DT Swiss XR 391, samt lite följfrågor.

Oggler

Aktiv medlem
Jag har ett par gamla hjul. Hope pro 2 med ZTR Crest fram och Arch ex bak. De gamla varianterna alltså. Fälgarna är helt slut. Nu tänkte jag ersätta de gamla fälgarna med DT Swiss XR391. Men hur funkar nu detta med brickorna och nipplarna. Det verkar som att jag får både brickor och pro lock-nipplar med när jag köper fälgarna. De gamla och ny fälgarna har samma ERD (Det diffar någon mm)
- Går brickorna att använda med andra "vanliga" mässingsnipplar?
- Bygger Pro Lock-nipplarna ungeför lika mkt som "vanliga" mässingsnipplar Dvs kan jag använda mina gamla ekrar?
- Vad för verktyg behöver man till Pro-Lock-nipplarna?
- Väger inte brickorna en hel del? Inte för att jag bryr mig. Men det måste ju vara fel att jämföra fälgvikt utan brickor. Jag antar att brickorna är stål?

1. Ja, har byggt flera hjul så
2. Typ så, borde funka
3. Nej, inte jämför med nipplarna. Mässingnipplar ca 1 gram st, brickor så otroligt mycket mindre

Orkar du inte köpa ett går det att slipa ner en torx-skruv och använda istället.
Gjorde så på mina XR391, funkade fint. Kolla här och två inlägg efter:

Ja, det är nog i det närmaste ren XC/Stig. Jag har på senare år åkt på Gamla varianten av Crest(fram) och Arch EX (bak). Det har hållt ihop ganska bra. Men bakvälgen har en deformation som gör att hjulet är svårt att få stabilt. Jag tänkte passa på att testa lite bredare fälgar. Därav XR391. Är det inte ett bra val tror du?

Detta är ju redan avhandlat med beslut i en annan tråd. Där kom hela happys expertis fram till att XR391 var den perfekta fälgen. Piloten väger i det här fallet 80 pannor. Hojen är bland annat en Epic.

Tillbaka
Topp