i första bodyn med 54T efter samma tid, trots att den fått små skador på 2-3 splines när 18T blev flis.

Tidigare sa DT Sverige att de aldrig sett en body blivit utsliten så här snabbt och att jag behöver vända mig till en butik som de jobbar med. Nu har de ändrat sig och säger att de inte kommer få ersättning av DT om de byter ut delarna.
Cold blue/gun blue är inte färg. Om stålet är mjukt så är det fel. Ringarna ska vara helt härdade. Metalflisor i fett ser svart ut så det är inte färg.

Appråpå 54T som är ihåliga. Hade precis isär mina och tänkte att fettfyllt spår blir både en tätning mot fukt och en fettbuffert. Så jag smetade i typ fullt i spåren. Bra eller dåligt, lite spekulationer (kanske kunnskap) tas gärna emot...

Bump...

Har nyss installerat 54T-ratchet i ett DT-nav. Två kort-korta turer höll det, nu är alla kuggarna på båda ringarna paj. Hur är detta ens möjligt? ?
Kan tänka mig att fettet är för trögt när det är kallt, men det måste väl en schweizisk tillverkare begripa? Efter att ha sett hur små och delikata dessa ringar är (trodde de var betydligt större) så fattar jag varför de inte säljer nav med mer än 36T från fabrik i alla fall.

Får försöka reklamera men jag vet inte om jag är sugen på samma skit igen. Synd bara att 36T känns outhärdligt glappigt när man cyklat på nav med oändligt antal ingreppspunkter innan (Kappstein och Onyx). :rolleyes:

Edit: Navet var för övrigt helt nytt, bara cyklat 3-4 turer innan med 36-ratcheten. Så det bör inte vara slitet eller nåt.

Bump...

Har nyss installerat 54T-ratchet i ett DT-nav. Två kort-korta turer höll det, nu är alla kuggarna på båda ringarna paj. Hur är detta ens möjligt? ?
Kan tänka mig att fettet är för trögt när det är kallt, men det måste väl en schweizisk tillverkare begripa? Efter att ha sett hur små och delikata dessa ringar är (trodde de var betydligt större) så fattar jag varför de inte säljer nav med mer än 36T från fabrik i alla fall.

Får försöka reklamera men jag vet inte om jag är sugen på samma skit igen. Synd bara att 36T känns outhärdligt glappigt när man cyklat på nav med oändligt antal ingreppspunkter innan (Kappstein och Onyx). :rolleyes:

Edit: Navet var för övrigt helt nytt, bara cyklat 3-4 turer innan med 36-ratcheten. Så det bör inte vara slitet eller nåt.
Om du inte har fettat in det extra är det såklart bara att reklamera.

Bump...

Jag har kört samma 54t-ratchets sen 2018 eller nåt sånt och de ser fortfarande ut som nya. Smörjer med DTs eget fett och kör ofta på lite lagom så det inte ska låta förjävligt. Cyklat även i -10 iaf utan missöden.

Om du inte har fettat in det extra är det såklart bara att reklamera.
Hur mycket är "extra"? DT specar ingen exakt mängd. Jag använde en högst rimlig mängd och det funkade ett tag ju.

Edit: Men ja, reklamation blir det till Bike-Discount. De brukar inte knussla.
Ska bara ta lite vettiga bilder under mikroskop på jobbet så man ser ordentligt vad som hänt.

Jag har kört samma 54t-ratchets sen 2018 eller nåt sånt och de ser fortfarande ut som nya. Smörjer med DTs eget fett och kör ofta på lite lagom så det inte ska låta förjävligt. Cyklat även i -10 iaf utan missöden.
Jag använde DT:s fett (som följde med) och det var inte ens minusgrader. Typ noll.

Bump...

Jag har kört sönder en 45t Syntace ratchet efter inte så många tur. Då var fjädern böjd som gav en öjämn belastning. På en ratchet går alla tänder av samtidigt. Syntace bytte kort efter det till 40t ratchet. Jag antar att det är svart att göra mindre tänder hållbart.

Med det sagt har jag inte hört om fel med DT 54t ratchet, så jag skulle tänka att något är fel med din ratchet eller nav. Jag har kört med en riktigt bra cyklist, han byter 54t ratchet en eller två gånger om år. Men har kör också riktigt mycket och hård.

Hur mycket är "extra"? DT specar ingen exakt mängd. Jag använde en högst rimlig mängd och det funkade ett tag ju.

Edit: Men ja, reklamation blir det till Bike-Discount. De brukar inte knussla.
Ska bara ta lite vettiga bilder under mikroskop på jobbet så man ser ordentligt vad som hänt.

Jag använde DT:s fett (som följde med) och det var inte ens minusgrader. Typ noll.
Om du använder för tjockt med gett så är det handhavandefel.
Hela konstruktionen bygger på att tänderna är i ingrepp och inte flyter på fettet. Tänderna och inte bara eggarna ska vara i ingrepp.

Om du använder för tjockt med gett så är det handhavandefel.
Hela konstruktionen bygger på att tänderna är i ingrepp och inte flyter på fettet. Tänderna och inte bara eggarna ska vara i ingrepp.
Då hade det rimligen rappat direkt, inte i slutet av två turer. Alltså kan det inte bero på det. Och jag använde knappast en överdrivet stor mängd fett. Edit: Det finns heller inget som hindrar fettet att tryckas utåt eller inåt radiellt, så det verkar omöjligt att det skulle hindra ingreppet.

Bakgrund: Jag har kört sönder drösvis med nav av alla de sorter, så uppenbarligen petar jag åtminstone momentant ut en del effekt. Men inte så att saker ska kunna gå sönder direkt. Något måste vara fel.

Senast ändrad:
Jag har kört sönder en 45t Syntace ratchet efter inte så många tur. Då var fjädern böjd som gav en öjämn belastning. På en ratchet går alla tänder av samtidigt. Syntace bytte kort efter det till 40t ratchet. Jag antar att det är svart att göra mindre tänder hållbart.

Med det sagt har jag inte hört om fel med DT 54t ratchet, så jag skulle tänka att något är fel med din ratchet eller nav. Jag har kört med en riktigt bra cyklist, han byter 54t ratchet en eller två gånger om år. Men har kör också riktigt mycket och hård.
Fjädrarna ser lite sneda ut, men det gör även fjädrarna som satt i från början. Jag tror inte det spelar nån roll eftersom de kommer att vara ordentligt komprimerade i monterat läge. Och då kan de mycket väl ha jämn kraft runtom.
Dessutom borde det vara så minimalt med glapp i splinen att man inte ska behöva ha en perfekt fjäder. Verkar vanskligt.

Då hade det rimligen rappat direkt, inte i slutet av två turer. Alltså kan det inte bero på det. Och jag använde knappast en överdrivet stor mängd fett. Edit: Det finns heller inget som hindrar fettet att tryckas utåt eller inåt radiellt, så det verkar omöjligt att det skulle hindra ingreppet.

Bakgrund: Jag har kört sönder drösvis med nav av alla de sorter, så uppenbarligen petar jag åtminstone momentant ut en del effekt. Men inte så att saker ska kunna gå sönder direkt. Något måste vara fel.
Oavsett så kan du ju reklamera.

Fjädrarna ser lite sneda ut, men det gör även fjädrarna som satt i från början. Jag tror inte det spelar nån roll eftersom de kommer att vara ordentligt komprimerade i monterat läge. Och då kan de mycket väl ha jämn kraft runtom.
Dessutom borde det vara så minimalt med glapp i splinen att man inte ska behöva ha en perfekt fjäder. Verkar vanskligt.

Utesidorna av fjädrarna måste vara parallela, åtminstone i komprimerad läge. Min felaktiga Syntace fjäder såg ut så här:

2024-01-11-21-00-48-507.jpg

Tjena!

En kund råkade ut för samma sak, 12 mil sen var ringarna renslipade från tänder. En annan rensade ett nav efter några mil, men då tror jag det var 36t
Båda på sommaren så känner inte att det är fettet som spelar roll.
Känner att DTs QC inte är vad den brukade vara.

När det kommer till fettet så har jag sen många år kört Shimanos Freehub Grease istället, tycker det fungerar klar bättre när det är kallt.

Utesidorna av fjädrarna måste vara parallela, åtminstone i komprimerad läge. Min felaktiga Syntace fjäder såg ut så här:

Visa bilaga 675247
Jaha. Mina har väl en nivåskillnad på kanske 1-2 mm från ena sidan till andra. Måste titta rätt noga för att se att de inte är perfekta. Eller frågan är om det inte är precis så de ska se ut, för att få jämn kraft när de är komprimerade.

Jag pratade med DT mek i Sverige och fick tipset att späda ut fettet med vanlig kedjeolja, särskilt när det är kallt.

Jag kör 24T året om nu utan problem, ned till -20 grader i alla fall. Tycker 54T väsnas för mycket. Har inte provat 36T, men misstänker att urfräsningen på baksidan (viktbesparing) gör att 36T väsnas nästan lika mycket som 54T. 24T är solida och nästan lika tysta som 18T, och upplevs som tillräckligt med poe , när man vant sig.

Kollade lite på originalringarna som varit med om 4 turer innan jag uppgraderade. Skrot de också.
Jävlar vad sugen man blir på att få nya så att de också kan gå sönder när man minst anar det. ?

Bilagor

• 419551419_738184237992186_2254488929990175376_n.jpg
    419551419_738184237992186_2254488929990175376_n.jpg
    346.3 KB · Besök: 61
  • 419913851_1706320826542146_8421877093318484635_n.jpg
    419913851_1706320826542146_8421877093318484635_n.jpg
    227 KB · Besök: 58
  • 420024326_346487461508262_6977673132038732466_n.jpg
    420024326_346487461508262_6977673132038732466_n.jpg
    342.3 KB · Besök: 58
Kollade lite på originalringarna som varit med om 4 turer innan jag uppgraderade. Skrot de också.
Jävlar vad sugen man blir på att få nya så att de också kan gå sönder när man minst anar det. ?

Då börjar jag misstänka att det är något fel med ditt nav eller fjäder och inte med ringarna.

Glider ringarna lätt fram och tillbaka?

Då börjar jag misstänka att det är något fel med ditt nav eller fjäder och inte med ringarna.

Glider ringarna lätt fram och tillbaka?
Jag har inte använt samma fjädrar. Bytte med ringarna, vilket man ska göra. Ser inget fel på någon av dem.
Om du menar om splinen glider bra så kan jag inte kolla, då ringarna och navet befinner sig på olika ställen.

Det suraste är att jag omöjligen kan bevisa vad som är fel. Och ska jag reklamera hela navet så måste jag riva hjulet igen. Jättekul. Har dessutom ingen bra idé om nåt hållbart nav att köpa. Trodde DT var oförstörbart, men det är ju tydligen skräp.

Tillbaka
Topp