Dt swiss 370 - frihjulet låser/kärvar.

Emil777

Aktiv medlem
Hej,

mitt Dt-swiss 370 nav kärvar i "frihjusfunktionen". Dvs det nyper litet när jag rullar och kassetten roterar vilket gör att kedjan hoppar till och det går inte att trampa
Baklänges.

Jag funderar på om det är värt att fixa eller om jag helt enkelt ska köpa ett nytt nav (DT swiss 350)

Iallafall...

Jag tror det beror på att jag dragit åt bakaxeln för hårt och det, i samband med många timmars cyklande, har nött ut en distansbricka i navet. Trots att jag precis bytt den skavda brickan mot en ny, håller det på att jäklas.
Det funkar hyfsat om jag drar åt bakaxeln väldigt lätt, med då så löst att jag faktiskt är nervös att den gängar ur medans jag cyklar. Samtidigt roterar pedalerna litet när cykeln rullar. Så det blir bättre, men försvinner inte helt.

Har jag kanske förstört fler delar i navet? Kullagren rullar på bra men frihjulskroppen har slagit sig och jag tror nästa steg är att försöka byta den isf. Ca 500kr, men kanske bättre lägga det på ett nytt nav istället ?

Någon som haft samma problem och lyckats lösa det?
Helst vill jag ju köra vidare på navet men det ska vara enkelt att laga.

Jag hade köpt allt internt nytt i navet, bytt till ratchet, kolla så inte axeln är sned, köp ny distansring, mm… Låter bökigt att byta nav i mina ögon.

Jag hade köpt allt internt nytt i navet, bytt till ratchet, kolla så inte axeln är sned, köp ny distansring, mm… Låter bökigt att byta nav i mina ögon.
Låter som mycket jobb och pengar att lägga på ett potentiellt skadat nav.

@Emil777 Exakt vilket 370 är det? Vissa varianter är identiska med motsvarande 350 avseende ex ekerlängd och då är ett byte inte så våldsamt blodigt. Eller ja det beror ju så klart på, hur händig du är, om du byggt ett hjul förut, om du behöver skaffa verktyg du inte har. Det plockar ju på. Få ett hjul byggt av nån kostar också en slant. Men risken med att byta pryttlar i navet är ju att det bara blir 90 % bra och så önskar du att du hade bytt från början. Eller så blir det bra.

Låter som mycket jobb och pengar att lägga på ett potentiellt skadat nav.

@Emil777 Exakt vilket 370 är det? Vissa varianter är identiska med motsvarande 350 avseende ex ekerlängd och då är ett byte inte så våldsamt blodigt. Eller ja det beror ju så klart på, hur händig du är, om du byggt ett hjul förut, om du behöver skaffa verktyg du inte har. Det plockar ju på. Få ett hjul byggt av nån kostar också en slant. Men risken med att byta pryttlar i navet är ju att det bara blir 90 % bra och så önskar du att du hade bytt från början. Eller så blir det bra.
Tjena!
jag har hunnit bygga ihop ett par hjul själv och de har hållit formen ganska bra. (Ganska kul syssla 🙂)

Enl. vad jag kan se finns det ett identiskt 350-nav med samma mått som mitt 370 så det borde enl. DT-spoke Calculator byta 1:1.

Kanske mer värt att lägga pengarna på ett nytt nav, när jag tänker en gång till?
istället för att köpa och bråka med reservdelar till det gamla.

Tillbaka
Topp