DT Swiss 240/350 ratchet till ratchet exp

Larsus

Medlem
Ska skifta hjul mellan cyklar men en har Shimano och andra SRAM.
DT Swiss XRC 1501 med 240 nav och Ratchet exp med Microspline.
Skiftas mot DT Swiss XR 1700 med 350 nav och ratchet SRAM XD.
Tänkte bara skifta body men hur fungerar det om en Ratchet och en Ratchet exp?

Om du ska skifta bodyn på ett DT Swiss XR 1700 med 350 nav och ratchet SRAM XD till ratchet Microspline så går det bra så länge den är kompatibel med 350. Alltså inte EXP.

Kontentan blir att köper jag två nya bodyn är det någon minuts jobb att få till det men kommer inte kunna nyttja någon av de body som sitter på idag?

Kontentan blir att köper jag två nya bodyn är det någon minuts jobb att få till det men kommer inte kunna nyttja någon av de body som sitter på idag?
Ja, de två naven är inte kompatibla så du behöver separata bodys och kassetter, så värst mycket bytande mellan hjulen blir det alltså kanske inte.

Däremot om man håller sig till kompatibla nav är det mycket riktigt någon minuts jobb max att flytta kassetten mellan två hjul man har i handen. Mycket praktiskt.

Ja, de två naven är inte kompatibla så du behöver separata bodys och kassetter, så värst mycket bytande mellan hjulen blir det alltså kanske inte.

Däremot om man håller sig till kompatibla nav är det mycket riktigt någon minuts jobb max att flytta kassetten mellan två hjul man har i handen. Mycket praktiskt.

På nästan samma temat: vad är skillnaden mellan DT Swiss road och mtb frihjul?

Jag har just köpt lvghjul med 350 baknav och en skillnad är att frihjulet inte ramlar av ner man lutar hjulet år sidan, men det kan också vara pga av navet är av nyasta generationen eller för att endcapen är slumpmässigt lite tajtare.

På nästan samma temat: vad är skillnaden mellan DT Swiss road och mtb frihjul?

Jag har just köpt lvghjul med 350 baknav och en skillnad är att frihjulet inte ramlar av ner man lutar hjulet år sidan, men det kan också vara pga av navet är av nyasta generationen eller för att endcapen är slumpmässigt lite tajtare.
Inget av mina 5 350-baknav jag haft sen 2013 har tappat frihjulet när man hanterar hjulen så det är nog snarare ditt som det är något märkligt med.

Men ang. road vs mtb så vet jag inte.

Tog lite tid men nu är båda bodyn bytte och fungerar bra, enkelt att byta. Så här i efterhand kanske detta var en ickefråga, provade SRAM kassett ihop med XT drivlina för övrigt och fungerade smärtfritt i väntan på body….. En body kostar kring 1000kr…..

Tillbaka
Topp