DT Swiss 240 EXP, renoveringssats

snoogans

Aktiv medlem
Tjena, har ett DT 240 EXP nav som jag eventuellt har fel på. Är ett av dom som omfattades av garanti recall men jag orkar inte demontera och skicka det över halva Europa.

Finns det en motsvarande renoveringssats man kan köpa och fixa själv?
Om så länka gärna.

Tjena, har ett DT 240 EXP nav som jag eventuellt har fel på. Är ett av dom som omfattades av garanti recall men jag orkar inte demontera och skicka det över halva Europa.

Om så länka gärna.
Varför ska du skicka det? Jag tog kontakt med DT som hänvisade mig till lbs 800m från hemmet som tog in hjulet och åtgärdade navet på garanti. Varenda DT åf ska kunna hjälpa dig.

Mina hjul byggdes i kina, var inte så sugen på hantera det den vägen :)
Det handlar om en recall så DTs problem att lösa. Har för mig att jag mailade deras supportkontakt via dts hemsida som Mini me skrev. Men som sagt skulle jag tro att vilken dt åf lokalt kan lösa det

Tjena!

Knata in på Sölvesborgs Velo med hjulet. Dom lär vara kunder hos Cycle Service Nordic som sköter DTs garantier i Sverige. Då har dom hemma ny Ratchet och body på några dagar.

Tjena!

Knata in på Sölvesborgs Velo med hjulet. Dom lär vara kunder hos Cycle Service Nordic som sköter DTs garantier i Sverige. Då har dom hemma ny Ratchet och body på några dagar.
Mycket möjligt att dom är, inte lätt för dig och veta men det företaget kommer jag aldrig ens köpa ett kedjelås av om jag kör haveri i Sölvesborg.

Men då verkar det som jag ska ta kontakt med DT oavsett.

Är inte alls säker på att det navet som spökar och hann inte riva ner det innan jag drog på semester. Kan lika gärna vara att min drivlina!

Men då verkar det som jag ska ta kontakt med DT oavsett.

Är inte alls säker på att det navet som spökar och hann inte riva ner det innan jag drog på semester. Kan lika gärna vara att min drivlina!

Tjena!

Kolla serienumret, det avslöjar direkt om det är ett drabbat nav.

Mycket möjligt att dom är, inte lätt för dig och veta men det företaget kommer jag aldrig ens köpa ett kedjelås av om jag kör haveri i Sölvesborg.

Ingen koll på firman, gjorde bara en snabb check vad som verkade ligga i närheten av dig.

Tjena!

Kolla serienumret, det avslöjar direkt om det är ett drabbat nav.

Ingen koll på firman, gjorde bara en snabb check vad som verkade ligga i närheten av dig.
Jo men mitt nav är återkallat, det har jag kollat sen tidigare. Det var tysken som gjorde att det kändes inte som ett alternativ att riva hjulet för att skicka iväg prylarna.

Har inte varit så engagerad i det då jag har hittat en sweetspot på hur mycket fett som ska i. Det funkar kanon om jag rengör och servar regelbundet.

Kom ihåg att man ska ha ett verktyg för att demontera den inre ringen också så att säga. Kostar inget på amazon men det är ju ett "specialverktyg".

Kul att det ordnade sig!

Men jag tänkte bara visa en bild på vad jag beställde förut från tysken. Ett servicekit och en body:

/Edit: men satan, det var ju EXP det var fråga om. Det här var för gamla, jaja, det får stå kvar ändå

20230331_200152.jpg

Senast ändrad:

Om så länka gärna.
Mina 2 hjul fixades i Varberg har inte haft några bekymmer med dem sen dess.
Dt har en sida där du skriver in serienummret. Sen tog cycle nordic kontakt flöt på tog strax över en vecka per hjul.

Så det kan vara värt att kolla innan du shoppar loss.

Mina 2 hjul fixades i Varberg har inte haft några bekymmer med dem sen dess.
Dt har en sida där du skriver in serienummret. Sen tog cycle nordic kontakt flöt på tog strax över en vecka per hjul.

Så det kan vara värt att kolla innan du shoppar loss.

Tjena!

Nu står det ju två inlägg upp att han fått hjälp.

Vad gäller recallen?
Vart hittar jag serienumret?

Jag upplever ibland att jag tappar driv under ett pedalvarv eller två, kan det vara ett symptom eller ska jag bara serva navet?

Det jag saknar är en symptom beskrivning.
Frihjul åt bägge hållen pga att den rörliga ratcheten fastnar inne i bodyn. Själva felet är ytfinishen på en eller flera delar, vilket gör att något nöts ner och sedan kärvar fast. Vet inte om det var något som gick snett i första batchen eller om rentav DTs ingenjörer tabbade sig i designen/specen till fabriken.

Tillbaka
Topp