dubbdäck - antal dubbar och livslängd för olika legeringar

Bele

Aktiv medlem
Jag har kört på Nokian Extreme 294 Spikes 2,1 (950 gr) många vintrar och är ganska nöjd med dem. Bra grepp för det mesta, även om isbulor efter t ex bussar ändå är väldigt otrevligt i stadstrafik. Nackdelen är högt rullmotstånd och ljud. Livslängden varierar lite beroende på vintervädret, men i snitt kör jag slut på en uppsättning per vinter.

Körde en vinter på Nokian Hakka WXC 300 Spikes Skinwall 2,1 (755 gr), men tyckte att de slets ner ganska mycket fortare.

Någon som har samma erfarenhet avseende dubbarnas livslängd, dvs att aluminiumlegering har mycket kortare livslängd när det blir en hel del asfaltscykling?

Funderar på att kanske gå ner till 240 dubb. Tänkte närmast på Continental Spike Claw 240 Spikes 2,1 som tyvärr är tungt (900gr).

Ett annat alt är kanske att testa Schwalbe Ice Spiker Pro 361 Spikes 2,1. Med aluklädda dubbar kommer vikten ner en del (695 gr). Med ståldubbar är de dock riktig tunga (995 gr).

Någon som har kört 240 vs 300 vs 361 och vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur mycket påverkas rullmotståndet och hur stor betydelse har vikten?

Någon som har erfarenheter av Schwalbe Ice Spiker Pro? Har för mig att jag har läst att Schwalbe tappar dubbar oftare än Nokian. Har ni samma bild?

Det är väl ingen som gör aluminiumdubb?! Det vore minutslång livslängd på sådana. Dubb i tungstenskarbid är slitstarka, och vad manteln består av spelar ingen roll så länge den är mjukare än dubben.

Borde de inte vara konstruerade så att bara hårdmetallspetsen är i kontakt med marken? Jag har inte kollat så noga på däcken hur de ser ut. Wolframkarbid är det i spetsarna på de bättre däcken, och det har så hög rephårdhet att inga mineral som finns på vägarna (i signifikanta mängder) klarar att slita på dem. Däremot bryts de väl ibland av inre kristalldefekter i kombination med bryt/skjuvkrafter utifrån.

Edit:
För den som undrar, så är wolfram det svenska namnet. Tungsten är, trots att namnet är svenskt från början, det engelska namnet på samma grundämne. Vi har lånat vårt namn från tyskan... :)

Senast ändrad:
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde de inte vara konstruerade så att bara
> hårdmetallspetsen är i kontakt med marken?

När de är helt nya. Med tiden slits de ju ner. Då bör manteln vara mjukare så att den slits ner längre än själva dubben.

bojsänke skrev:
> Det är väl ingen som gör aluminiumdubb?! Det
> vore minutslång livslängd på sådana. Dubb i
> tungstenskarbid är slitstarka, och vad manteln
> består av spelar ingen roll så länge den är
> mjukare än dubben.

Tack för påpekandet! "The tungsten carbide core of each spike is clad in weigh-saving aluminum." ska det givetvis vara. Jag tolkar det som att kärnan är mantlad med aluminium, men det kanske är fel? Det skulle i varje fall stämma bra med min erfarenhet att mina Nokian Hakka WXC 300 Spikes Skinwall 2,1 slets ner fort.

bojsänke skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Borde de inte vara konstruerade så att bara
> > hårdmetallspetsen är i kontakt med marken?
>
> När de är helt nya. Med tiden slits de ju ner.
> Då bör manteln vara mjukare så att den slits
> ner längre än själva dubben.

Mina dubbdäcks wolframkarbiddubbar sticker fortfarande upp långt, långt över mantlarna. Det enda som hänt är att spetsarna rundats av lite. Tror inte de förlorat mer än en knapp millimeter i höjd. Och de har rullat mycket på asfalt under många vintrar.

Ja, själva spetsen är i hårdmetall (~volframkarbid). Den sitter sen i en hylsa av något mjukare, som utgör infästning mot gummit. Att den hylsan är gjord i aluminium istället för stål är knappast en fördel ur nötningssynpunkt, men kan säkert spara en hel del vikt.

Bele: Det är nog missuppfattat. Manteln det är bara en liten "sabot" som själva dubben sitter i, som förankrar den i gummit. Vad den är gjord av spelar ingen som helst roll för dubbens slitstyrka.
Däremot kan Nokian naturligtvis ha sämre slitstyrka på sina dubb än Schwalbe av andra orsaker.

Senast ändrad:
Jag vet inte om Nokian har bytt sina dubb, men mina WXC 300 har rullat säkert femhundra mil (mest asfalt dessutom) och har bara fått en lätt rundning av dubbspetsarna, som från början är koniskt spetsiga till skillnad från många andra dubb som är cylinderformade.

Anledningen till att de har aluminiumbussningar är för att volframkarbid har extremt hög densitet (~15 kilo per liter), medan hårt stål slits mycket mer och måste vara grövre.

Densiteten har inget med saken att göra. Guld har en densitet på runt 19 kg/L och är ungefär lika reptåligt som en fingernagel.

Jag har kört några år med Ice Spiker Pro och ännu fler år med WXC300. Innan dess blev det några år med Extreme 296 som de hette på den tiden.

Extreme 296 var extremt tungt och tungtrampat, förstörde hela cykelupplevelsen. Inge vidare fäste heller.

Ice Spiker Pro 2.1 har ett måttligt rullmotstånd och bra grepp på is och snö men det tappade mängder av dubb och slets snabbt i sidovägar och gummi. Dessutom var det vägljudet på barmark störande på dessa däck. Hörselskydd rekommenderas.

Nokian WXC300 höll betydligt bättre och hade ungefär lika bra grepp som Ice Spiker Pro så det kör jag med idag. Är inne på mitt tredje par som tyvärr inte håller samma kvalitet som dem förra. Första och andra paret var Made in Finland och det senaste är Made in Taiwan. Dessa är inte helt raka och slår lite i sidled.

geologen skrev:
> Densiteten har inget med saken att göra. Guld har
> en densitet på runt 19 kg/L och är ungefär lika
> reptåligt som en fingernagel.

Du missförstod mig nog:-) Jag menar att den höga densiteten gör att det blir lämpligt med smala dubbar som omges av en aluminiumbussning, så att totalvikten för dubben blir låg. Bara den smala hårdmetallspetsen hade förmodligen borrat sig in i gummit åt fel håll och raskt givit punka, eller helt sonika lossnat ur däcket alldeles för lätt.

Tillägg: Jag har för övrigt inte tappat en enda dubb ur mitt WXC300-par som är minst 5 år gammalt. Gummit verkar hålla sig fint också:-) Men visst; hörselskydd anbefalles på barmark!

Senast ändrad:
En liten fråga om just inkörningen måste man göra 50km inkörning på ren asfalt!
Kan man inte vänta till det börjar bli lite halt å då mjukstarta på relativt rena cykelbanor?
Vill helst slippa jobbet skifta däck 2ggr ju :)
Ps Har köpt nya dubbdäck i år då jag köpt 29:a å det blev Schwalbe Ice Spiker Pro Evo!

Bilagor

• IMGP6421.JPG
    IMGP6421.JPG
    155.2 KB · Besök: 35
JT skrev:
> Om du inte kör in dom så exploderar dom.

Kanske dom inte gör...men har ju hört just Schwalbe ISP kan tappa lite dubb!
Har kört Nokia W240 tidigare utan dubb problem men ville byta upp mig i år då jag skaffat mig en fin 29:a!
Men har sökt läst å lärt...så nu slänger jag på dom å cyklar typ lungt å fint ca 50km på ren asfalt med olika däckstryck!
Ser nästan fram imot vintern å om havsisarna lägger sig i år kanske man kan ta cykeln till Valö (Göteborgs Kanotförenings smultronställe)

Bilagor

• 202155_192449870790410_4990310_o.jpg
    202155_192449870790410_4990310_o.jpg
    56.4 KB · Besök: 31
  • 282519_225120727523324_5802772_n.jpg
    282519_225120727523324_5802772_n.jpg
    46.6 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp