DT 350 baknav: normalt slitage?

Jag tror och hoppas att det faktiskt är "batchfel" som någon annan skrev innan. Känns väldigt slumpartat annars men mina erfarenheter. Men rätt "special grease" och mängd verkar vara a och o enl DT själva.
Det finns troligen en anledning till att dom tog fram deras "special grease"

Senast ändrad:
Jag har inte använt samma fjädrar. Bytte med ringarna, vilket man ska göra. Ser inget fel på någon av dem.
Om du menar om splinen glider bra så kan jag inte kolla, då ringarna och navet befinner sig på olika ställen.

Det suraste är att jag omöjligen kan bevisa vad som är fel. Och ska jag reklamera hela navet så måste jag riva hjulet igen. Jättekul. Har dessutom ingen bra idé om nåt hållbart nav att köpa. Trodde DT var oförstörbart, men det är ju tydligen skräp.

DT används av många som cyklar hård och långt, det är klart en av de mest hållbara nav som finns. Oklart om du "bara" har otur eller är för stark, som jag tycker är osannolikt.

Om du använder olika fjädrar är det enda jag kan komma på fel i navet eller fel eller fel mängd av fett. Både skulle ger sämre glid av ringarna.

Temperaturen påverkar också. I Canyon-tråden berättade nån att ringarna inte tog i alls när det var kallt. Jag gissar att problemet där är fettet, men vi far ser.

Jag tror och hoppas att det faktiskt är "batchfel" som någon annan skrev innan. Känns väldigt slumpartat annars men mina erfarenheter. Men rätt "special grease" och mängd verkar vara a och o enl dt själva.

Men batchfel på nav eller Ratchet? Makten har nu kört sönder två olika ratchets.

De senaste bilderna är alltså från de ringar som satt monterade i navet från fabrik. Jag har inte rört något där, såsom fett eller fjädrar, innan jag körde 4 turer. Sen bytte jag till 54T-ringar som pajjade efter två turer.

Det kan inte vara nån särskilt "batch" eftersom det rör sig om helt olika produkter med 36 respektive 54 tänder. De är dessutom från olika butiker och har därför antagligen inte tillverkats samtidigt.
Kollar man på brottytorna är även de rätt olika. 54T har spröda brott medan 36T ser mer mosade ut.

Om det är nåt fel på själva navet så har jag ingen aning om vad eller hur jag ska kunna se det. Dock noterade jag redan från början att frihjulet rullade såpass trögt att det ville vrida kassetten med sig när cykeln rullade. Då släppte jag lite på bakaxelns åtdragning och det blev bättre.

Jag tror och hoppas att det faktiskt är "batchfel" som någon annan skrev innan. Känns väldigt slumpartat annars men mina erfarenheter. Men rätt "special grease" och mängd verkar vara a och o enl DT själva.
Det finns troligen en anledning till att dom tog fram deras "special grease"
Haha, det där är typ tio gånger mer fett än jag applicerade på 54T-ringarna. Folk här i tråden har ju sagt att det ska vara ytterst lite, och så formligen dränker DT dem i fett själva. ?

Men är det fel på batchen av både 36t och 54t ringarna?
Jag "tror och hoppas" ?
Men jag har kört sönder 54/60T och 36T, sen finns det andra fall där jag monterat ett 54/60T ratchet kört 2 år ca 800-1000mil på utan att jag ens fettat om det.
Då har jag inte kört med DT-s original delar utan kopior, sen om dom kommer från samma bana i fabriken låter jag vara osagt.

DT används av många som cyklar hård och långt, det är klart en av de mest hållbara nav som finns. Oklart om du "bara" har otur eller är för stark, som jag tycker är osannolikt.

Om du använder olika fjädrar är det enda jag kan komma på fel i navet eller fel eller fel mängd av fett. Både skulle ger sämre glid av ringarna.

Temperaturen påverkar också. I Canyon-tråden berättade nån att ringarna inte tog i alls när det var kallt. Jag gissar att problemet där är fettet, men vi far ser.

Tjena!

Som jag skrev innan, har haft två fall i verkstaden som havererat på precis samma sätt. Både 36t och 54t. Båda på helt oöppnade nav.

@Makten du behöver inte ekra av navet för att reklamera ratchets. Ta med hjulet till en vettig cykelaffär som säljer Srams prylar så kan dom lösa en reklamation på det. Cycle Service Nordic är inte krångliga med garantifall.
Hade jag varit kvar i branschen så hade jag hjälpt dig.

Tjena!

Som jag skrev innan, har haft två fall i verkstaden som havererat på precis samma sätt. Både 36t och 54t. Båda på helt oöppnade nav.

@Makten du behöver inte ekra av navet för att reklamera ratchets. Ta med hjulet till en vettig cykelaffär som säljer Srams prylar så kan dom lösa en reklamation på det. Cycle Service Nordic är inte krångliga med garantifall.
Hade jag varit kvar i branschen så hade jag hjälpt dig.
Ekra av blir det förstås bara tal om ifall jag ska reklamera hela navet. Vilket kanske är en bra idé om man misstänker att navet är boven. Jag ser inte riktigt hur två olika ratchet-uppsättningar kan haverera så snabbt annars nämligen.

Spännande detta.
Blir lite sugen på att göra rent och försöka makro-fota mina egna ratchets nästa gång jag servar navet. De har ju rullat ett antal år och rätt många mil i flera olika nav.

Du har verkligen otur med grejer som verkar funka för alla andra.

Visst hade du ett onyx som hade en massa problem med?
Onyxnavet upptäckte jag av en slump att det var sprucket. Några veckor till och det hade blivit totalhaveri. Du kanske tänker på Kappstein? Liknande konstruktion men avsevärt billigare. Där har det gått åt två navkroppar och två bodys. Det var därför jag bytte till DT, men det blev ju uppenbarligen inte roligare.

Det tillhör ju inte vanligheterna att folk kör sönder drösvis med nav av alla sorter. Vad gör du med dom egentligen? DT t.ex brukar ju hålla för folk som trampar mycket hårdare än oss vanliga lönnfeta typer.
Jag går inte i uppförbackarna. ? Eller jo, ibland gör jag förstås det. Just nu är jag inte i toppform heller.

Jag vill de en bild på fjädern rakt ovanifrån.
Du kommer bara se en cirkel. Det är inget fel på fjädrarna vad jag kan se. Sen är det som sagt fyra olika fjädrar som varit inblandade.

Onyxnavet upptäckte jag av en slump att det var sprucket. Några veckor till och det hade blivit totalhaveri. Du kanske tänker på Kappstein? Liknande konstruktion men avsevärt billigare. Där har det gått åt två navkroppar och två bodys. Det var därför jag bytte till DT, men det blev ju uppenbarligen inte roligare.

Jag går inte i uppförbackarna. ? Eller jo, ibland gör jag förstås det. Just nu är jag inte i toppform heller.

Du kommer bara se en cirkel. Det är inget fel på fjädrarna vad jag kan se. Sen är det som sagt fyra olika fjädrar som varit inblandade.

Jag jobbar med fjädrar.

Jag har aldrig haft sönder ett nav. Och jag har cyklat sedan 1975.
Jag har cyklat sönder många shimano -bodys och axlar. Men inte något hope än så länge.

Nä, hade för mig det var något med att du inte fick isär navet och att lagersätet var på tok för tight.
Kappstein hade kag helt missat

Jag har cyklat sönder många shimano -bodys och axlar. Men inte något hope än så länge.

Nä, hade för mig det var något med att du inte fick isär navet och att lagersätet var på tok för tight.
Kappstein hade kag helt missat
Sant, det stämmer. Det där med kullagerpassningar är ett generellt problem för att de som designar cyklar inte har en aning om vad de pysslar med. Minns inte hur jag gjorde, men jag måste ha fått isär det på nåt sätt till slut.

Bytte från 18 till 54t precis på mitt 350-nav. Eftersom det var första gången ringde jag min LBS som är erkänt duktig i hjulbygge och frågade vad att tänka på? Fett med låg viskositet och sparsamt med den varan. Han körde själv med Shimanos Premium Grease. "lika bra som DT Swiss egna"

IMG20240119102900.jpg

Så här ser mina ut efter väldigt mycket pendling, träning, dubbla SR serier och ett flertal 200k, PBP och UTU.

Visa bilaga 676419
Så här ser mina ut efter väldigt mycket pendling, träning, dubbla SR serier och ett flertal 200k, PBP och UTU.
Vilken typ av cykel? Pendling och LVG innebär ju sällan mycket "ratcheting" och därmed betydligt mindre risk för haveri än vid stigcykling. Skadorna i mitt fall har rimligen uppstått när delarna precis greppat (eller snarare precis inte greppat, av oklar anledning). Vid konstant last kan man antagligen cykla exakt hur långt som helst utan problem.

Lite märkligt slitage längst ut på kuggarna ändå. Kanske bara är ytbehandlingen som nötts bort där?

Ja, precis så, lvg. men dom har gått väldigt långt.
Därför jag tänkte tidigare att dom du bryter dig upp med mycket kraft och tar i innan det hinner greppa fullt.

Ja, precis så, lvg. men dom har gått väldigt långt.
Därför jag tänkte tidigare att dom du bryter dig upp med mycket kraft och tar i innan det hinner greppa fullt.

Såklart är det momentet där tänderna går sönder. Men därför är det också momentet tillverkare ska bygga marginaler till.

Dessutom står man vid stigcykling ofta men hela vikten på en utväxling som är mindre än 1:1 medan lvgcyklisten är oftast över 2:1, så krafterna på tänderna är 2 eller 3 gånger större på MTB.

Men det måste finnas mycket tyngre cyklister och cyklister med mycket bagage som använder DT nav. Något fel på nav måste vara verklaringen och batchfel på ringerna låter rimligt.

Tillbaka
Topp