DT Swiss M1900 vs Mavic Crossride

Mina erfarenheter efter en säsongs ganska hård körning på 29" M1900. Jag väger 73kg och kör en Rose RootMiller.

- Fälgarna håller över förväntan, även om jag har bucklat och skevat bakhjulet lite.
- Framnavet har fungerat felfritt
- Baknavet har fungerat felfritt bortsett från frihjulet som kollapsade på det första navet efter ca två månaders användning. Fick ett nytt hjul utan snack från Rose.

Senast ändrad:
SalkinL skrev:
-------------------------------------------------------
> Baknavet på Crossride är ren dynga på fler än
> ett sätt.

Mavic:s body har en speciell konstruktion och ska smörjas regelbundet med mineralolja. Det tycks de vara dåliga på att kommunicera tydligt nog, vilket lett till att många får problem, om jag fattat rätt.

Frid!

Miracle skrev:
> SalkinL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Baknavet på Crossride är ren dynga på fler
> än
> > ett sätt.
>
> Mavic:s body har en speciell konstruktion och ska
> smörjas regelbundet med mineralolja. Det tycks de
> vara dåliga på att kommunicera tydligt nog,
> vilket lett till att många får problem, om jag
> fattat rätt.
>
>
> Frid!

Inte bodyn som är problemet, det är resten. Dessutom tror jag du tänker på äldre Crossride med glidlager i bodyn. Dom nya är kullagrade.

Problemet är att konstruktionen är sådan att axialglapp finns från fabrik. Detta i kombination med dålig tätning mellan body och nav gör att vatten lätt tar sig in vid kullagrena med en uppenbar följd.
Glappet känns väldigt tydligt när man cyklar, det finns flera trådar här som avhandlar det. Kolla även mtbr'sforum, finns mycket om det där.
Mavic har ingen lösning på det.

Och nej det går INTE att justera bort. Man kan shimsa det bättre men inte perfekt.

Senast ändrad:
Ok. Det är ju tråkigt. Det är väl ungefär samma på mina CrossOne, då skulle jag tro. Men de sitter på pendlaren & får en behagligare resa, så det kanske håller ihop ett tag ändå.

På mina Fulcrum så kan man ställa lagerspelet både bak & fram enkelt utan att plocka av hjulet, om jag fattat funktionen rätt. Jag har dock inte behövt justera än.

Frid!

Har kört en säsong på M1900. Låsklackarna har spruckit två gånger och ring nut 1 gång. Verkar vara väldigt tvivelaktig kvalitet på navet DT370 som sitter på M1900. Skulle således inte rekommendera detta hjulset.

Känns ju som två mindre bra alternativ, om nu inte Swiss har löst problemet.
Har ni några andra bättre alternativ i den prisklassen?

Har inte Canyon Mavic Crossride i vissa modeller? Är det så dåligt, eller finns det olika versioner? Är ny inom detta och funderar på en Canyon till nästa år, och såg ämnet så tänkte passa på att fråga.

DT 370 navet som sitter i M1900 är riktigt svagt. Efter att ha kört sönder 2ggr på 6 månader så köpte jag ett nytt hjul med Hope nav. Det har fungerat klanderfritt i ett halvår nu. Dessutom hörs man i skogen när man frihjular.

Om det är 29or du är ute efter finns ztr flow fälgar på deore nav för dryga 1000 kr på merlincycles. Köpte dem och bygode om framhjulet på dt350 frame av för jag behövde 15 mm. Shimano nav är ju halvsämst men de är billiga och kan hålla om man har tur och servar.

När det rasar köper man hope och önskar att man gjort det från början..

Sunny skrev:
> Vilka är mest prisvärda? Tubeless är inte
> viktigt, huvudsak är att de håller bra för
> XC/trail.
> http://www.rosebikes.se/artikel/mavic-crossride-di
> sc-29-mtb-wheel-set/aid:715975
> http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1
> ;product=79501;page=2;menu=1000,2,140,209;mid=0;pg
> c=0;orderby=2

Det verkar som att du inte ska köpa några hjul. Hjul är tydligen skitdåligt. Alla går sönder hela tiden.

Kan du använda medar istället nu när snön snart är här?

nyrakad skrev:
> Det verkar som att du inte ska köpa några hjul.
> Hjul är tydligen skitdåligt. Alla går sönder
> hela tiden.

+1

Så till vida man inte köper det senaste praise-ya-all-happy-correct-bless-ya-all -hjulen från <insers-latest-popular-site> för då är det så braigast.

Ja det verkar mest vara skräp :)
Är det så att jag bör gå upp lite i pris för att få ett vettigt par?
Ska kolla in 29'or på merlincycles...

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Dt ska ha uppdaterat naven nu. Vet man bara att
> man får den uppdaterade modellen så skulle jag
> valt dt1900. Vist har gamla dt1900 18poe?

Har de uppdaterat till 2016-modellerna eller under 2015?

Tillbaka
Topp