(Gnälltråd) DT Swiss nekar reparation trots känd problematik.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag har en längre tid dragits med att mitt DT240EXP slutar driva.
I början räckte det med att jag gjorde ett hopp med cykeln och liksom slog ner bakhjulet med lite extra kraft så fixade det sig utan att jag ens klev av cykeln.

När detta inte längre fungerade fick jag plocka isär bodyn, första gångerna någonstans i mitten av skogen såklart eftersom ett ras aldrig kommer lägligt.

Dum som jag var, plockade jag isär och fettade om ratcheten istället för att reklamera. Navet slutade efter en tid driva trots detta. Proceduren upprepades ett par gånger under säsongen men det var en dålig MTB säsong för mig och problemet glömdes bort då jag mest cyklade grus och landsväg.

I början av denna säsong slutade navet driva typ hela tiden, jag kom knappt ner för gatan innan jag trampade luft, det blev svårt att ignorera...

Fick rådet här på happy att kolla serienumret då detta var ett känt problem, och ta mig tusan navet hade "0" på rätt ställe.
Kontaktade DT via formuläret som automatiskt delegerade till Cycle Service Nordic.

Jag meddelade att jag var inte helt säker men trodde första problemen visade sig vid 50mil och att jag upprepade gånger försökt fetta om navet men att problemen bara förvärrats.

Efter ett par snabba mail nekades jag reklamation.

Problemet ska ha visat sig direkt eller inom 2 månader för att kunna reklameras (någon får förklara för mig hur tid bryter ner ett ratchet nav) , jag har slitit mitt hår och förgäves försökt få mitt fin-nav att fungera och för det får jag ett stort långfinger från tillverkarens representant i Sverige.

Så nästa gång ni funderar på att köpa tyska kvalitetsnav så tycker jag ni har i åtanke att "kvalitetsnav" normalt fungerar i 2 månader och är att anse som utslitet vid uppskattade 300mil enligt DT.

Det är direkt fel. Inom EU har du två år. I Sverige tre år.

Däremot kan de möjligen neka eftersom du själv har varit inne och petat i navet själv.

Problemet ska ha visat sig direkt eller inom 2 månader för att kunna reklameras (någon får förklara för mig hur tid bryter ner ett ratchet nav) , jag har slitit mitt hår och förgäves försökt få mitt fin-nav att fungera och för det får jag ett stort långfinger från tillverkarens representant i Sverige.
Det är direkt fel. Inom EU har du två år. I Sverige tre år.

Däremot kan de möjligen neka eftersom du själv har varit inne och petat i navet själv.
Nej, DT har rätt här.

Konsument måste åberopa sin rätt genom att reklamera felet inom skälig tid från dess att det först har uppdagats till ÅF (eller ovanstigande led). Dröjer man förlänge så riskerar man att bli av med sin rätt att kräva av något från säljaren eller ovanstigande led.

Generellt sett är 2 månader ansett som "inom skälig tid".

Nej att öppna och smörja är en service som man som användare förväntas utföra periodvis själv enligt deras egna manualer.

Yes detta är det korrekta svaret , man bryter inte garantin av att öppna och serva navet.

Om du däremot har börjat knacka ut pressade kullager eller använt våld och felaktiga verktyg så att navhylsan skadats, då kan garantivillkoren påverkas. Men för att bara öppna, rengöra och smörja är det fritt fram!

Nej, DT har rätt här.

Konsument måste åberopa sin rätt genom att reklamera felet inom skälig tid från dess att det först har uppdagats till ÅF (eller ovanstigande led). Dröjer man förlänge så riskerar man att bli av med sin rätt att kräva av något från säljaren eller ovanstigande led.

Generellt sett är 2 månader ansett som "inom skälig tid".

Man blir inte aktiv informerat om att det finns ett fel på cykeln. Således kan man inte veta innan två månader att man borde reklamera.

Det här låter konstigt. DT Swiss är high-end. Såna firmor brukar snabbt fixa problem, även om man är sen. Jag fick t.ex. direkt en ny ratchet när den imploderade i min Syntace nav.

Så nästa gång ni funderar på att köpa tyska kvalitetsnav så tycker jag ni har i åtanke att "kvalitetsnav" normalt fungerar i 2 månader och är att anse som utslitet vid uppskattade 300mil enligt DT.

Varför skriver du "tyska"?

Man blir inte aktiv informerat om att det finns ett fel på cykeln. Således kan man inte veta innan två månader att man borde reklamera.

Det här låter konstigt. DT Swiss är high-end. Såna firmor brukar snabbt fixa problem, även om man är sen. Jag fick t.ex. direkt en ny ratchet när den imploderade i min Syntace nav.

Varför skriver du "tyska"?
För att hen uppenbarligen tror att det är ett tyskt märke? (även om namnet ger en bra hint....).

Det här låter konstigt. DT Swiss är high-end. Såna firmor brukar snabbt fixa problem, även om man är sen.
Du verkar missförstå helt här.

Kund måste informera ÅF, inom 2 månader, efter felet har upptäckts.

Om kund märker kärvande nav i april så måste kund anmäla felet inom 2 månader, dvs, kommer kund i september så har de 2 månaderna passerat. Sedan om det är 0 månader eller 37 mån efter köpet är ovidkommande. Felet går att reklamera om felet inträffat inom 36 månader från köpet. Reklamation ska ske senaste 2 mån efter felet upptäckts.

Jag instämmer att DT borde bara lösa problemet, men de kanske har det knapert och har direktiv att spara det som sparas kan. Nog bara de som kan svara på det. Rent legalt har de kött på benen utifrån TS beskrivning om förlopp.

När jag är förbannad, så är alla som pratar tyska, tyskar. Det behöver mig inte ens formellt vara tyska, bara det låter som tyska i mina öron, och man behöver inte tala språket i hela landet, det räcker om det förekommer, okej? 😂

Det handlar inte om pengarna, och vill man komma med pekpinnar om vad jag gjort för fel när jag mitt i skogen med grisiga fingrar inte skrivit en komihåg lapp att jag ska undersöka om det kan vara ett garantiärende, (så som den svenska representanten gjorde) så har man tekniskt sett rätten på sin sida.

Men jag hade förväntat mig en högre nivå av service när man gått ut med att "om du har dom här siffrorna i ditt serienummer och upplever problem ska du kontakta oss"

Att sedan pudla och peka på teknikaliteter som ogillar mitt anspråk... Man kan göra så, men då kunde man också hållit tyst om att man hade problem med kvaliteten.

Senast ändrad:
Jag hade tagit med mitt hjul och gått till en lokal cykelbutik och visat upp det.

Shimano Nordic har jag tyvärr bara negativa erfarenheter av vad gäller kundvård i direkt kontakt.

Jag hade tagit med mitt hjul och gått till en lokal cykelbutik och visat upp det.

Shimano Nordic har jag tyvärr bara negativa erfarenheter av vad gäller kundvård i direkt kontakt.
Nu skulle jag kunna var den som undrar varför du drar in japaner i detta bråk mellan europeer.😉

Det är tydligen Accell som hanterar kundärenden åt DT i Sverige, ett Nederländskt konglomerat.

Jag har redan köpt en ny ratchet själv, och nästa gång jag ska köpa hjul kommer jag välja komponenter och värdera dom annorlunda än jag gjorde när jag valde DT240 nav.

Du verkar missförstå helt här.

Kund måste informera ÅF, inom 2 månader, efter felet har upptäckts.

Om kund märker kärvande nav i april så måste kund anmäla felet inom 2 månader, dvs, kommer kund i september så har de 2 månaderna passerat. Sedan om det är 0 månader eller 37 mån efter köpet är ovidkommande. Felet går att reklamera om felet inträffat inom 36 månader från köpet. Reklamation ska ske senaste 2 mån efter felet upptäckts.

Ja, så missförstått jag. Men fortfarande tycker jag att det är borde vara problemet här. Man kan först tänka att det inte var ett fel och att det bara borde smörjas, som TS trodde.

Jag har redan köpt en ny ratchet själv, och nästa gång jag ska köpa hjul kommer jag välja komponenter och värdera dom annorlunda än jag gjorde när jag valde DT240 nav.

Har du då också köpte verktyget till EXP? Jag försökte undvika EXP, och av den anledningen, men hjulet jag ville köpa fanns inte längre med 350 nav.

Har du då också köpte verktyget till EXP? Jag försökte undvika EXP, och av den anledningen, men hjulet jag ville köpa fanns inte längre med 350 nav.
Nej, verktygen har stått på inköpslistan ett tag men jag har inte kommit til skott.

En lokal cykelmek tog 300:- för att byta ratcheten, brukar göra allt annat själv men just det här kändes ganska prisvärt med tanke på att officiella verktyg var ganska dyra.

Jag funderar dock på om jag törs använda hjulet. Jag är lite rädd att splinesen i bodyn tagit skada/slitits och att bodyn i sin tur nu kan slita ut splines i ratcheten i förtid...

Funderar på om jag ska beställa en ny body också innan jag törs cykla med hjulet.

Senast ändrad:
Nu skulle jag kunna var den som undrar varför du drar in japaner i detta bråk mellan europeer.😉

Det är tydligen Accell som hanterar kundärenden åt DT i Sverige, ett Nederländskt konglomerat.

🤣🤣🤣 svårt med nationaliteter - tyckte själv det kändes skumt att Shimano Nordic skulle vara agent för DT Swiss när jag skrev det. Läste lite väl selektivt....

Nej, verktygen har stått på inköpslistan ett tag men jag har inte kommit til skott.

En lokal cykelmek tog 300:- för att byta ratcheten, brukar göra allt annat själv men just det här kändes ganska prisvärt med tanke på att officiella verktyg var ganska dyra.

Jag funderar dock på om jag törs använda hjulet. Jag är lite rädd att splinesen i bodyn tagit skada/slitits och att bodyn i sin tur nu kan slita ut splines i ratcheten i förtid...

Funderar på om jag ska beställa en ny body också innan jag törs cykla med hjulet.

Men problemet är bara med ratcheten och inte splinesen, eller minns jag fel? Splines tar ingen skador när något är fel med ratcheten.

DT har bytt både body och ratchets när bara ratchets havererat och garantin fortfarande gäller. Kanske för att de misstänker att body har något fel om ratchet havererar?

Bodyn av alu är dessutom mjukost, så kan bli hack när ratchets havererar. Borde gå att se i så fall.

Normalt jämnt slitage i splines från ratchet är OK, är ju mjukost i body som sagt. Dumt att DT inte satt i en ring med splines av stål i bodyn, som på navsidan för 350. OCH använt något annat system än gängor som fastnar stenhårt.

Edit: Lade till 350, för Exp har väl inga splines på navsidan?

Senast ändrad:
Men problemet är bara med ratcheten och inte splinesen, eller minns jag fel? Splines tar ingen skador när något är fel med ratcheten.
Den representant jag mailade med menade att vid garantiärende byter de ratchet och body.

Jag har plockat isär ganska många gånger och är av uppfattningen att problemet är den lösa ratchet-ringen som fastnar i bodyn, (tänk gammal byrålåda).

De menade att det är normalt slitage...

Jag vet inte, har jag för högt ställda krav? Det måste ju finnas fler på happy som har både gamla ratchet och exp, är det normalt att grejerna fastnar och slutar driva samt att ratchet och body behöver bytas efter max 300mil? (Det är min uppskattning, i efterhand tror jag det är i högsta laget, när jag orkar ska jag kolla vad jag loggat på Strava)

DT har bytt både body och ratchets när bara ratchets havererat och garantin fortfarande gäller. Kanske för att de misstänker att body har något fel om ratchet havererar?

Bodyn av alu är dessutom mjukost, så kan bli hack när ratchets havererar. Borde gå att se i så fall.

Normalt jämnt slitage i splines från ratchet är OK, är ju mjukost i body som sagt. Dumt att DT inte satt i en ring med splines av stål i bodyn, som på navsidan för 350. OCH använt något annat system än gängor som fastnar stenhårt.

Edit: Lade till 350, för Exp har väl inga splines på navsidan?
Ratcheten är gängad mot navet, därav behovet av specialverktyg för att demontera den inre ringen.

Det ska ju vara nåt fel på härdningen eller ytbehandlingen förstår jag det som, eftersom även du hävdar att bodyn är gjord av mjukost, det blir ganska många in/ut rörelser i bodyn med en defekt härdning eller plätering som kan nöta i mjukosten....

Fan nu har jag övertygat mig själv, får beställa ny body innan jag törs cykla på hjulet...

Den representant jag mailade med menade att vid garantiärende byter de ratchet och body.

Jag har plockat isär ganska många gånger och är av uppfattningen att problemet är den lösa ratchet-ringen som fastnar i bodyn, (tänk gammal byrålåda).

De menade att det är normalt slitage...

Jag vet inte, har jag för högt ställda krav? Det måste ju finnas fler på happy som har både gamla ratchet och exp, är det normalt att grejerna fastnar och slutar driva samt att ratchet och body behöver bytas efter max 300mil? (Det är min uppskattning, i efterhand tror jag det är i högsta laget, när jag orkar ska jag kolla vad jag loggat på Strava)

Jag har aldrig bytt en ratchet på DT Swiss nav. Men jag har bara en cykel som har gått mer än 300 mil. En person från Schweiz jag jobbade med byter ratchet varje år. Det är dock oklart för mig om det verkligen behövs är om han gör det åt förbyggande syfte (och om man jobbar i Schweiz så kostar allt nästan ingenting).

Ratcheten är gängad mot navet, därav behovet av specialverktyg för att demontera den inre ringen.

Det ska ju vara nåt fel på härdningen eller ytbehandlingen förstår jag det som, eftersom även du hävdar att bodyn är gjord av mjukost, det blir ganska många in/ut rörelser i bodyn med en defekt härdning eller plätering som kan nöta i mjukosten....

Fan nu har jag övertygat mig själv, får beställa ny body innan jag törs cykla på hjulet...

Tillverkningsfelet påverkade en serie ratchets, inte någon body, enligt DT. Oklart varför de byter body också.

Mjukosten i bodyn gör bara att splines i bodyn slits ned snabbare än önskvärt. DT sa det var normalt och inte påverkar funktionen. De hade sett kraftigt slitna som fortfarande fungerar.

Man bör nog byta body till slut, oklart när. Vid 20% nedslitna splines eller 50%? Hade varit bra att veta. Min 350 xd-body är nog nära 20% efter ca 5 år. Har mest kört 54T ratchets, så splines i body kanske slits snabbare då.

Tillbaka
Topp