DT Swiss RR1450 Mon Chasseral

pewe

Aktiv medlem
Funderar lite grann över dessa hjul: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15739

4600SEK/paret från CRC - är inte det ett extremt bra pris? Någon som har provat hjulen och kan ge lite feedback om hur de känns?

15739.jpg ht=518

Jo, mycket bra pris, har sett dem för ganska mycket mer pengar på andra ställen.
Bara att köpa innan de höjer priset :-)

Köpte mina RR1450 Mon Chasseral förra sommaren. De går mjukt och fint och är lätta. Enda grejen är att bromsen hugger litegrann i bakhjulet, kanske är en justeringssak? Har provat med olika bromsbelägg.

Vad är det för skillnad på Mon Chasseral hjulsetet och utan?

Platta ekrar/runda ekrar.

Jag satt precis själv och tittade efter skillnaden.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tänkte köpt ett par men skulle vänta så länge. Men ska du ha för Shimano så säger jag bara Köp, riktigt bra pris där för fina hjul.

I nummer 6/2008 av tidningen Tour testar de 13 par allround-hjul
explorer.php

http://www.tour-magazin.de/?p=2402

Testet: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=3050

DT Swiss RR1450 Mon Chasseral är ett av hjulparen, här är en del av testdata för dem och några konkurrenter
Namn                    ekrar(f/b)   vikt(f/b/tot)   aero(40km/h) styvhet(f/b)   Rotationsenergi
DT RR 1450 Mon Chass.   28/28        706/798/1504g     18,3W         51N/33N      117J

Campagnolo Shamal Ultra 16/21        622/825/1447g     16,3W         47N/42N      112J
Citec 3000 S            14/16        691/913/1604g     13,2W         52N/55N      122J
Easton EC70-SL          18/24        773/1000/1773g    15,2W         60N/44N      131J
Fulcrum Racing Zero     16/21        680/839/1519g     15,2W         49N/40N      116J
Mavic Cosm Carb SL Prem 16/20        843/1031/1874g    12,5W         51N/47N      136J
Mavic Ksyrium Elite -10 18/20        694/879/1573g     17,2W         51N/51N      119J
Mavic Ksyrium ES        18/20                1545g     17,1W         56N/47N      120J
Mavic R-SYS             16/20        583/820/1403g     22,5W         54N/55N      111J
Mavic R-SYS SL -10      16/20        574/767/1341g     22,7W         51N/50N      108J
Ritchey WCS Carbon 38mm 20/24        827/1029/1856g    13,3W         36N/40N      135J
Shimano WH-7850-C24-CL  16/20        603/802/1405g     14,4W         42N/40N      110J
Shimano WH-RS80-C24-CL  16/20                1570g        -            -/40N        -
Shimano Ultegra WH-6700 16/20        692/972/1664g     15,0W         42N/43N      119J
Tune Skyline RR         28/28        662/802/1464g     17,4W         45N/31N      116J
Tune Edelweisz -10      28/28        685/804/1489g     16,4W         49N/37N      118J
Veltec Volare           24/28        714/905/1619g     19,2W         47N/41N      120J
Whizz Wheels            28/28        654/852/1506g     18,8W         54N/42N      118J
Zipp 404 ZedTech        18/18        788/888/1676g     12,6W         49N/27N      128J

Delta-Bike-hjul         28/32               /1390g     16,5W         49N/47N      112J
http://happymtb.org/forum/read.php/1/419381/420689#msg-420689
Ultegra 6500/OpenPro    32/32 (DT)   751/986/1737g       -           62N/44N      117J

Vinnaren av testet, enl Tour, är Citec 3000 S.
(Men hur man kan kalla hjul med 14 resp 16-ekrar allroundhjul är liite konstigt enl mig.)

DT Swiss RR1450 Mon Chasseral kom sist, dvs fick lägst sammanlagt betyg, av alla hjul i testet.
Förutom aerodynamiken så är det ffa styvheten hos bakhjulet som lämnar en hel del att önska hos DT-hjulen.
Men för den som inte är särskilt stark/krävande/nogräknad/känslig så kanske det inte märks?

För att underlätta jämförelser av Tours testdata med egna erfarenheter så har jag lagt till standardhjul med OpenPro-fälg/32 runda DT-ekrar/Ultegra 6500 (9-delde)-nav i tabellen ovan
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Ultegra_OpenPro_-_Tour_7_99.jpg

För några månader sedan byggde jag hjul med IRD Cadence/32-ekrar/DA-nav, de väger 715/882/1597g
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Hjulvikt_IRD_7800_framhjul.jpg
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Hjulvikt_IRD_7850_bakhjul.jpg
http://www.interlocracing.com

/Håkan

Redigerat: Har lagt till fler hjul, bla aerohjul från test i Tour 7/2008 och 6/2010

Senast redigerad av en moderator:
HåkanC: Taskigt att jämföra de med Fulcrum Racing Zero, Mavic R-Sys och Shimano Dura-ace WH-7850-C24-SL som kostar en bra bit mer än DThjulen.

Ett par Zipp 404 är ju bättre än ett 4ZA T50 också.

Jag kör DT240nav, 28 DT Rev ekrar fram och 16Rev/16Comp bak med DT RR1.1 fälgar som är nästan likadana hjul som de du kollat på. Fungerar riktigt bra hittills.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> HåkanC: Taskigt att jämföra de med Fulcrum
> Racing Zero, Mavic R-Sys och Shimano Dura-ace
> WH-7850-C24-SL som kostar en bra bit mer än
> DThjulen.
Håller jag med om, men det är inte jag utan Tour som har valt vilka hjul de har testat.

Dessutom kostar hjulen enl Tour
DT RR1450         785 Euro
Citec             699 Euro
Fulcrum Racing 0  999 Euro
Mavic R-SYS      1100 Euro
Shimano WH-7850   945 Euro

Åtminstone Citec-hjulen är billigare, http://www.citec.de

> Jag kör DT240nav, 28 DT Rev ekrar fram och
> 16Rev/16Comp bak med DT RR1.1 fälgar

Ditt bak-hjul skiljer sig en hel del från DT Swiss RR1450 Mon Chasseral-bakhjulet, på ett för ditt bakhjul positivt sätt.
-DTs 32-håls fälg är tyngre än de med färre hål, 465g istf 415 enl DT http://www.dtswiss.com/Products/Components/Rims/RR-rims.aspx , det gör fälgen och hela hjulet styvare.
-Att ha DT Comp på höger sida bak, istf DT Rev på båda, ger oxå ett styvare hjul.

Med ett annat nav, med bättre placerade flänsar kunde du fortfarande ha använt 28-hålsfälgen bak.
Men om förutsättningen var bästa möjliga bak-hjul med DT-nav och fälg har du designat ett bra, hållbart och styvt bak-hjul, det blir iofs 90-100g tyngre, men ändå totalt sett bättre.

/Håkan

HåkanC: Dyra priser Tour hade. RR 1.1 Single som väger 415g enligt DT finns med både 28 och 32 hål. Jag köpte mina hjul ifrån bike-discount.de och läste precis att bakfälgen var Double. Väger än 1610g, tungt.

Går att få styva och fina hjul med bara Rev bak med, men kräver lite mer av hjulbyggaren har jag lärt mig av en väldigt duktig hjulbyggare.

cerro skrev:
> Går att få styva och fina hjul med bara Rev bak
> med, men kräver lite mer av hjulbyggaren har jag
> lärt mig av en väldigt duktig hjulbyggare.

Hur gör man då?

Om nav, fälg och antal ekrar är det samma går det inte att få ett styvare hjul utan att byta till styvare(=tyngre) ekrar.

Det finns iofs de som påstår att högre ekerspänning ger ett styvare hjul, det är fel.
Om inte ekrarna är alldeles för löst spända så blir hjulet inte styvare genom att
spänna dem hårdare.

Ekerns elasticitet är oberoende av ekerns spänning. Så länge de mest belastade ekrarna
i hjulet har någon ekerspänning kvar, påverkas alltså inte hjulets styvhet av
ekerspänningen i hjulet.

Det framgår oxå av mätningarna här
tension.gif

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

/Håkan

HåkanC: Var skrev jag styvare? Har aldrig sagt att bara Rev var styvare. Bara att det var styvt och att man inte behöver vara så rädd för att bara köra med de som många här är och har blivit.

cerro skrev:
> HåkanC: Var skrev jag styvare? Har aldrig sagt
> att bara Rev var styvare.
OK, då missförstod jag dig

> Bara att det var styvt
> och att man inte behöver vara så rädd för att
> bara köra med de som många här är och har
> blivit.
Det beror på vilka delar man har i övrigt och hur många ekrar.
DT-nav och DT RR 1.1-fälg med 28-hål ger ett inte särskilt styvt hjul med enbart DT Rev-ekrar.

Med annat nav och fälg (tex den ännu lättare och assymetriska IRD Cadence VSR) så kan hjulet tom bli styvare än med DT-nav och DT RR 1.1-fälg med 28-hål och DT Comp-ekrar på högersidan.

/Håkan

Jag valde Mon Chasseral när jag köpte ny hoj här om veckan. Jag tycker dom går som ett spjut. Riktigt styva och fina. Jag väger iofs 52kg.

HåkanC skrev:
> (Men hur man kan kalla hjul med 14 resp 16-ekrar
> allroundhjul är liite konstigt enl mig.)

Helt allvarligt håkan, hur ofta kröker du dina racerhjul egentligen?

mytomspunnen skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (Men hur man kan kalla hjul med 14 resp
> 16-ekrar
> > allroundhjul är liite konstigt enl mig.)
>
> Helt allvarligt håkan, hur ofta kröker du dina
> racerhjul egentligen?

Det måste Håkan själv svara på, men teorin är väl (antar jag) att ett ekerbrott blir mera fatalt om man har färre ekrar. Samt att hjulen ofta flexar mer eller behöver mera material i fälgen för att inte flexa för mycket.

Är det någon här som har erfarenhet av Citec-hjulen?
Det finns en 3000 s Aero också, någon som vet ngt om den?

HåkanC skrev:
> Förutom aerodynamiken så är det ffa styvheten
> hos bakhjulet som lämnar en hel del att önska
> hos DT-hjulen.
> Men för den som inte är särskilt
> stark/krävande/nogräknad/känslig så kanske det
> inte märks?

Men ZIPPs bakhjul är ju ännu flexigare enligt Tour-testen. Att dessa hjul som duger åt många proffs-stall är hälften så styva som många andra hjul gör att jag ställer mig frågande till hur relevanta dessa Tour-tester är.

En annan sak som jag undrar över är vad det är för egenskap hos en eker som gör hjulet mer eller mindre flexigt. Är det hur mycket ekern förlängs vid en given kraft? I så fall borde väl materialets sträckgräns (N/mm2), och inte bara ekerns tvärsnittsarea (som du brukar hävda) avgöra hjulets styvhet.

Det jag hört är att DT-Swiss Mon Chasseral är speciellt gjorda för klättring, lätta och bra dämpning för hög komfort. Mont Chasseral är ett berg i Schweiziska Jurabergen, gissningsvis kommer namnet därifrån ;-)

Har själv funderat på ett par, eller vanliga RR 1450. Har tyvärr inte riktigt förstått skillnaden mellan dessa två. Såg något om bladed spokes på RR 1450 och lägre vikt på RR 1450 Mon Chasseral. Är det helt enkelt så att en är för klättring och den andra är för mer vanlig lvg?

schture skrev:
> Det jag hört är att DT-Swiss Mon Chasseral är
> speciellt gjorda för klättring, lätta och bra
> dämpning för hög komfort. Mont Chasseral är
> ett berg i Schweiziska Jurabergen, gissningsvis
> kommer namnet därifrån ;-)
>
> Har själv funderat på ett par, eller vanliga RR
> 1450. Har tyvärr inte riktigt förstått
> skillnaden mellan dessa två. Såg något om
> bladed spokes på RR 1450 och lägre vikt på RR
> 1450 Mon Chasseral. Är det helt enkelt så att en
> är för klättring och den andra är för mer
> vanlig lvg?

Mon Chasseral är där DT har sin fabrik. Dom är tänkta som klättringshjul ja, men här i sverige vet jag itne hur ofta man tjänar på att byta hjul när man ska åka uppför. Jag valde mon chasseral för att de är lätta och fina til ett bra pris. Samt för att jag inte är något högprofilsfreak. Valde mellan dem och campa neutron.

Joakim Quensel skrev:
> Men ZIPPs bakhjul är ju ännu flexigare enligt
> Tour-testen. Att dessa hjul som duger åt många
> proffs-stall är hälften så styva som många
> andra hjul gör att jag ställer mig frågande
> till hur relevanta dessa Tour-tester är.

2 saker
-Proffsen får betalt för att använda de prylar de gör.
Dvs de väljer inte sina hjul utifrån vikt, aerodynamik, styvhet eller pris.
De väljer det märke de får mest betalt för att använda.
Dessutom är det inte säkert att de hjul de använder är de hjul som finns att köpa för oss vanliga
dödliga.
Vilket då leder till
-Zipp-hjulen finns i mååånga varianter, jag har ingen som helst aning om de hjul som Tour testade är desamma som de hjul proffs-sdtallen får betalt för att använda.
Dessutom borde du kunna få bättre svar på dina frågor i Tours Forum:
http://forum.tour-magazin.de/

/Håkan

Det låter bra. Jag funderar också på att skaffa ett par.

DT fabriken ligger i Biel (Bienne på franska). Berget Chasseral ligger inte alls långt därifrån, man åker utmed Bielsjön en liten bit. Att jag vet detta är att vi alltid åker och badar i en av de två sjöarna (Neuchatel- och Bielsjön) som ligger nedanför Mont Chasseral när vi är i Schweiz. Det vimlar av cyklister i de trakterna, dels för att det är den till ytan största platta delen i Schweiz, och för att Jura bergen börjar där. Byn Nods är det populäraste stället att börja färden uppför Chasseral. Jag pratade med ett gäng cykelgubbar jag träffade (alla 50-55 år) i sommras som hade cyklat upp och en av dem kallade det lite skämtsamt för "DT's test område".

Har själv inte cyklat där än, som närmast har jag passerat på andra sidan sjön för att sedan vika av mot Bern/Fribourg hållet.

Jag vet inte vad jag tänkte på, men jag lät iaf bygga ett par snorlätta plåthjul för knappa 6000:- på Tune mig/mag- nav, IRD cadence-fälgar och totalt 44 sapim cx-ray ekrar och alunipplar.

Har bara cyklat ca 50 mil på dem ännu.

SuperApe skrev:
> Jag vet inte vad jag tänkte på, men jag lät iaf
> bygga ett par snorlätta plåthjul för knappa
> 6000:- på Tune mig/mag- nav, IRD cadence-fälgar
> och totalt 44 sapim cx-ray ekrar och alunipplar.

Låter väldigt lika mina 1400g hjul
normal_Hjulvikt_1.JPG

Nav: Tune MIG 70/MAG 190
Ekrar f: 28 Sapim CX Ray b: 16 CX Ray + 16 DT Comp
F-fälg: DT RR1.1
B-fälg: Velocity Aerohead OC

De flesta delar från http://www.delta-bike.de

/Håkan

Ja, de där hjulen såg jag i en tråd där hjul stöttes och blöttes. De var utgångspunkten för mitt lightbygge som jag lät Dr Spoke göra. Vikten hamnade på exakt 1250 g. Skillnaden mot mina tidigare Mavic Equipe -06 på närmare uppgivna 1860 gram är påtaglig i backar och vid acceleration. För att inte tala om färg! Nu har jag fått (ännu) en anledning till att åka till nåt bergigt plejs i mars.

Ursäkta om jag låter dum, varför fälgar från två tillverkare? Är DT RR1.1 en bättre fälg att ha fram än Velocity Aerohead OC?

schture skrev:
> varför fälgar från två tillverkare?
> Är DT RR1.1 en bättre fälg
> att ha fram än Velocity Aerohead OC?

Aerohead OC är en speciell OffCenter-bakfälg, den funkar inge bra fram.

Men den verkliga anledningen till att det inte blev ngn Velocity-fälg fram var att jag köpte enbart bakfälgen i ett gruppköp från USA(?) och det blev enklare att skaffa en DT RR 1.1 för framhjulet.
Jag kände då inte till IRD Cadence-fälgarna.

/Håkan

Ok då förstår jag.

Jag gav mig på ett pass på ca 1360 höjdmeter efter ca 100km cykling (i för mig snabbt tempo) och höll på att storkna. Fick stanna 3 ggr och gå/stretcha, benen höll på att explodera och krampen låg och ryckte i musklerna. Sen fick jag också en "gratis" paus när 70-80 kor kom gående ner för vägen, det var så mycket skit på vägen att jag sen var tvungen att springa med hjulen i snövallarna längs vägen högst upp för att få bort det värsta. Det blev totalt 145km den dagen, frugan tvingade mig att ta tåget de sista 67km hem till Bern, nu räcker det sa hon bara...

Tyvärr hade lättare hjul nog inte hjälpt, det fanns för många andra brister hos cyklisten.

Jag undrar också om nån har testat Citec 3000S Aero hjulen. Kostar 599 Euro på www.bike-discount.se. Väljer mellan dem och nya Dura Ace hjulen. Same price.

P

peterwis skrev:
> Jag undrar också om nån har testat Citec 3000S
> Aero hjulen. Kostar 599 Euro på
> www.bike-discount.se. Väljer mellan dem och nya
> Dura Ace hjulen. Same price.
>
> P

Läser du lite noggrannare så ser du att de har "Best preis garantie" och då hänvisar du till CRC:s pris så får du Dura Ace hjulen för 562 Euro istället för 599 :-)

Tillbaka
Topp