DT Swiss 240 centerlock 12x142 till Boost

HenrikHjuvik

Ny medlem
Hej alla sakkunniga. Börjar med att be om ursäkt då jag vet att detta ämne lyfts tidigare.
Jag har ett DT Swiss bakhjul med 240 nav (12x142), centerlock bromsskiva och SRAM 11 delad kassett. Jag har nu köpt en ny ram och denna har naturligtvis BOOST (12x148).
Frågan är om det finns adapter som funkar på ett bra sätt, har inga problem att disha om hjulet. Vill helst inte köpa nytt nav...

Tacksam för er expertis.

Mvh
Henrik- inte expert...

Berk

Aktiv medlem
Trodde att DT Swiss hade något, men hittade ingenting kort tid. Wolf Tooth har dock en fin lösning där hjulen måste dishas, men allt blir optimalt:

EDIT: ser nu att den kit inte är kompatibel med centerlock, men förstår inte varför. Skulle tänka att man kan använda en adapter.

Senast ändrad:

HenrikHjuvik

Ny medlem
Trodde att DT Swiss hade något, men hittade ingenting kort tid. Wolf Tooth har dock en fin lösning där hjulen måste dishas, men allt blir optimalt:

EDIT: ser nu att den kit inte är kompatibel med centerlock, men förstår inte varför. Skulle tänka att man kan använda en adapter.
Hej. Detta funkar tyvärr inte, har varit i kontakt med dem...

Berk

Aktiv medlem

Lingon

Aktiv medlem
Borde funka i kombo med en 6-hålsadepter eftersom kiten innehåller en 6-håls spacer för att shimsa ur bromsskivan.

Berk

Aktiv medlem
Borde funka i kombo med en 6-hålsadepter eftersom kiten innehåller en 6-håls spacer för att shimsa ur bromsskivan.

Det trodde jag också, men ser ut att lockringen överlappar med bultarna på alla adapter jag har tittat på. Så en distans passar inte på den.

Enda hop skulle vara om oket har 6 mm utrymme för att flytta inåt. Kanske funkar 5 mm tillsammans med centerlock distanser.

Lejon

Aktiv medlem
Letade i mailboxen, köpte detta från R2bike till xtr-hjul (12x142 15/100) med centerlock och använde till boost-ram. Funkade.
(Jag antar att eftersom bredd på nav och centerlock är samma så spelar det väl ingen roll vilket märke navet har?)

Bilagor

• A5FBF7B4-404D-4BEE-B601-F7634B4EACD0.png
    A5FBF7B4-404D-4BEE-B601-F7634B4EACD0.png
    122.6 KB · Besök: 47

Lejon

Aktiv medlem
Ja bricka/distans på vardera sidan mellan nav och ram, måtten har jag ej i huvudet. Men det var olika bredd fram och bak i alla fall. Och det funkade som sagt, jag frågade R2bike först och de rekommenderade denna produkt till detta ändamål. Om det blev ”perfekt” kan jag inte säga. Jag dishade aldrig om hjulet. Det är allt jag minns, använder inte grejerna längre.

Köp & Sälj

Topp